LONDÝN. Ak sa vám zdá, že v posledných rokoch vo výrobe skončilo až priveľa rodinných MPV, nejde o náhodu. Ich odbyt totiž klesol natoľko, že automobilkám sa neoplatí ich ďalej vyrábať. Otázne je, prečo sa také niečo vôbec deje.
Výskumná spoločnosť Jato Dynamics, ktorá pripravuje analýzy z automobilového priemyslu, sa bližšie pozrela na problematiku klesajúceho záujmu o rodinné MPV. Ak čakáte, že za všetko môže móda SUV, nie je to celkom pravda.
Za poslednú dekádu to išlo s európskymi predajmi nových MPV doslova z kopca. Kým v roku 2009 bolo 1,8 milióna registrácií, v roku 2018 už len 892-tisíc, čo predstavovalo 5,7-percentný podiel z celkového predaja nových áut.
Nástup éry SUV mal vplyv prakticky na všetky segmenty, no najviac naň doplatili MPV. Pri viacerých nových crossoveroch vidieť, že majú snahu byť alternatívou a už pomaly aj náhradou za MPV. Niektoré majú v zadných radoch samostatné sedadlá, ktoré sa dajú posúvať a zlepšuje sa už aj vnútorný priestor.