SME
reklama

Batérie, aké Tesla najnovšie sľubuje, popierajú zákony fyziky

Elon Musk dúfa, že keď dôjde na skutky, technológie už budú nachystané.

(Zdroj: Tesla)

Nikto vám nedá toľko, ako vám dokáže Elon Musk sľúbiť. Vyhlásenia o nových modeloch Tesly sú prehnane ambiciózne aj na Muskove pomery.

Aby Tesla dokázala splniť to, čo jej šéf tvrdí, musela by ďaleko prekonať to, o čom si dnes myslíme, že je možné. Zhodujú sa na tom odborníci na technológie batérií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vezmime si ťahač Tesla Semi: Musk hovorí, že pri plnom zaťažení 36 ton má prejsť vyše 800 kilometrov na jedno nabitie, a po 30 minútach na nabíjačke zvládne prejsť vyše 640 kilometrov. Podľa odhadov Bloombergu by na to tesla potrebovala nabíjací systém desaťkrát silnejší než tie najrýchlejšie nabíjačky, aké sa dnes používajú - a to sú, zhodou okolností, Superchargery od Tesly.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nízky Roadster od Tesly sa má stať najrýchlejším sériovým autom, aké kedy kto vyrobil. To by však znamenalo, že automobilka napchá do relatívne malej karosérie batériu raz takú silnú ako tá najsilnejšia, aká sa do elektromobilov montuje dnes.

Klamú alebo len zatajujú?

Muskove tvrdenia ďaleko prekračujú zaužívané štandardy pre elektromobily. Vyžadujú buď veľký pokrok v technológií skladovania elektrickej energie, alebo nový spôsob jej využitia, povedal Sam Jaffe, analytik batérií coloradskej výskumnej spoločnosti Cairn Energy Research.

Odborníci sa domnievajú, že v niektorých prípadoch sa Tesla jednoducho spolieha na vedecký pokrok, ktorý sa udeje medzi dneškom a časom, kedy sľúbila novinky skutočne priniesť na trh.

"Nemyslím si, že by klamali," hovorí Jaffe. "Len pri verejnej prezentácii vynechali niečo, vďaka čomu by sme pochopili, ako tie čísla fungujú."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu sú štyri najviac provokujúce tvrdenia Tesly - a pokusy o vyriešenie toho, ako by ich mohla automobilka dosiahnuť.

Dojazd kamiónu: 800 km pri zaťažení 36 ton

Keď sa Musk postavil pred obecenstvo v leteckom hangári pri Los Angeles, prvé, čo ohlásil, je dojazd elektrického ťahača: Plne naložený kamión prejde pri diaľničných rýchlostiach 500 míľ čiže niečo vyše 800 kilometrov. Doterajší držiteľ rekordu, elektrický nákladiak od Daimleru predstavený v októbri, nezvládne ani polovicu.

Kamión s veľkou nosnosťou, určený na dlhé trasy, je najnáročnejší na elektrifikáciu pri zachovaní ziskovosti výrobcu, vysvetľuje Menahem Anderman, prezident kalifornskej spoločnosti Total Battery Consulting.

Tesla to však môže robiť len preto, aby svetu niečo dokázala. "Ak dokážete vyrobiť kamión na batérie," hovorí Anderman, "potom dokážete vyrobiť aj všetko ostatné na batérie."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tesla chce znížiť spotrebu ťahača tým, že zníži jeho odpor vzduchu - jeho koeficient odporu je porovnateľný s dnešnými športovými autami. Ale aj keď automobilka dosiahne úžasne nízku spotrebu, stále bude potrebovať batériu s kapacitou niekde na úrovni 600 až 1000 kilowatthodín. Len tak sa podarí kamiónu splniť sľube Elona Muska, odhaduje Bloomberg New Energy Finance.

