TOKIO. Japonská automobilka Toyota pracuje na vývoji plných pneumatík, ktorú už nebude potrebné plniť vzduchom. Cieľom je znížiť hmotnosť automobilov a zlepšiť ich výkon. Poslúžia najmä vodíkovým a elektrickým modelom, ktorým pomôžu znížiť hmotnosť.
Prvýkrát sa plné pneumatiky bez vzduchu objavili na tohtoročnom koncepte Toyota Fine-Comfort Ride, ktorý bol koncom októbra vystavený na autosalóne v Tokiu. Inovatívne kolesá sa skladajú z ráfikov vyrobených z hliníka a plastu so širokými gumovými pásmi.
Koncept na vodíkový pohon má navyše štvoricu elektromotorov umiestnených v každom kolese. Elektrický prúd na ich pohon vzniká priebežne vo vodíkových palivových článkoch.
Podobná technológia je zatiaľ stále náročná na hmotnosť. Fine-Comfort Ride neprodukuje žiadne emisie CO2 a vďaka plným pneumatikám má aj nižšiu spotrebu energie, informuje v tlačovej správe Toyota.
Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso ČítajteV súčasnosti síce váži plná pneumatika rovnako ako bežná, plnená vzduchom. Hlavný inžinier Toyoty Takao Sato však predpokladá, že vrámci technologického pokroku sa do roku 2025 podarí váhu plnej pneumatiky znížiť o 30 percent, teda približne o 5 kilogramov.
Plné pneumatiky pre Toyotu vyrába spoločnosť Sumitomo Rubber Industries. Podobný typ gúm sa v súčasnosti využíva pri malých úžitkových vozidlách, kosačkách na trávu, či pri golfových vozíkoch.
Projektový manažér spoločnosti Sumitomo Wako Iwamura potvrdil, že o plné pneumatiky prejavili záujem aj iné automobilky. Vo výrobe by sa nový typ pneumatík mal objaviť už o dva roky.