GOODWOOD. Keď sa povie Aston Martin, väčšine sa vybaví elegantný britský športiak s ktorým jazdí Agent 007. Lenže pod názvom Cygnet sa v rokoch 2011 až 2013 predávalo čosi, čo mnohí považovali za paródiu.
V snahe plniť emisné limity vrámci svojho portfólia a najmä prilákať manželky majetných podnikateľov sa Aston Martin rozhodol ponúknuť drobné mestské autíčko vychádzajúce z Toyoty IQ, lenže trojnásobne drahšie.
Plán automobilky predávať 4000 Cygnetov ročne bol dosť naivný, pretože počas dvoch rokov produkcie sa predalo iba slabých 300 kusov.
Ako to už vo svete áut chodí, biedne predaje neskôr hrajú v prospech zberateľskej hodnoty, a tak sa Cygnet ako terč výsmechu mení na vyhľadávaný artikel.
Keďže už výsmech pominul, Aston Martin sa pre tradičný festival rýchlosti v Goodwoode rozhodol pripraviť ešte raritnejší Cygnet - s poriadnym vidlicovým osemvalcom.
Zo ženského auta malá beštia
Nápad, ktorý sa musel zrodiť v pokročilej hodine pri pive, priniesol sotva trojmetrové auto, v ktorom 1,3-litrový štvorvalec Toyota nahradil poriadny 4,7-litrový osemvalec s výkonom 430 koní. Motor pochádza s modelu Vantage S.
Drobec s ním zrýchli z nuly na sto za 4,2 sekundy a zvláda maximálnu rýchlosť 273 kilometrov za hodinu.
Zvonku Cygnet V8 zaujme širokými karbónovými blatníkmi a dvojitou koncovkou výfuku s dvojitým tlmičom. Inak sa automobilka snažila zachovať pôvodný vzhľad bez šialených nasávacích otvorov či veľkého krídla.
Veľké úpravy pod kabátom
Zvnútra však bolo auto kompletne vykuchané, miesto zadných sedadiel s vankúšikmi pribudol ochranný rám a zväčšená palivová nádrž. Aby sa osemvalec podarilo natlačiť do malého priestoru, bola posunutá aj motorová priečka. Okrem širších náprav dostal Cygnet poriadne brzdy a 19-palcové kolesá.
Festival rýchlosti Goodwood sa od roku 1996 koná každoročne v Západnom Sussexe a je ideálnou príležitosťou vidieť historické pretekárske autá, ale čoraz častejšie sa na ňom premiérovo objavujú aj koncepty veľkých automobiliek.