Ak si vezmeme strednú hodnotu - 800 kilowatthodín - tak batéria s takouto kapacitou by vážila vyše 4,5 tony a stála vyše 100 000 dolárov - ešte pred tým, než okolo nej postavíme zvyšok kamiónu.

Tesla ohlásila, že elektrický ťahač s 800-kilometrovým dojazdom bude stáť 180-tisíc dolárov, čím podliezla odhady siedmich analytikov Bloombergu. Úspora na palive v porovnaní s naftovým ťahačom by sa prepravnej spoločnosti mohla vrátiť už za dva roky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To, na čo sa automobilka môže spoľahnúť, sú klesajúce ceny batérií. Musk verí, že okolo roku 2020, kedy sa začne ťahač naozaj rozširovať, batérie zlacnejú a Tesla môže na Semi profitovať.

Prvé ťahače neprídu na cesty skôr ako v roku 2019 a ich výroba bude aj tak nabiehať pomaly. Veľkí zákazníci budú chcieť najprv vyskúšať zopár kusov, kým elektrifikujú celé flotily. Kým sa Tesle začnú hrnúť veľké objednávky, batérie by mali stáť podstatne menej.

Meganabíjačky: Dobijú 640 kilometrov za 30 minút

Muskove tvrdenie, že kamión po 30 minútach na nabíjačke zvládne prejsť vyše 640 kilometrov by umožnilo ťahaču od Tesly stať sa prvým elektrickým kamiónom na skutočne dlhé vzdialenosti.

Šofér môže vyštartovať s plnou batériou, na ktorú prejde 800 kilometrov, dobiť ju počas obednej prestávky a splniť americký limit 11 hodín denne s tým, že v batérii je ešte dosť šťavy na ďalší deň.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na to by však Tesla potrebovala nabíjačku, akú sme doteraz ešte nevideli.

"Nerozumiem, ako to funguje," povedal Salim Morsy, analytik pre elektromobily v Bloomberg New Energy Finance. "Naozaj nerozumiem." Rýchlosť nabíjania, o ktorej tesla hovorí, prevyšuje dnes dostupné riešenia a zákazníci majú platiť podstatne menej, než sú dnešné priemerné ceny energií.

Súčasné rýchlonabíjačky Tesla Supercharger majú výkon 120 kilowattov a Modelu S dokážu za 30 minút zvýšiť dojazd približne o 290 kilometrov. Ale to je dojazd osobného auta, nie naloženého kamióna.

Aby tesla dodržala tvrdenie o 640 kilometroch za 30 minút pre plne kamión s 36-tonovým nákladom, jej nabíjačky Megachargers by mali mať výkon 1 200 kilowattow - desaťkrát toľko, ako dnešné nabíjačky Tesly.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Garantovaná cena za nabíjanie: 7 centov za kilowatthodinu

Elektrické ťahače budú vždy drahšie ako naftové, pretože len samotná batéria stojí toľko, ako lacnejší ťahač. Tesla Semi bude stáť 180-tisíc dolárov, naftové ťahače tejto veľkosti stoja aj menej ako stotisíc. Tesla však chce vyvážiť prvotnú investíciu úsporami na palive a údržbe.

Najzaujímavejšou časťou prezentácie bolo, keď tesla oznámila, že bude kamionistom garantovať nabíjanie za cenu 7 centov za kilowatthodinu. To by mohlo podľa odhadov Bloombergu ušetriť kamionistovi asi 30-tisíc dolárov ročne. Musk povedal, že túto cenu dosiahnu sčasti tým, že k nabíjačkám postavia solárne panely a obrovské batérie.

Konkrétne ceny závisia od lokality, no podľa odhadov Bloombergu bude Tesla nabíjanie mohutne dotovať. Za sedem centov, ktoré zaplatí zákazník za kilowatthodinu nabíjania, budú náklady Tesly najmenej 40 centov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Nie je možné, aby ste za sedem centov na kilowatthodinu pokryli náklady zariadenia, ktoré nabije megawatthodinovú batériu, vysvetľuje Salim Morsy. "To jednoducho neexistuje."

