SME
reklama

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Flickr / CC Your Best Digs)
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo sa zmenilo na autosedačkách v roku 2017?

Tento rok začala na autosedačky pre väčšie deti platiť nová norma Hospodárskej komisie OSN pre Európu, podľa ktorej sa schvaľujú pred uvedením na trh. Sedačky pre menšie deti sa schaľujú podľa novej normy už od roku 2013.

Staršia norma má označenie 44/04, nová R129. Aj sedačky, ktoré boli schválené podľa starej normy, zatiaľ môžu ostať v predaji a môžu sa ďalej používať.

V najbližších rokoch sa očakáva ukončenie predaja sedačiek podľa starej normy. Konkrétny termín zatiaľ nebol stanovený, dávnejšie sa hovorilo o roku 2018.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V čom spočíva norma i-Size?

Hospodárska komisia OSN pre Európu upravila predpisy tak, aby sa zvýšila bezpečnosť detí pri preprave autom. Medzi najdôležitejšie zmeny patria:

  • Deti do veku 15 mesiacov majú byť prepravované zásadne proti smeru jazdy. Dôvodom je lepšia ochrana hlavy batoľaťa - jeho hlava je v pomere k telu veľká a ťažká a krčné svaly, ktoré by ju držali na mieste ešte nie sú dostatočne vyvinuté. Pri členom náraze poskytuje sedačka obrátená proti smeru jazdy lepšiu ochranu hlavy a krku.
  • Deti do 125 centimetrov výšky už nesmú používať takzvaný podsedák bez opierky chrbta. Ten totiž pre menšie deti nezabezpečuje správne uchytenie bezpečnostného pásu a pri vystrelení bočných airbagov zabezpečuje podsedák s opierkou chrbta lepšiu ochranu.
  • Pri schvaľovaní nových autosedačiek sa okrem doterajších nárazových testov spredu a zozadu používa aj test bočného nárazu, to všetko za použitia figuríny vybavenej viac senzormi. Vďaka tomu by mali byť nové sedačky bezpečnejšie a kvalitnejšie.
Načítavam video...

Norma už nepoužíva rozdelenie do kategórií podľa hmotnosti ako doteraz. Sedačky sa po novom vyberajú podľa výšky dieťaťa, ale konkrétne výškové kategórie stanovené nie sú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výrobcovia na nových sedačkách používajú označenie i-Size. "i" v názve symbolizuje nemáte si sedačku kupovať podľa váhy dieťaťa, ale "inteligentne" podľa jeho výšky. Tá lepšie a presnejšie odráža to, akú veľkú sedačku dieťa potrebuje.

Stará norma

ECE 44/04

Nová norma

ECE R129

0 - 13 kg

Veľkostné kategórie zrušené

Používa sa označenie i-Size

Autosedačky sa kupujú podľa výšky dieťaťa

0 - 18 kg
9 - 18 kg
15 - 36 kg

Ako sa pripevňujú nové autosedačky k autu?

Norma R129 zatiaľ platí pre sedačky všetkých veľkostí, ktoré sa k autu kotvia systémom ISOFIX. Najnovšie a najbezpečnejšie modely s označením i-Size si teda zatiaľ môžete k autu pripojiť len pomocou kotviacich bodov ISOFIX.

ISOFIX sa začal vo väčšom rozširovať pred viac ako desiatimi rokmi a dnes už ho majú prakticky všetky nové autá. Ak máte staršie auto bez kotviacich bodov ISOFIX, kúpte si staršiu sedačku, ktorá sa k autu pripevňuje pomocou bezpečnostných pásov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pomocou ISOFIXu je autosedačka pripevnená prakticky priamo na karosériu, nie len o sedadlo auta bezpečnostným pásom. Keďže kotviace body ISOFIX sú pevné - nehýbu sa ako pás - pripevnenie sedačky by malo byť jednoduchšie a bezpečnejšie. Pravdepodobnosť, že sedačka je pripevnenená nesprávne, je totiž nižšia.

Mnohé sedačky i-Size majú veľmi veľkú základňu - automobilky už v posledných rokoch vyrábajú sedadlá tak, aby na nich aj tieto veľké autosedačky dobre sedeli. Viacerí výrobcovia autosedačiek vedú vlastný zoznam áut a k nim sediacich autosedačiek.

Aj sedačky, ktoré sa do auta upevňujú pomocou bezpečnostného pásu, by mali byť v najbližších rokoch schvaľované podľa novej normy s označením i-Size.

Môžem naďalej používať starú sedačku?

Áno. Zakázaný je predaj a používanie autosedačiek podľa najstarších noriem 44/01 a 44/02. Novšie seadčky ďalej ostávajú v predaji a môžu sa používať v autách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To, podľa akej normy je sedačka schválená (homologovaná), by malo byť uvedené na štítku na autosedačke.

Treba tiež dodať, že výber sedačky, jej správne ukotvenie a pripútanie dieťaťa by malo byť v záujme ochrany dieťaťa, nie plnenia technických noriem a právnych predpisov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 699
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 519
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 689
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 594
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 683
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 419
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  2. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  3. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  4. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  5. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  6. Martin Pánik: Sú premnožené
  7. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  8. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 314
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 343
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 103
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 788
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu