SME
Streda, 19. február, 2020 | Meniny má Vlasta

V Nemecku začali kamióny jazdiť na elektrinu, vyzerajú ako trolejbusy

Ak bude projekt úspešný, pribudnú ďalšie úseky.

Elektrická diaľnica pre kamióny v Nemecku.Elektrická diaľnica pre kamióny v Nemecku.(Zdroj: Siemens)

BERLÍN. Nemecko spustilo prvý úsek diaľnice, na ktorom sa špeciálne upravené nákladné autá môžu pomocou trolejov dobíjať rovno za jazdy.

Päťkilometrová testovacia trasa na hesenskej diaľnici A5 neďaleko Frankfurtu nad Mohanom má ukázať, či bude takýto spôsob prepravy nákladov možné využiť aj v širšej mierke a prispieť tak k znižovaniu emisií oxidu uhličitého (CO2).

Nemecku sa zatiaľ na rozdiel od ostatných sektorov vôbec nedarí znižovať emisie CO2 v doprave, ktoré boli aj vlani prakticky na úrovni roku 1990. Hľadajú sa preto cesty, ako to dosiahnuť. Jednou z nich je zvažovaná daň z oxidu uhličitého, ale aj inovatívne technológie, ako je práve dobíjanie áut za jazdy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Možnosti takzvaných elektrických diaľnic testuje už niekoľko rokov spoločnosť Siemens na bývalom vojenskom letisku Gross Dölln, ktoré leží asi 60 kilometrov severne od Berlína.

Kamióny sa môžu aj predbiehať

Kamióny sa tam za jazdy pri rýchlosti až 90 kilometrov za hodinu pripájajú k elektrickému vedeniu za pomoci trolejov, ktoré môžu počas niekoľkých sekúnd vytiahnuť z nadstavby nad kabínou vodiča. Rovnako tak sa z neho môžu rýchlo odpojiť, napríklad pri predbiehaní, počas ktorého kamión využíva energiu z hybridného motora.

Prakticky identická technológia sa teraz v spolupráci s niekoľkými špedičnými firmami začala testovať v reálnej prevádzke v oboch smeroch medzi hesenskými mestami Weiterstadt a Mörfelden-Walldorf, teda na úseku, ktorým denne prejde približne 121 000 osobných a 14 000 nákladiakov.

Ministerstvo životného prostredia do projektu, ktorý využíva výhradne energiu z obnoviteľných zdrojov, investovalo 14,6 milióna eur.

Energiu pri brzdení využijú ďalší

Výhodou elektrického vedenia je okrem iného to, že v spojení so špeciálnymi senzormi umožňuje kamiónom jednoducho držať jazdný pruh. Možná je aj výmena energie cez elektrické vedenie medzi kamiónom, ktorý práve brzdí a takým, ktorý práve zrýchľuje.

Za hlavnú výhodu však ministerstvo životného prostredia považuje dvojnásobnú efektivitu elektrického vedenia v porovnaní so spaľovacími motormi, ktorá vedie k polovičnej spotrebe energie a k nižšiemu znečisteniu ovzdušia. Nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony sú v Nemecku zodpovedná za približne 26 percent emisií z dopravy.

Bývalá ministerka životného prostredia Barbara Hendricksovej (SPD) plánovala, že by spolková republika do 15 rokov mohla elektrickým vedením pokryť zhruba 3000 kilometrov diaľnic v oboch smeroch.

Ak sa tak skutočne stane, záleží okrem iného na výsledkoch testov. Ďalšie testovacie trasy vznikajú v severonemeckom Šlezvicku-Holštajnsku a juhonemeckom Bádensku-Württembersku.

Trať nie je novinkou

Trolejové trate pre nákladiaky pri tom nie sú žiadnou novinkou. Na Ukrajine medzi mestami Simferopol, Alušta a Jalta je od 60. rokov vybudovaná najdlhšia trolejbusová trať v Európe, meria 86 kilometrov. Okrem trolejbusov sa na nej občas objavia aj elektrické nákladiaky.

Zaujímavá bola tiež elektrická trať pre nákladiaky, ktorá fungovala v Taliansku v medzi rokmi 1936 až 1962. Slúžila na výstavbu priehrady Valtellina, kde 20 elektrifikovaných nákladiakov vozilo lomový kameň, štrk a cement.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  2. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  3. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  4. Prečo je Nitra rajom študentov?
  5. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  8. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  9. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  10. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom
  1. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  2. Prečo je Nitra rajom študentov?
  3. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  4. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  5. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  6. Do BILLA športovej rodiny pribudla biatlonistka Paulína Fialková
  7. Heroes: Klienti sú naši hrdinovia
  8. Domácnosti teraz môžu získať dotáciu až 3 400 eur
  9. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  10. Hollého 6 – reprezentatívne kancelárie v centre Žiliny
  1. Viete aký dôchodok budete mať? Radšej si ho vypočítajte 16 475
  2. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 10 980
  3. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 10 625
  4. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 7 334
  5. Darujte od srdca pre rozum 7 111
  6. Bytová kríza. Ako na daňové priznanie? Kam investovať? 6 413
  7. SME proti extrémizmu na školách 5 751
  8. Peniaze z poistky môžete dostať rýchlejšie. Poradíme vám ako 5 538
  9. Iná tvár Turecka: Oplatí sa navštíviť Severný Cyprus? 5 475
  10. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 5 395

Téma: Obnoviteľná energia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Elektromobily, Nemecko, Diaľnice, Úžitkové vozidlá

Hlavné správy zo Sme.sk

Pre kontaky s Kočnerom môžu Mamojku z Ústavného súdu vylúčiť

Funkčné obdobie ústavných sudcov je dvanásť rokov.

Mojmír Mamojka.
Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Petra Schutza

Mimoriadna schôdza nie je legitímna

Fico povedal, že schôdza je legitímna. Čo je, najjemnejšie povedané, zavádzanie.

Peter Schutz
Adriana Pašková počas Newyorského Týždňa módy

Neprehliadnite tiež

Hyundai i20
Ferrari F40 pred požiarom.
Erhard Schnell

Autobest vyhlásil víťazov: Najlepší je Opel Corsa

Dizajnér prvej modernej Octavie mieri do siene slávy.

Opel Corsa