Na prvé počutie to znie ako katastrofálny scenár, no Tesla už takto prevádzkuje nabíjačky Supercharger, ktoré sú pre mnohých majiteľov elektromobilov zadarmo. Za každú kilowatthodinu elektriny, ktorú zákazníci bezplatne "tankujú", platí Tesla približne jeden dolár. V roku 2017 tak zaplatí automobilka každému autu elektrinu v hodnote asi tisíc dolárov.

Tieto nízke sadzby za nabíjanie by však mohli naštartovať vstup Tesly do novej sféry podnikania. Automobilke pomôžu tým, že si môže vypýtať vyššiu predajnú sumu za každý kamión a za získané prostriedky potom postupne vybudovať a prevádzkovať nabíjaciu sieť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Malý roadster s dojazdom tisíc kilometrov

Tesla tvrdí, že nový Roadster s cenovkou 200-tisíc dolárov sa stane najrýchlejším sériovo vyrábaným autom na svete, na stovku zrýchli za 1,9 sekundy.

Ešte bláznivejší je predtým nemysliteľný dojazd: asi tisíc kilometrov na jedno nabitie. To je viac, než zvládne akékoľvek iné batériou poháňané vozidlo, a dvojnásobok dojazdu Modelu S.

Na to, aby mal Roadster taký výkon a dojazd, bude podľa Muska potrebovať 200-kilowatthodinovú batériu. To je dvojnásobok oproti v súčasnosti najväčšej, akú Tesla ponúka - Roadster je pritom nižší a celkovo menší, než veľký sedan S alebo SUV X.

Musk pritom v minulosti tvrdil, že do modelov S, 3, X sa väčšia batéria už nezmestí. Ako potom chce vyrobiť malý roadster s dvojnásobnou kapacitou?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Salim Morsy z Bloomberg New Energy Finance má hneď dve odpovede. Ako prvé očakáva, že Tesla bude v Roadsteri ukladať batérie (nie jednotlivé články, ale celé zväzky) na seba. To sa nezaobíde bez problémov s ich manažmentom, no tie by nemali byť neprekonateľné. Morsy však hovorí, že do kompaktnej karosérie Roadsteru by sa asi dve batérie z Modelu S len tak nezmestili.

"Naozaj sa mi nezdá, že auto, ktoré nám Musk ukázal, by malo skutočnú 200-kilowatthodinovú batériu," hovorí Morsy. "Nemyslím si, že je to momentálne fyzicky možné."

Elon Musk sa možno len spolieha na budúcnosť. Zálohy za Roadster zbiera Tesla už teraz, no prvé kúsky nebudú zákazníkom doručené skôr ako v roku 2020. Hustota batérií sa pritom zlepšuje v priemere o 7,5 percenta každý rok, takže v roku 2020 už budú môcť byť batérie menšie a silnejšie aj bez revolučnej technológie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Trend zmenšovania batérií je kľúčový pre všetko, čo Tesla o Roadsteri alebo ťahači Semi hovorí," vysvetľuje Morsy. "To je úplne férové. V roku 2020 očakávame iné batérie, než sú na trhu dnes."

Nedávno predstavený ťahač a športiak tak vyvolali viacero otázok o schopnostiach a plánoch Tesly. Samotný Musk možno bude potrebovať ešte niekoľko rokov, aby prišiel na všetky odpovede.

Autor: Bloomberg / Tom Randall, John Lippert

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 128
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 077
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 774
  4. Každý piaty zomrie 8 758
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 788
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 727
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 974
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Pavel Macko: Kandidát Pellegrini zaujal tvrdý protislovenský postoj
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 5/11
  3. Jozef Sitko: Pellegrini verzus Kováč (3.)
  4. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  5. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  6. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  7. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  8. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 185
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 692
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 646
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 765
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 142
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 9 482
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 8 308
  1. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  2. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu