SME
Štvrtok, 23. máj , 2019

V Nemecku začali kamióny jazdiť na elektrinu, vyzerajú ako trolejbusy

Ak bude projekt úspešný, pribudnú ďalšie úseky.

Elektrická diaľnica pre kamióny v Nemecku.Elektrická diaľnica pre kamióny v Nemecku.(Zdroj: Siemens)

BERLÍN. Nemecko spustilo prvý úsek diaľnice, na ktorom sa špeciálne upravené nákladné autá môžu pomocou trolejov dobíjať rovno za jazdy.

Päťkilometrová testovacia trasa na hesenskej diaľnici A5 neďaleko Frankfurtu nad Mohanom má ukázať, či bude takýto spôsob prepravy nákladov možné využiť aj v širšej mierke a prispieť tak k znižovaniu emisií oxidu uhličitého (CO2).

Nemecku sa zatiaľ na rozdiel od ostatných sektorov vôbec nedarí znižovať emisie CO2 v doprave, ktoré boli aj vlani prakticky na úrovni roku 1990. Hľadajú sa preto cesty, ako to dosiahnuť. Jednou z nich je zvažovaná daň z oxidu uhličitého, ale aj inovatívne technológie, ako je práve dobíjanie áut za jazdy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Možnosti takzvaných elektrických diaľnic testuje už niekoľko rokov spoločnosť Siemens na bývalom vojenskom letisku Gross Dölln, ktoré leží asi 60 kilometrov severne od Berlína.

Kamióny sa môžu aj predbiehať

Kamióny sa tam za jazdy pri rýchlosti až 90 kilometrov za hodinu pripájajú k elektrickému vedeniu za pomoci trolejov, ktoré môžu počas niekoľkých sekúnd vytiahnuť z nadstavby nad kabínou vodiča. Rovnako tak sa z neho môžu rýchlo odpojiť, napríklad pri predbiehaní, počas ktorého kamión využíva energiu z hybridného motora.

Prakticky identická technológia sa teraz v spolupráci s niekoľkými špedičnými firmami začala testovať v reálnej prevádzke v oboch smeroch medzi hesenskými mestami Weiterstadt a Mörfelden-Walldorf, teda na úseku, ktorým denne prejde približne 121 000 osobných a 14 000 nákladiakov.

Ministerstvo životného prostredia do projektu, ktorý využíva výhradne energiu z obnoviteľných zdrojov, investovalo 14,6 milióna eur.

Energiu pri brzdení využijú ďalší

Výhodou elektrického vedenia je okrem iného to, že v spojení so špeciálnymi senzormi umožňuje kamiónom jednoducho držať jazdný pruh. Možná je aj výmena energie cez elektrické vedenie medzi kamiónom, ktorý práve brzdí a takým, ktorý práve zrýchľuje.

Za hlavnú výhodu však ministerstvo životného prostredia považuje dvojnásobnú efektivitu elektrického vedenia v porovnaní so spaľovacími motormi, ktorá vedie k polovičnej spotrebe energie a k nižšiemu znečisteniu ovzdušia. Nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony sú v Nemecku zodpovedná za približne 26 percent emisií z dopravy.

Bývalá ministerka životného prostredia Barbara Hendricksovej (SPD) plánovala, že by spolková republika do 15 rokov mohla elektrickým vedením pokryť zhruba 3000 kilometrov diaľnic v oboch smeroch.

Ak sa tak skutočne stane, záleží okrem iného na výsledkoch testov. Ďalšie testovacie trasy vznikajú v severonemeckom Šlezvicku-Holštajnsku a juhonemeckom Bádensku-Württembersku.

Trať nie je novinkou

Trolejové trate pre nákladiaky pri tom nie sú žiadnou novinkou. Na Ukrajine medzi mestami Simferopol, Alušta a Jalta je od 60. rokov vybudovaná najdlhšia trolejbusová trať v Európe, meria 86 kilometrov. Okrem trolejbusov sa na nej občas objavia aj elektrické nákladiaky.

Zaujímavá bola tiež elektrická trať pre nákladiaky, ktorá fungovala v Taliansku v medzi rokmi 1936 až 1962. Slúžila na výstavbu priehrady Valtellina, kde 20 elektrifikovaných nákladiakov vozilo lomový kameň, štrk a cement.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte
  2. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  3. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  4. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac?
  5. Bezstarostná klíma len za 35 € mesačne a s doživotným servisom
  6. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť
  7. Nabrali odvahu bojovať ďalej
  8. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie?
  9. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie
  10. Nový Hyundai i30 Fastback N má emócií na rozdávanie
  1. VIDEOrecenze autokamery MiVue C380 Dual - hodnotí youtuber DIY!
  2. Môže byť občan Európskej únie ako spoločník v slovenskej s.r.o.?
  3. ČSOB podporuje podnikateľov a malé firmy
  4. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým?
  5. Mliečny sortiment privátnych značiek boduje o spotrebiteľov
  6. Atos sa stal servisným partnerom roka spoločnosti IBM
  7. OMV Slovensko prináša novinky od Braňa Križana
  8. Na toto si dajte pozor pri bielej karte
  9. Košickí študenti sa budú učiť anatómiu vo virtuálnej realite
  10. OMV Slovensko prináša novinky od Braňa Križana
  1. Rušia vás susedia? Toto na nich zaberie 37 392
  2. Termínovaný vklad alebo stavebné sporenie. Čo sa oplatí viac? 20 551
  3. Top desať pobytových zájazdov, ktoré si nenechať ujsť 19 024
  4. Pravda o šalátových uhorkách. Vydržia bez plastovej fólie? 18 032
  5. Šok pri servisnej prehliadke! Za toto už neplaťte 10 477
  6. Telefón počas šoférovania vás môže vážne ohroziť. Čo s tým? 7 020
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 6 078
  8. Top dvadsaťpäť hotelov na rodinnú dovolenku 5 979
  9. Telefóny sme zakázali, deti spolu nekomunikovali 4 239
  10. Hľadáte tip na výlet s autom? Navštívte krásne horské priesmyky 3 888

Téma: Úžitkové vozidlá


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice, Nemecko, Elektromobily, Obnoviteľná energia

Hlavné správy zo Sme.sk

Zadržanie Mariana Kočnera na Najvyššom súde.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Pavol Rusko nám pripomína, z akého hnoja vyrástlo Slovensko

Proti Mečiarovi bojovali aj zločinci.

Peter Tkačenko
Darovanie krvi.

Neprehliadnite tiež

Podoba nového Opelu Corsa je známa dva týždne pred premiérou

V ponuke bude s benzínovým, dieselovým aj elektrickým motorom.

Opel Corsa
BMW M5 Edition 35 Years

Pracoval denne 25 hodín, chcel to aj od svojich zamestnancov

Niki Lauda bol trojnásobný majster sveta F1.

Bývalý pretekár F1 Niki Lauda.