WOLFSBURG. Automobilka Volkswagen čelí štyri roky po prepuknutí kauzy Dieselgate ďalšiemu škandálu.
Do predaja v rokoch 2006 až 2018 mala poslať vyše 6 700 áut z predprodukčnej série, ktoré nespĺňajú všetky potrebné opatrenia, aby sa zaradili do premávky.
Na prípad v stredu upozornil nemecký denník Handelsblatt s odvolaním sa na hovorcu Volkswagenu. Problém mal odhaliť vnútorný audit spoločnosti, ktorý zároveň potvrdil, že šéf automobilky Herbert Diess o prípade vedel od roku 2016, informuje denník Spiegel. O čo vlastne ide?
Každá automobilka pred nábehom výroby nového modelu vyprodukuje sériu áut, ktorá sa nazýva predprodukčná, nultá alebo overovacia.
Ide o vozidlá, ktoré sú určené na testovanie či prezentácie, no ešte nespĺňajú štandardy sériovej produkcie.
Volkswagen namiesto zošrotovania takéto autá predával ako nové či ojazdené. Len v Európe sa na cesty za posledných 12 rokov malo dostať približne 4 000 Volkswagenov z predprodukčnej série bez toho, aby majitelia áut o tom vedeli.
Problémom je tiež fakt, že ani samotný Volkswagen nemá záznamy, aké veľké odchýlky by mohli mať autá oproti sériovej produkcii.
Denník Spiegel najprv informoval, že na trh sa dostalo až 17-tisíc takýchto vozidiel, Volkswagen však neskôr potvrdil iba 6 700. Prípad sa údajne netýka ďalších značiek koncernu, ako Škoda, Seat, Audi, ale čisto iba rôznych modelov Volkswagenu.
Ako nemecké médiá uviedli, je teraz pravdepodobné, že automobilka bude opäť čeliť žalobám zo strany majiteľov Volkswagenov, ktorí sa cítia oklamaní.