SME
Sobota, 21. máj, 2022 | Meniny má Zina

Rok 2003: Dzurinda: Slovensko získalo ďalšiu lokomotívu

Aktuálne na Slovensku prebieha výroba v troch automobilkách. Tie spolu vyprodukujú vyše milióna áut ročne.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

„Slovensko získalo investíciu desaťročia,“ písalo sa v denníku SME vo štvrtok 16. januára 2003. Francúzsky automobilový koncern PSA Peugeot Citroën si vtedy vybral Trnavu ako lokalitu na vybudovanie nového závodu.

Ako dôvody sa uvádzali kvalitná pracovná sila a infraštruktúra. „Slovensko získalo lokomotívu,“ vyhlásil vtedajší premiér Mikuláš Dzurinda. O investícii desaťročia hovoril minister hospodárstva Róbert Nemcsics.

O týždeň neskôr podpísal koncern PSA so Slovenskom a mestom Trnava zmluvu o spolupráci. Ešte v ten rok prebehol výkup 237 hektárov pozemkov, prvé autá vyšli z továrne v roku 2006.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Príchod sme si zaplatili

Spoločnosť PSA neprišla zadarmo. Vláda jej v rokoch 2003-2004 poskytla investičný stimul vo výške približne piatich miliárd korún (166 miliónov eur). Tento rok automobilke schválili úľavy na ďalších desať rokov spolu vo výške 18,6 milióna eur.

Koncern plánoval na Slovensku vytvoriť 3500 pracovných miest, po pridaní štvrtej pracovnej zmeny v roku 2017 automobilka zamestnáva 4300 ľudí.

Vo fabrike sa vyrábali štyri modely – Peugeot 207 (2006 - 2012), Citorën C3 Picasso (2009 – 2017) a aktuálne sa tu vyrába Peugeot 208 (od roku 2012) a Citroën C3 (od roku 2016).

V roku 2016 automobilka hovorila o tom, že trnavský závod rozšíri o motoráreň, v ktorej by sa vyrábali 1,2-litrové benzínové trojvalce. V novembri tohto roka automobilka od plánu ustúpila s tým, že v Trnave radšej pripraví výrobu elektromobilov. Prvé kusy by mali z linky zísť v roku 2019 alebo 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Viac ako milión áut ročne

Aktuálne na Slovensku prebieha výroba v troch automobilkách. Tie spolu vyprodukujú vyše milióna áut ročne, asi tridsať percent pochádza z Trnavy zo závodu PSA Peugeot Citroën. Na Slovensku sa v prepočte na obyvateľa vyrába najviac áut na celom svete.

Štrvrtá automobilka Jaguar Land Rover chce spustiť výrobu vo fabrike v Nitre na budúci rok.

Združenie automobilového priemyslu hovorí, že slovenské automobilky zamestnávajú viac ako 130-tisíc ľudí a priamo či nepriamo ovplyvňujú ďalších 250-tisíc pracovných miest. Autá generujú až 44 percent HDP z celkovej priemyselnej výroby.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 038
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 299
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 219
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 369
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 637
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 410
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 139
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 048
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pásku strihá trojica Pellegrini, Kollár, Obický a primátor Ragan.

Vranovská športová hala stála 1,6 milióna eur.


4 h
Tréner Craig Ramsay na lavičke slovenskej reprezentácie.

Tréner vysvetlil stiahnutie Pospíšila.


1 h
Týždeň Petra Schutza

Podvodníci s ropou a s „pomocou rodinám“.


19. máj
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


2 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj
Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj

Blogy SME

  1. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám?
  2. Anna Zemanová: Ruské tanky narazili
  3. Otilia Horrocks: "Urbex" na vstupe do Košíc
  4. Roman Kebísek: Transport sestier Franklových z bratislavskej Patrónky do Osvienčimu r. 1942
  5. Ivan Beňovič: Význam osobného súkromia pre človeka a spoločnosť
  6. Marta Karchňáková: O tom, čo si odnášam
  7. Marta Karchňáková: About what I’m taking with me
  8. Denisa Tomíková: Radosť v krabičke
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 15 288
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 103
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 744
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 855
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 099
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 964
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 144
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 931
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu