EMDEN, BRATISLAVA. V piatok 19. januára uplynie 40 rokov, odkedy brány továrne v nemeckom Emdene opustil posledný legendárny automobil Volkswagen Typ 1, známy ako chrobák.
Asi neexistuje človek, ktorý by nedokázal rozpoznať auto s výraznými prednými blatníkmi či okrúhlymi svetlami a zaoblenou strechou karosérie, vďaka ktorej si vyslúžil prezývku Chrobák (v nemčine Käfer, v angličtine Beetle).
Posledný kus legendárneho autíčka vyrobeného v Európe opustil fabriku v nemeckom Emdene 19. januára 1978. Výroba pokračovala v Mexiku, kde sa Chrobák vyrábal do 30. júla 2003.
Z legendy sa vyrobilo 21 miliónov
V automobilovej histórii figurujú autá, o ktorých sa dá povedať, že postavili tú či onú krajinu, obrazne povedané, na kolesá. Pre Američanov je takým autom Ford Model T, pre Talianov Fiat 500 alebo pre Francúzov Citroën 2CV, prezývaný kačica. Ani jedno z týchto áut však nezaznamenalo takú obľubu ako práve nemecký "chrobák".
V priebehu 58 rokov (1945-2003) sa podľa odhadov vyrobilo po celom svete viac ako 21 520 000 kusov.