SME
Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Tata Nano končí. Prečo najlacnejšie auto na svete nemalo úspech?

Nezabrala ani lepšia výbava.

Tata NanoTata Nano (Zdroj: Tata Motors)

BOMBAJ. Malé autá majú vždy dva osudy. Ak prídu v čase, keď ich ekonomická situácia potrebuje, väčšinou sa zapíšu do dejín ako úspešné, napríklad pôvodný Fiat 500 či Mini.

Lenže druhý scenár už tak ružovo nevyzerá a dokazuje, že malé a cenovo dostupné auto nemusí byť návodom na úspech.

Svoje o tom vie indická automobilka Tata, ktorá sa uplynulých 10 rokov snažila domáci trh presvedčiť, že potrebuje cenovo najdostupnejšie auto na svete. Napriek všetkej snahe sa úspech nedostavil.

V júni automobilka vyrobila jediný kus tohto auta, mesiac predtým len 275 kusov. Automobilka ohlásila, že Nano v aktuálnej podobe "nemôže ostať dlhšie ako do roku 2019".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Európe môže byť koniec Taty Nano ukradnutý, lenže zároveň je dôležitým poučením, kde nerobiť chyby. Na neúspech auta, ktoré malo motorizovať Indiu, sa preto pozreli podrobnejšie.

Auto pre všetkých

India je krajina motocyklov, čo sa však s čoraz dostupnejšou cenou áut postupne mení. V histórii európskych automobiliek sa väčšinou cenovo dostupné autá pre masy stali tými najpopulárnejšími.

Podobnú víziu mal aj bývalý riaditeľ indickej automobilky Ratan Tata. Počas jeho vedenia automobilka zažila prudký rozmach a stala sa vlastníkom značiek Jaguar a Land Rover.

Pre Indiu mal Ratan Tata jasnú víziu - ponúknuť moderné, ale cenovo dostupné auto, ktoré by zlepšilo komfort aj bezpečnosť na cestách plných skútrov a motoriek.

Výsledkom Ratanovej snahy bol malý štvormiestny hatchback, ktorý si počas rokovania nakreslil na papier. Návrh do finálnej podoby dotiahlo talianske štúdio I.DE.A. Dizajn musel byť čo najúčelovejší, aby nezvyšoval výrobné náklady.

SkryťVypnúť reklamu

Šetrenie zákazníkov neodradilo

Auto sa predávalo s magickou cenou od jedného lakhu. Ide o výraz pre množstvo, ktorým sa v Indii označuje hodnota 100-tisíc, v tomto prípade indických rupií, čo v prepočte znamená približne 1500 eur.

Zatiaľ čo u nás sa za podobnú cenu predávajú staré ojazdené autá, Tata za ňu ponúkala nové auto, aj keď s extrémnym šetrením výrobných nákladov.

S ním sa pri snahe stlačiť cenu áut čo najnižšie stretávame dodnes, napríklad Daciu Logan si stále môžete kúpiť v základe s čiernymi nelakovanými nárazníkmi a bez klimatizácie. Oproti Tate Nano sú to stále nepodstatné drobnosti.

Ambiciózny nástupca indického bestselleru

Jej základná verzia napríklad nemala ani otvárateľný kufor. Pod drobnými 12-palcovými kolesami bola štvorica bubnových bŕzd a vzadu umiestnený celohliníkový motor s parametrami podobnými motocyklom.

SkryťVypnúť reklamu

Nano ale malo šťastie a prišlo v období, keď dlhoročný indický bestseller Matuti 800 odchádzal do dôchodku.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5ET5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5ET5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  6. Nie je to len chlapská záležitosť
  7. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  9. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  10. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Prvá akumulátorová 2-stupňová snehová fréza na trhu
  3. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  4. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  5. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  6. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  7. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  8. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  9. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  10. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 661
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 583
  3. Aká je chémia vôní 13 305
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 640
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 537
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 071
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 664
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 268
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 884
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 7 839
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Maroš Žilinka.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Kto vráti Generálnej prokuratúre dôstojnosť?

Maroš Žilinka už nebude môcť úrad len tak udržiavať.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Maroš Žilinka.
Prokurátor Úradu špeciálnej prokuratúry Maroš Žilinka

Neprehliadnite tiež

Nehoda v Lamači na Hodonínskej.

Nový Citroen C4 je už na Slovensku. Koľko stojí a čo ponúka?

Elektrická verzia pôjde do predaja neskôr.

Citroën C4

SsangYong Korando vie šikovne skryť svoj jediný problém (test)

Za rovnakú cenu a výbavu sa podobné auto ťažko zháňa.

SsangYong Korando
Dacia Lodgy Stepway budúci rok dostane terénnejšie sa tváriacu náhradu.