BRATISLAVA. Drobného ulica v Bratislave bola o šiestej ráno v piatok takmer prázdna. Áut na ceste ešte nebolo veľa a aj chodníky boli prázdne. Pokojnú atmosféru narušil autobus, ktorý namiesto cesty išiel po chodníku a demoloval lavičky, ktoré mu stáli v ceste. Za ním bezradne utekal šofér, ktorý zadýchaný prešiel do chôdze až po tom, ako autobus zastavil strom vedľa chodníka.
Hoci celá situácia zachytená na videu vyzerala hrozivo, nikto nebol zranený a ani autá v okolí neboli zdemolované.
„Polícia na mieste rozhodla, že udalosť zavinil zacvičujúci sa vodič a aj ho potrestala pokutou, a teda prípad je zo strany polície uzavretý,“ povedal Zenon Mikle z marketingového oddelenia Dopravného podniku Bratislava, ktorý autobus prevádzkuje.
Vodič pred vystúpením z autobusu nezatiahol ručnú brzdu a vinu si podľa Mikleho od začiatku priznal. Na druhej strane išlo o vodiča v zácviku a dopravný podnik zisťuje, či by nemal upraviť svoje interné predpisy.
„V prípade tejto mimoriadnej udalosti došlo k porušeniu niektorých ustanovení interného prevádzkového predpisu pre autobusovú dopravu, pretože je to v štádiu vyšetrovania, zatiaľ nie je možné poskytnúť podrobnejšie informácie,“ povedal Mikle.
Čo sa vlastne stalo
Vodič kĺbového autobusu značky SOR jazdiaceho na linke 83 zastavil v piatok o pol šiestej ráno na Repašského ulici, kde zistil poruchu štvrtých dverí. Problém nahlásil na dispečing a odskočil si na sociálne zariadenie na susednej Žatevnej ulici.
Ako brzdí autobus
- Prevádzková brzda – vozidlo je vybavené dvojokruhovou vzduchovou nožnou brzdou. Aktuálny tlak v brzdových okruhoch sa zobrazuje na displeji.
- Ručná brzda – ovláda sa pákou na bočnom paneli vodiča. Ručnú brzdu je možné odbrzdiť, iba pokiaľ je v zásobníku dostatočný tlak vzduchu
- Zastávková brzda – ovláda sa ovládačom na prístrojovej doske. Pokiaľ sú otvorené dvere, zastávková brzda sa uvedie do činnosti automaticky. Po zošliapnutí pedála plynu alebo brzdy sa zastávková brzda odbrzdí.
Zdroj: Príručka na prevádzku autobusu TEDOM zverejnená na stránke košického dopravného podniku
V autobuse zostal vodič v zácviku, ktorému dispečing poradil odpojiť batérie v motorovom priestore a skúsiť, či sa tým porucha neodstráni.
Zabudol však zaistiť vozidlo ručnou brzdou. Autobus tak stál len vďaka elektronickej zastávkovej brzde, ktorá sa sama zapne po otvorení dverí. Keď vodič odpojil batérie, brzdy sa vypli a autobus sa pohol a postupne nabral rýchlosť.
Po ceste zničil niekoľko lavičiek, stĺpikov, dopravných značiek a zeleň. Škoda nie je ešte vyčíslená.
„Na autobuse je odhadnutá škoda približne na 3900 eur, na osobných autách po 1000 eur,“ povedal Mikle.
Škodová udalosť
Polícia celú vec riešila ako škodovú udalosť. Situácia by pritom teoreticky mohla spadať pod paragraf o všeobecnom ohrození z nedbanlivosti. Polícia takto vyšetruje napríklad niektoré požiare bytu alebo jazdu pod vplyvom alkoholu.
Prečo sa v tomto prípade rozhodli postupovať inak, policajti Bratislavského kraja do uzávierky neodpovedali.
Rovnako postupovali aj ich kolegovia v Prešove v decembri minulého roka. Prázdny autobus vtedy narazil do autoumyvárne, pretože si šofér na chvíľu odskočil. Tiež to vtedy riešili ako škodovú udalosť.
Samohybné vozidlá
V Bratislave sa podobná udalosť stala aj v roku 2003 v prípade električky. Aj vtedy išiel vodič na toaletu a zrazu uvidel ako sa električková súprava bez neho pohla. Po chvíli sa vykoľajila a narazila do ďalšej zastávky.
Nikto nebol zranený, pretože električková súprava bola prázdna a ľudia čakajúci na zastávke stihli uskočiť.
Tragicky sa však skončila nehoda v roku 2008, keď sa samovoľne spustil traktor na poli v obci Mojmírovce v Nitrianskom okrese. Vodiča prešiel ľavým zadným kolesom a ten namieste podľahol zraneniam.