SME
reklama

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Flickr / CC Owen Parrish)

ORLANDO, BRATISLAVA. Ešte nedávno sa koleso s defektom vymieňalo za rezervu. Vodiči vedeli, kde rezervné koleso hľadať, ako ho vymeniť, profíci dokonca aj to, že skrutky na koleso sa uťahujú do kríža, nie v poradí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vodiči nových áut čoraz častejšie siahajú po sade na lepenie pneumatík, jazdia s prepichnutou pneumatikou, alebo rovno volajú odťahovku. Vyplýva to z prieskumu Americkej automobilovej asociácie, podľa ktorej až 28 percent modelov v ponuke (na severoamerickom trhu) nemá vo výbave rezervné koleso. V roku 2006 to bolo iba päť percent.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Asociácia AAA, ktorá prevádzkuje asistenčnú službu, za minulý rok pomohla v USA 450-tisíc vodičom, ktorí dostali defekt a nemali v aute rezervu. Defekt je jednou z najčastejších príčin, pre ktorú vodiči službu využívajú.

Klinec musí ostať v gume

Prečítajte si tiež: Povinná výbava auta - najnovší sumár toho, čo treba mať v aute Čítajte 

Výrobcovia prestali do áut plnohodnotné a dojazdové rezervy (a náradie na ich výmenu) montovať najmä z dôvodu šetrenia hmotnosti. Pri testoch emisií a spotreby totiž pomôže každý ušetrený kilogram.

Namiesto rezervných kolies vo výbave čoraz častejšie nájdeme lepiace sady či takzvané run-flat pneumatiky so zosilnenými bočnicami, ktoré po prepichnutí nestrácajú tvar a umožňujú dojazd niekoľko desiatok kliometrov.

AAA upozorňuje, že lepiace sady majú len obmedzenú schopnosť na opravu - dokážu zalepiť len defekty, pri ktorých je prepichnutý behúň pneumatiky a predmet je v nej stále zapichnutý. Sú tiež drahé a majú limitovanú trvanlivosť, väčšinou od štyroch do ôsmich rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako nezostať na ceste

"Defekt môže vodiča na pár minút zdržať, no ak koleso nemôže vymeniť za rezervné, je to ešte oveľa horšie," vysvetľuje John Nielsen z AAA, a dodáva: "Rutinný postup výmeny kolesa na kraji cesty sa bez rezervy mení na zložitú a nákladnú poruchu, ktorá si vyžaduje odťah do pneuservisu."

Asociácia AAA odporúča overiť si, či máte v aute rezervu, a kontrolovať jej nahustenie spolu s ostatnými pneumatikami aspoň raz za mesiac. Ak máte v aute namiesto rezervy lepiacu sadu, prečítajte si vopred návod na jej použitie a kontrolujte, či ste nezmeškali jej dátum spotreby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 138
  2. Každý piaty zomrie 8 796
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 774
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 8 750
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 791
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 728
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 947
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tupou Ceruzou: RTVS
  2. Richard Sulík: Pár slov ku koncesionárskym poplatkom tak, aby pochopila aj pani Čengel Solčanská
  3. Pavel Macko: Kandidát Pellegrini zaujal tvrdý protislovenský postoj
  4. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 5/11
  5. Jozef Sitko: Pellegrini verzus Kováč (3.)
  6. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  7. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  8. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 186
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 693
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 647
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 765
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 143
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 9 274
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 8 459
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu