Snáď najčastejšia sťažnosť, ktoré nám chodí na naše články, sa týka výkonu áut. Presnejšie toho, že o výkone auta píšeme v konských silách, nie v kilowattoch.
Udávať výkon v koňoch namiesto kilowattow je vo svete automobilov štandardom. Prakticky všetky automobilky udávajú výkon v koňoch aj kilowattoch, (v reklamných materiáloch častejšie stretnete kone, v technických brožúrach kilowatty.)
Médiá (vrátane tých z Nemecka, krajiny, kde si potrpia na exaktnosť) však vo svojich textoch píšu o koňoch miesto kilowattov, túto hantýrku potom preberá aj verejnosť.
Pre úradné účely nie je konská sila v súčasnosti oficiálnou jednotkou merania výkonu motorov.
Stále sa však používa na udávanie výkonu spaľovacích motorov - v autách, motorkách, odvodene aj pri kamiónoch či ťažkej technike.
Existujú na to hneď tri dôvody.
Dôvod prvý: História
Konské sily ako jednotka výkonu vznikla skôr, ako watt. Vymyslel ju James Watt (opdľa ktorého je pomenovaná aj "tá druhá" jednotka výkonu) ešte na konci 18. storočia.
Watt chcel ponúknuť svoj parný motor na pohon mlynov, ktoré dovtedy poháňali živé kone.
Watt teda vypočítal konskú silu podľa práce za čas, ktorú vykoná kôň ovládajúci mlyn - a vysvetľoval, že parný stroj má taký výkon, ako jeden kôň.