SME
Pondelok, 9. december, 2019 | Meniny má Izabela

V Nemecku začali kamióny jazdiť na elektrinu, vyzerajú ako trolejbusy

Ak bude projekt úspešný, pribudnú ďalšie úseky.

Elektrická diaľnica pre kamióny v Nemecku.Elektrická diaľnica pre kamióny v Nemecku.(Zdroj: Siemens)

BERLÍN. Nemecko spustilo prvý úsek diaľnice, na ktorom sa špeciálne upravené nákladné autá môžu pomocou trolejov dobíjať rovno za jazdy.

Päťkilometrová testovacia trasa na hesenskej diaľnici A5 neďaleko Frankfurtu nad Mohanom má ukázať, či bude takýto spôsob prepravy nákladov možné využiť aj v širšej mierke a prispieť tak k znižovaniu emisií oxidu uhličitého (CO2).

Nemecku sa zatiaľ na rozdiel od ostatných sektorov vôbec nedarí znižovať emisie CO2 v doprave, ktoré boli aj vlani prakticky na úrovni roku 1990. Hľadajú sa preto cesty, ako to dosiahnuť. Jednou z nich je zvažovaná daň z oxidu uhličitého, ale aj inovatívne technológie, ako je práve dobíjanie áut za jazdy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Možnosti takzvaných elektrických diaľnic testuje už niekoľko rokov spoločnosť Siemens na bývalom vojenskom letisku Gross Dölln, ktoré leží asi 60 kilometrov severne od Berlína.

Kamióny sa môžu aj predbiehať

Kamióny sa tam za jazdy pri rýchlosti až 90 kilometrov za hodinu pripájajú k elektrickému vedeniu za pomoci trolejov, ktoré môžu počas niekoľkých sekúnd vytiahnuť z nadstavby nad kabínou vodiča. Rovnako tak sa z neho môžu rýchlo odpojiť, napríklad pri predbiehaní, počas ktorého kamión využíva energiu z hybridného motora.

Prakticky identická technológia sa teraz v spolupráci s niekoľkými špedičnými firmami začala testovať v reálnej prevádzke v oboch smeroch medzi hesenskými mestami Weiterstadt a Mörfelden-Walldorf, teda na úseku, ktorým denne prejde približne 121 000 osobných a 14 000 nákladiakov.

Ministerstvo životného prostredia do projektu, ktorý využíva výhradne energiu z obnoviteľných zdrojov, investovalo 14,6 milióna eur.

Energiu pri brzdení využijú ďalší

Výhodou elektrického vedenia je okrem iného to, že v spojení so špeciálnymi senzormi umožňuje kamiónom jednoducho držať jazdný pruh. Možná je aj výmena energie cez elektrické vedenie medzi kamiónom, ktorý práve brzdí a takým, ktorý práve zrýchľuje.

Za hlavnú výhodu však ministerstvo životného prostredia považuje dvojnásobnú efektivitu elektrického vedenia v porovnaní so spaľovacími motormi, ktorá vedie k polovičnej spotrebe energie a k nižšiemu znečisteniu ovzdušia. Nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony sú v Nemecku zodpovedná za približne 26 percent emisií z dopravy.

Bývalá ministerka životného prostredia Barbara Hendricksovej (SPD) plánovala, že by spolková republika do 15 rokov mohla elektrickým vedením pokryť zhruba 3000 kilometrov diaľnic v oboch smeroch.

Ak sa tak skutočne stane, záleží okrem iného na výsledkoch testov. Ďalšie testovacie trasy vznikajú v severonemeckom Šlezvicku-Holštajnsku a juhonemeckom Bádensku-Württembersku.

Trať nie je novinkou

Trolejové trate pre nákladiaky pri tom nie sú žiadnou novinkou. Na Ukrajine medzi mestami Simferopol, Alušta a Jalta je od 60. rokov vybudovaná najdlhšia trolejbusová trať v Európe, meria 86 kilometrov. Okrem trolejbusov sa na nej občas objavia aj elektrické nákladiaky.

Zaujímavá bola tiež elektrická trať pre nákladiaky, ktorá fungovala v Taliansku v medzi rokmi 1936 až 1962. Slúžila na výstavbu priehrady Valtellina, kde 20 elektrifikovaných nákladiakov vozilo lomový kameň, štrk a cement.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  3. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  5. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov
  7. Athleisure: V športových legínach do mesta aj na šport
  8. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  9. Dotácie stlačili cenu ekologických Volkswagenov na minimum
  10. Aké vianočné darčeky nakúpiť a zaplatiť len za dva z troch?
  1. Prohibition of competition after employment termination
  2. Family winter paradise - Bachledka Ski & Sun
  3. Čo znamená spomalenie hospodárskeho rastu pre Slovensko?
  4. Deti potrebujú na Vianoce rodinu. Drahé dary ju nenahradia
  5. Zálohovanie PET fliaš je úspech, stopka výrubom bola prioritou
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  7. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  8. ​​​​​​​Darujte pod stromček stolovú hru o Gorile
  9. Tipy na darčeky z Tokaja...
  10. Vieme kto vám dá garanciu doručenia zásielky do Vianoc
  1. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 14 803
  2. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 12 224
  3. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 11 715
  4. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 9 490
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 9 001
  6. Čo chýba deťom v pestúnskych rodinách? Láska to nie je 8 612
  7. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 8 494
  8. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 809
  9. Večer bola voda pitná, ráno už nie 7 250
  10. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 7 142

Téma: Obnoviteľná energia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily, Nemecko, Diaľnice, Úžitkové vozidlá

Hlavné správy zo Sme.sk

Zničenú bytovku na Mukačevskej 7 postupne oplocujú.
Generálny riaditeľ Orangeu Slovensko Federico Colom
Predvolebná debata SME
Cynická obluda

Klasika pre predsedu

Len samotné zjavné mentálne problémy nemusia byť jediným dôsledkom rokov nepoctivého života.

Neprehliadnite tiež

Francúzsky crossover Peugeot 2008 narástol a dozrel (prvá jazda)

Benzínovú a naftovú verziu dopĺňa elektromobil.

Peugeot 2008

Zomrel Gérard Detourbet, otec cenovo dostupných áut Dacia

Stál za vznikom rumunského Logana aj indického Kwidu.

Gérard Detourbet
Suzuki Jimny