BRATISLAVA. V roku 2018 sa na Slovensku vyrobilo znova viac ako milión vozidiel.
Produkcia v automobilových závodoch Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia, PSA Group Slovakia a Jaguar Land Rover dosiahla spolu podľa Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky viac ako 1 080 000 vozidiel, čo je dokonca najvyššie číslo v histórii Slovenska.
V tomto roku sa očakáva ďalšie zvýšenie produkcie.
Podiel výroby automobilov na celkovej priemyselnej produkcii na Slovensku dosiahol 46,8 percenta a automobilový priemysel sa na priemyselnom exporte Slovenska podieľal 35 percentami.
Na vrchole rebríčka
Už niekoľko rokov vedie Slovensko svetový rebríček v počte vyrobených automobilov na 1 000 obyvateľov. V roku 2018 si prvenstvo udržalo počtom 198 vozidiel.
Vysoké hodnoty dosiahli v roku 2018 aj registrácie nových osobných áut.
V kumulatívnom porovnaní dosiahli registrácie za minulý rok 98 080 osobných vozidiel, čo predstavuje oproti roku 2017 nárast o 1 995 vozidiel a 2,08 percenta.
Celkový trh s novými vozidlami narástol v porovnaní s rokom 2017 o 3 586 vozidiel na celkový počet 111 865 vozidiel.
Najviac nových automobilov bolo registrovaných v Bratislavskom kraji, najmenej v Trenčianskom kraji.
Na Slovensku sa v minulom roku zaregistrovalo aj 71 541 individuálne dovezených vozidiel. Podiel nových vozidiel na celkových registráciách tak dosiahol 57 percent.
Znižovanie emisií
"Bilancia minulého roka dopadla veľmi dobre, čo nás samozrejme veľmi teší. Treba si však uvedomiť, že automobilový priemysel čakajú v krátkej budúcnosti významné zmeny. Tento rok bude preto mimoriadne náročný. Je nevyhnutné vytvoriť všetky podmienky na to, aby sme nové výzvy dokázali zvládnuť," uviedol prezident ZAP Alexander Matušek.
V roku 2018 zväz aktívne participoval aj pri otvorení trhu práce pre pracovníkov z tretích krajín, na zvýšení mobility pracovnej sily či pri rekvalifikačných projektoch.
„Tento rok bude automobilový priemysel v znamení prípravy na globálne výzvy, ktoré súvisia hlavne s legislatívou v oblasti znižovania emisií, dôsledkom čoho nastane rozvoj trhu s vozidlami na alternatívny pohon. To prinesie zmeny v štandardnom ponímaní mobility a dopady na výrobu vozidiel a dielov," povedal Alexander Matušek.
„Preto budeme aj v roku 2019 pokračovať v definovaní bariér a potrieb ďalšieho rozvoja automobilového priemyslu a budeme žiadať vládu o aktívny dialóg,“ dodal Matušek.
Chýba výskum a vývoj
Na zabezpečenie konkurencieschopnosti automobilového priemyslu je potrebné podľa ZAP odstrániť nestabilitu a slabú predvídateľnosť podnikateľského prostredia.
"Nevyhnutné je tiež zabrániť rýchlemu a nepredvídateľnému nárastu nákladov zamestnávateľov a problémom zostáva aj nízka úroveň výskumno-vývojových aktivít, nedostatočný rozvoj systému spolupráce akademickej obce a priemyslu pri aplikovanej vede, výskume a inováciách. Nízka je aj úroveň rozvoja mobility na báze alternatívnych pohonov a prípravy na nové formy mobility," uzavrel Matušek.