SME
reklama

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lexus LC, jedno z áut, ktoré dotiahli výstrelky moderného dizajnu do extrému. (Zdroj: Lexus)
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dizajn áut je extrémne diskutovaná téma, napriek tomu, ako málo sa vlastne mení. Všetky autá majú štyri kolesá a volant, no aj to málo, s čím môžu dizajnéri pracovať, výrazne vplýva na to, či sa nám bude výsledok páčiť, alebo nie.

Základný tvar auta a umiestnenie najdôležitejších prvkov je v podstate pevne dané. Predpisy určujú, aká veľká musí byť kapota (slúžiaca ako deformačná zóna pri nárazoch), kde sú umiestnené svetlá, tabuľky s evidenčným číslom či spätné zrkadlá.

Dizajn auta je obmedzený aj obyčajnou ergonómiou človeka a – najmä v prípade áut so spaľovacím motorom – aj technickou stránkou. Zaujímavosťou je, že ani pri elektromobiloch, ktorých pohonné ústrojenstvo nemá také špecifické nároky, sme zatiaľ nevideli žiaden mimoriadne revolučný dizajn, azda s výnimkou BMW i3 a i8 (pričom aj tie už sú na trhu štyri roky).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Popri tom automobilky bojujú s tým, aby sa dizajnovo čo najviac odlíšili. Ak sa pozrieme naprieč ponukou automobilov, zistíme, že na to, aby autá od seba odlíšili, dizajnéri používajú tie isté prvky .

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak opomenieme historické prvky ako typické masky chladičov či tvary svetiel, jednoducho nájdeme spoločný dizajnový jazyk roku 2018. Automobilky čoraz častejšie používajú rovnaké finty, prispôsobujú sa jednej móde či jednému ideálu krásy. Zároveň pritom využívajú vyvíjajúce sa technológie (ako napríklad pri svetlách).

Pripravili sme prehľad trendov automobilového dizajnu roku 2018.

Široké boky

Ešte na prelome tisícročí boli v móde autá s takzvaným klinovitým tvarom (wedge shape). Mali malý a nízky predok a akoby sa od neho dozadu zväčšovali.

Dnes sa dizajnéri snažia o presný opak. Bočná línia auta sa začína relatívne vysokou kapotou, pokračuje úzkym pásom a končí sa výraznými zadnými blatníkmi – bokmi či zadkom auta.

V dizajnérskom žargóne sa toto tvarovanie pripodobňuje ku sklenenej fľaši od kokakoly (coke bottle shape). Tvar kokakolovej fľaše bol populárny na talianskych aj amerických šporotvých autách v šesťdesiatych rokoch a teraz sa opäť vrátil do módy.

Automobilky ho využívajú na autách rôznych segmentov, od mestských hatchbackov (Renault Clio) cez kombi (Volvo S60), SUV (Jaguar F-Pace, Volkswagen Touareg) až po, samozrejme, športové kupé (Kia Stinger, Mercedes-AMG GT).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Treba dodať, že tento trend sa začal aj pre bezpečnostné normy. Tie vyžadujú veľkú deformačnú zónu nad motorom pre prípad zrážky z chodcom.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5B43 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu