SME
reklama

V Nemecku začali kamióny jazdiť na elektrinu, vyzerajú ako trolejbusy

Ak bude projekt úspešný, pribudnú ďalšie úseky.

Elektrická diaľnica pre kamióny v Nemecku.Elektrická diaľnica pre kamióny v Nemecku. (Zdroj: Siemens)

BERLÍN. Nemecko spustilo prvý úsek diaľnice, na ktorom sa špeciálne upravené nákladné autá môžu pomocou trolejov dobíjať rovno za jazdy.

Päťkilometrová testovacia trasa na hesenskej diaľnici A5 neďaleko Frankfurtu nad Mohanom má ukázať, či bude takýto spôsob prepravy nákladov možné využiť aj v širšej mierke a prispieť tak k znižovaniu emisií oxidu uhličitého (CO2).

Nemecku sa zatiaľ na rozdiel od ostatných sektorov vôbec nedarí znižovať emisie CO2 v doprave, ktoré boli aj vlani prakticky na úrovni roku 1990. Hľadajú sa preto cesty, ako to dosiahnuť. Jednou z nich je zvažovaná daň z oxidu uhličitého, ale aj inovatívne technológie, ako je práve dobíjanie áut za jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Možnosti takzvaných elektrických diaľnic testuje už niekoľko rokov spoločnosť Siemens na bývalom vojenskom letisku Gross Dölln, ktoré leží asi 60 kilometrov severne od Berlína.

Kamióny sa môžu aj predbiehať

Kamióny sa tam za jazdy pri rýchlosti až 90 kilometrov za hodinu pripájajú k elektrickému vedeniu za pomoci trolejov, ktoré môžu počas niekoľkých sekúnd vytiahnuť z nadstavby nad kabínou vodiča. Rovnako tak sa z neho môžu rýchlo odpojiť, napríklad pri predbiehaní, počas ktorého kamión využíva energiu z hybridného motora.

Prakticky identická technológia sa teraz v spolupráci s niekoľkými špedičnými firmami začala testovať v reálnej prevádzke v oboch smeroch medzi hesenskými mestami Weiterstadt a Mörfelden-Walldorf, teda na úseku, ktorým denne prejde približne 121 000 osobných a 14 000 nákladiakov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ministerstvo životného prostredia do projektu, ktorý využíva výhradne energiu z obnoviteľných zdrojov, investovalo 14,6 milióna eur.

Energiu pri brzdení využijú ďalší

Výhodou elektrického vedenia je okrem iného to, že v spojení so špeciálnymi senzormi umožňuje kamiónom jednoducho držať jazdný pruh. Možná je aj výmena energie cez elektrické vedenie medzi kamiónom, ktorý práve brzdí a takým, ktorý práve zrýchľuje.

Za hlavnú výhodu však ministerstvo životného prostredia považuje dvojnásobnú efektivitu elektrického vedenia v porovnaní so spaľovacími motormi, ktorá vedie k polovičnej spotrebe energie a k nižšiemu znečisteniu ovzdušia. Nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony sú v Nemecku zodpovedná za približne 26 percent emisií z dopravy.

Bývalá ministerka životného prostredia Barbara Hendricksovej (SPD) plánovala, že by spolková republika do 15 rokov mohla elektrickým vedením pokryť zhruba 3000 kilometrov diaľnic v oboch smeroch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa tak skutočne stane, záleží okrem iného na výsledkoch testov. Ďalšie testovacie trasy vznikajú v severonemeckom Šlezvicku-Holštajnsku a juhonemeckom Bádensku-Württembersku.

Trať nie je novinkou

Trolejové trate pre nákladiaky pri tom nie sú žiadnou novinkou. Na Ukrajine medzi mestami Simferopol, Alušta a Jalta je od 60. rokov vybudovaná najdlhšia trolejbusová trať v Európe, meria 86 kilometrov. Okrem trolejbusov sa na nej občas objavia aj elektrické nákladiaky.

Zaujímavá bola tiež elektrická trať pre nákladiaky, ktorá fungovala v Taliansku v medzi rokmi 1936 až 1962. Slúžila na výstavbu priehrady Valtellina, kde 20 elektrifikovaných nákladiakov vozilo lomový kameň, štrk a cement.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 193
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 941
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 006
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 632
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 500
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 017
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 340
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 663
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 665
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 468
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 381
  6. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 369
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 359
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 717
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu