BRATISLAVA. Každý, kto už niekedy uvažoval, aké auto kúpiť, zrejme zažil dilemu, či investovať do slabšie vybaveného, ale nového, alebo riskovať kúpou ojazdeného. Prípady, keď sa z údajne málo jazdeného auta po nemeckom dôchodcovi vykľul doslova vrak so stočeným tachometrom a ešte k tomu opravený po nehode, nie sú, žiaľ, ničím výnimočným.
Aby sa podobné prípady nestávali, začínajú pribúdať firmy, ktoré sa zameriavajú na kontrolu zákazníkom vytypovaného auta v bazári či u súkromníkov. Prvou, ktorá vznikla na Slovensku, je Autoporadca. Boli sme preto zvedaví, ako takýto proces kontroly ojazdeného auta vlastne vyzerá.
Dohodli sme si stretnutie s ich technikom Danielom Miklóšim, ktorému sa už do rúk dostali stovky ojazdených áut v rôznom stave a so všelijakou minulosťou. Privíta nás celkom zachovanou Škodou Fabia, ročník 2008 so štýlovou bielou strechou. Na prvý pohľad vyzerá zachovano, ako vhodný adept na mestské približovadlo, no Miklóši s úsmevom hneď začne: "Pekné, však? Ale toto auto by ste určite nechceli, hneď vám ukážem prečo."
Na čo si dať pri prehliadke ojazdeného auta pozor:
- nerovnaké opotrebenie či farba čalúnenia,
- zle lícovanie plastov okolo rámov dverí,
- podozrivo nové dielce, napríklad číre predné svetlá,
- nerovnaká hrúbka laku,
- nový lak nezodpovedá nájazdu auta,
- vyčnievajúci plast v podbehoch kolies,
- dodatočne tmelené miesta na podvozku.
Prvotný dobrý dojem z modrej Fabie sa postupným odhaľovaním nedostatkov začne rýchlo vytrácať, až sa nakoniec dostaví zhrozenie. Technici z Autoporadcu sú na podobné prípady zvyknutí a upozorňujú, že na autá opravené po ťažkých nehodách sa dá naraziť v bazári na okraji dediny, ale aj v tých veľkých, s desiatimi pobočkami.
Problémom je, že zákazník si ako laik mnohé podozrivé veci ani nevšimne, prípadne vôbec netuší, na čo sa zamerať. Sadáme si do auta, klasická Fabia s čistým interiérom. Miklóši však vidí veci inak a hneď nám dá vstupné školenie.
"Auto má desať rokov a najazdených 130-tisíc kilometrov a keď sa pozriete na volant, je ako nový. Práve takéto detaily laici buď nevidia, alebo ich zle vyhodnocujú. A ak si to aj všimnú, predajcovia majú pripravené rôzne odpovede. Napríklad vám povedia, že vymenili obšitie volantu, lebo bolo už trochu zodraté či poškriabané od prsteňa. V tom momente to klient považuje za plus a vôbec sa mu nespojí s obavou, že volant je vymenený napríklad z dôvodu vážnej autonehody, pri ktorej vystrelil airbag."
Podozrivé začína byť aj čalúnenie dverí, pretože zatiaľ čo vpredu je dvojfarebné, zadné dvere ho majú celé čierne.