SME
reklama

Ako s autom správne jazdiť pri prietrži mračien?

Zachovajte chladnú hlavu a prejazd zaplaveným úsekom dobre zvážte.

(Zdroj: Seat)

Málokto by dobrovoľne vošiel so svojim autom do vody, no silné letné búrky pre vodičov občas pripravia aj takúto nástrahu. Ak sa už za volantom dostaneme do takejto situácie, je dobré dodržiavať isté zásady.

Riziko spojené s vodou prichádza už s prvými kvapkami. Pokiaľ predtým dlho nepršalo a cesta je zaprášená, začne sa na nej tvoriť šmykľavá vrstva zo zmesi vody a prachu.

Mnoho vodičov si túto skutočnosť neuvedomuje a naďalej dobrzďuje ako pri suchej ceste, čo je chyba. Brzdiť treba už skôr a najmä plynulo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozor na aquaplaning

Ďalšou nástrahou je takzvaný aquaplaning, ku ktorému môže dôjsť najmä na vyťažených úsekoch, kde sú vo vozovke vyjazdené koľaje. Pred rizikami aquaplaningu varuje aj znalec v odbore cestnej dopravy, Milan Holéci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Väčšie množstvo vody na povrchu vozovky vytvára podmienky na stratu smerovej a pozdĺžnej stability vozidla vplyvom aquaplaningu, to znamená straty kontaktu vozidla s vozovkou vplyvom vrstvy vody. Takýto jav môže nastať už pri rýchlostiach okolo 80 kilometrov za hodinu a viac na ktoromkoľvek povrchu a na ktoromkoľvek kolese vozidla,“ vysvetlil.

„Znamená to, že v určitom prípade, napríklad pri pohybe vozidla rýchlosťou vyššou ako 80 kilometrov za hodinu za dažďa už pohyb nie je bezpečný, je to pohyb so zvýšeným rizikom," zdôraznil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokiaľ auto musí úplne zabrzdiť zo šesťdesiatkilometrovej rýchlosti, na suchom asfalte potrebuje približne 13-metrovú dráhu, na mokrom až 16-metrovú.

Prejazd zaplavenými úsekmi zbytočne neriskujte

Prívalové dažde so sebou prinášajú aj ďalšie rizika - náhle nahromadenie veľkého objemu zrážok. Kanalizácie v takom prípade nestíhajú odtekať alebo sa rýchlo upchajú nečistotami a na ceste začne vznikať potopa.

Ak je už voda vyššia ako obrubníky, treba zvážiť prejazd, pretože riskujete poškodenie motora. Zradné sú najmä podjazdy, ktoré zaplaví ako prvé. Ak sa vodu rozhodnete prejsť, choďte pomaly, ale zároveň zbytočne nezastavujte, aby ste neuviazli.

Voda pri prietrži mračien býva väčšinou kalná, preto ako si netrúfate odhadnúť jej hĺbku a neviete, či na dne nie sú naplaveniny, radšej zbytočne neriskujte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najnebezpečnejší je silný prúd vody, napríklad stekajúci z kopcovitého terénu na cestu. Jeho silu netreba podceňovať, okrem poškodenia auta už v niektorých prípadoch hrozí aj strhnutie z cesty.

Pri prietrži mračien treba by ohľaduplný najmä k chodcom. Pri tvorbe kaluží preto spomaľte a jazdite obozretne. Každý chce byť predsa čo najskôr doma v suchu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 530
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 477
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 788
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 008
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 928
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 611
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 901
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 705
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 515
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 376
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 492
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 346
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 087
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu