SME
reklama

Dlhodobý test Seatu Leon: Ako správne zabehnúť nové auto?

Motor 1,4 TSI je tichý, silný a má lepšiu spotrebu ako novší 1,5 TSI.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na necelé tri mesiace sa stal členom redakcie modrý Seat Leon. V časoch, kedy automobilky chrlia jedno SUV za druhým bolo príjemné pripomenúť si, že klasický hatchback má stále na trhu svoje miesto.

Leon by sme ľahko mohli odsúdiť ako lacnejší Volkswagen Golf, no v skutočnosti má španielske auto svoj vlastný charakter, páči sa nám, ako vyzerá aj ako jazdí.

Prečítajte si tiež: Zmerali sme rozdiel v spotrebe benzínového, dieselového a plynového Seatu Leon Čítajte 

Ako sme počas testovacieho obdobia zistili, Seat si dokonca v niektorých veciach dal na Leone záležať viac ako na svojom malom SUV Arona.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výčitku máme jedine k najvyššiemu stupňu výbavy Xcellence, ktorý síce ponúka množstvo drobných cenných prvkov, ale zároveň neobsahuje nič hmatateľné, čo by opodstatňovalo jeho výber.

Na začiatku sme si však Seat museli poriadne zabehnúť.

Ako zajazdiť auto: Myslite na motor, prevodovku aj diferenciál

Po kúpe nového auta je dôležité jeho správne zabehnutie. Pod zabehnutím sa myslí najmä to, aby sa kovové diely, ktoré sa o seba trú (piesty a piestne krúžky vo valcoch a ozubené kolieska v diferenciáli či prevodovke), postupne zbrúsili a zapasovali do seba.

Od výroby totiž majú tieto diely na sebe mikroskopické výčnelky, ktoré, ak surový motor príliš zaťažíte, sa výraznejšie prehrejú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

To zvyšuje riziko ich náhleho odlomenia či vytvorenia takzvaných "hot spots" čiže miest, kde sa kov prehreje a zmení svoju štruktúru.

Postupné zabehnutie tiež zabezpečí najlepšie tesnenie medzi piestom a valcom. Na miestach, ktoré sú premazávané olejom, sa vytvorí akási trvalá ochranná vrstva medzi jednotlivými kovovými časťami.

Aj keď je dnes strojové spracovanie oveľa presnejšie ako kedysi, správny zábeh by sme nemali podceňovať. Menšie výrobné tolerancie znamenajú len to, že zábeh môže byť kratší, spravidla sa spomína tisíc až dvetisíc "zábehových" kilometrov, po ktorých môžeme motor postupne zaťažovať viac a viac.

Po absolvovaní "zábehových" kilometrov sme postupne začali motor zaťažovať - a Leon na nás zapôsobil ešte viac.

LED svetlá mu pomáhajú od začiatku

Hoci je súčasný Leon na trhu od roku 2012, relatívne vysoký vek by ste mu netipovali - najmä vtedy, ak si jeho majiteľ pred kúpou objednal príplatkové Full LED svetlá.

Leon bol jedným z prvých áut tohto segmentu s prednými LED svetlami v tomto segmente a práve ostré linky denného svietenia sú dnes niečo, čím sa na prvý pohľad odlišujú "nové" autá od "starých".

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5AB8 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu