TURÍN. Fiat Tipo oslávil 26. januára presne 30 rokov od svojej premiéry. Bol posledným hranatým hatchbackom od Fiatu a na jeho trojročnom vývoji pracovalo vyše 2000 ľudí.
Počas testov najazdil takmer 9 miliónov kilometrov a za pokrokovú technológiu si vyslúžil titul Auto roka 1989.
Kompaktné Tipo bolo náhradou za Ritmo a posádke ponúklo veľkorysý priestor. Prístrojová doska verzie DGT bola vtedy ako zo sci-fi filmu, pretože všetky kontrolky boli digitálne.
Motorový základ tvoril 1,1-litrový štvorvalec, ktorý sa ukázal ako slabý, obľúbeným bol preto benzínový motor 1,4 s výkonom 70 koní.
Vstupenka medzi hot hatche
Vrcholom ponuky, ktorá tromfla aj vtedajší Volkswagen Golf GTI, bola verzia Sedicivalvole s dvojlitrovým šestnásťventilom a výkonom takmer 150 koní. Motor pochádzal z Lancie Thema a Tipo sa s ním zaradilo medzi hot hatche podobné Peugeotu 205 GTI či Fordu Escort RS Turbo.
Hranatú troj- alebo päťdverovú karosériu navrhol vrámci dizajnového centra I.DE.A Ercole Spada, autor mnohých krásnych áut 60. rokov, ale aj neskorších limuzín BMW E32 a E34. Tipo malo okrem Európy úspech aj Brazílii, kde jeho výroba po facelifte ešte niekoľko rokov pokračovala.
Poľské Fiaty majú výročie. Vyrábali sa oveľa dlhšie, než sa plánovalo ČítajteSúrodencami kompaktného Fiatu bola nevýrazná Lancia Delta druhej generácie a Alfa Romeo 145. Obe autá využili podvozkovú platformu nazvanú Tipo Due.
Napriek tomu, že automobilka sa chválila pozinkovaným podvozkom, Tipo hrdzavelo podobne rýchlo ako staršie Ritmo a dnes ho na našich cestách stretneme už len zriedkavo.
Hranatý Fiat sa dal v Československu kúpiť cez Tuzex a oproti Škode Favorit ponúkal bohatú výbavu, napríklad centrálne zamykanie, pohodlné sedadlá či elektricky ovládané okná.
Príbuzný zo Srbska
Na základe Fiatu Tipo vznikla v Juhoslávii jednoduchšia verzia pod názvom Zastava Florida. Mala odlišnú karosériu, ktorú navrhlo Giugiarovo štúdio Italdesign. Na rozdiel od Tipa nahradeného v roku 1996 modelmi Bravo a Brava, vydržala neskôr už v Srbsku vyrábaná Florida vo výrobe až do roku 2008.
Fiat sa v roku 2015 rozhodol vrátiť na trh s názvom Tipo. V súčasnosti sa predáva v troch karosárskych verziách, ako kompaktný hatchback, sedan a rodinné kombi. Výroba sa však z Talianska presunula do tureckej Bursy.