SME
Štvrtok, 22. august, 2019 | Meniny má Tichomír
INZERCIA

Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?

V Poľsku je spaľovacie auto čistejšie ako elektromobil.

(Zdroj: pixabay.com)

Rozmýšľate nad kúpou nového auta? Možno zvažujete elektromobil. Stretávame ich na uliciach čoraz častejšie, v obchodných centrách pribúdajú nabíjačky na elektromobily ako huby po daždi a ak používate niektorú z taxi aplikácií na smartfóne, je možné, že ste sa v ňom už viezli.

Na Slovensku sú predaje áut s alternatívnym pohonom na vzostupe, zo sto predaných áut zhruba dve vedia jazdiť aj na elektrinu (hybridy a elektromobily). Budúci rok by sa na celom svete mali predať štyri milióny elektromobilov. V roku 2012 to bolo len 120-tisíc kusov.

Keďže elektromobil poháňa elektrina uložená v batériách a nemusíme doňho nalievať žiadne fosílne palivo, jazdí ekologicky a bez emisií skleníkových plynov. Je to však skutočne tak? Nový druh pohonu možno planétu predsa len trochu ohrozuje.

Záleží na tom, kde ste

Skeptici hovoria o elektromobiloch ako o „autách s dlhou výfukovou rúrou“. Elektrina, ktorá elektroauto poháňa, totiž musí byť niekde vyrobená, a elektráreň môže byť rovnakým zdrojom emisií ako benzínové auto.

V každej krajine EÚ okrem Estónska, Poľska, Malty a Lotyšska je elektromobil čistejší ako spaľovacie auto.

Alberto Moro, Laura Lonza

Najekologickejšie autá vypustia okolo 100 gramov oxidu uhličitého na prejdený kilometer a bežné stredne veľké autá zas okolo 140 – 200 gramov CO2.

Rozlišovacím kritériom by malo byť, či viac emisií na jeden kilometer vypustí auto s benzínovým alebo naftovým motorom, prípadne to, koľko emisií vyprodukujú elektrárne, aby vytvorili dosť energie na prejdenie jedného kilometra elektromobilu.

Čistota elektromobilu preto závisí od toho, v ktorej krajine ho nabíjame a z akých elektrární elektrina na jeho nabíjanie pochádza.

Pre každú krajinu Európskej únie existuje údaj, koľko CO2 sa vyprodukuje na jednu kilowatthodinu energie. Toto číslo závisí od energetického mixu v danej krajine – či krajina využíva tepelné alebo jadrové elektrárne, prípadne energiu z obnoviteľných zdrojov.

Situáciu však komplikuje fakt, že niektoré krajiny vyrábajú viac elektriny, ako samé spotrebujú a predávajú ju do iných krajín. To znamená, že sa nemôžeme pozerať na emisie vyprodukovanej elektrickej energie v jednotlivých krajinách, ale na emisie spotrebovanej elektriny.

K tomu ešte treba pripočítať energetickú stratu, ktorá vzniká distribúciou energie z elektrárne až po nabíjačku. Ak nabíjame z klasickej 230-voltovej (nízkonapäťovej) siete, energetická strata môže byť približne päť percent.

Nabíjanie jednosmerným prúdom je o niečo efektívnejšie a auto sa, samozrejme, nabíja rýchlejšie. Napríklad elektromobil Kona Electric sa dokáže na 100-kilowattovej nabíjačke nabiť na 80 percent kapacity za 54 minút.

Ak teda chcete nabíjať z klasickej domácej zásuvky, modernizovaná Kona Electric, ktorú už tento rok Hyundai uvedie na trh, sa dokáže vďaka silnejšej vstavanej 11-kilowattovej nabíjačke nabiť na plný dojazd 449 kilometrov za sedem a pol hodiny, čo je o dve hodiny menej ako doteraz.

Ako je na tom Slovensko?

Najnovšia veľká štúdia o uhlíkovej intenzite členských štátov Európskej únie (koľko gramov CO2 sa spotrebuje na výrobu jednej kilowatthodiny) vyšla na jeseň minulého roka a pozerá sa na produkciu elektriny za rok 2013 – posledný rok, za ktorý boli v čase výskumu všetky dostupné dáta.

Najekologickejšiu elektrinu majú vo Švédsku, kde jedna kilowatthodina spotrebovaná z domácej zásuvky zodpovedá 47 gramom CO2. Nasleduje Francúzsko (105 g CO2/kWh) a Fínsko (211 g CO2/kWh).

Slovensko má so 420 gramami CO2/kWh o niečo „zelenšiu“ elektrinu ako priemer EÚ. Najmenej ekologickú elektrinu má Poľsko (980), Malta (1032) a Lotyšsko (1168).

Na prejdenie jedného kilometra potrebuje elektromobil približne 0,14 až 0,2 kilowatthodiny, čo závisí od veľkosti, váhy, aerodynamiky, sily motora a ďalších faktorov. Vo Fínsku tak elektromobil na prejdenie spotrebuje elektrinu úmernú 6,58 až 9,4 gramom, na Slovensku 58,8 až 84 gramom.

Relatívne ekologické auto so spaľovacím motorom vyprodukuje približne 120 gramov oxidu uhličitého, čo znamená, že v každej krajine EÚ okrem Estónska, Poľska, Malty a Lotyšska je elektromobil čistejší ako spaľovacie auto – a to aj vtedy, ak porovnávame väčšie elektrické SUV s malým hatchbackom s naftovým motorom.

Je výhodou, že elektromobil nevytvára emisie v mestách, ale vo vzdialenejších elektrárňach, na miestach, kde znečistenie vzduchu nie je také kritické a kde hustota osídlenia nie je taká vysoká.

Auto treba vyrobiť aj zrecyklovať

Kritici sa v tomto momente ozvú, že elektromobil nie je veľmi zelené auto ani preto, lebo jeho výroba a recyklácia musí byť určite oveľa náročnejšia ako bežného spaľovacieho auta. Ani toto však nie je pravda.

Zďaleka najviac emisií sa vyprodukuje počas prevádzky auta, čím sa myslí spotreba paliva a jeho výroba, keďže aj rafinovanie benzínu a nafty je energeticky náročné a nezaobíde sa bez emisií.

Samotná výroba a recyklácia auta tak tvoria len zlomok z celkového množstva skleníkových plynov vyprodukovaných počas života auta.

Elektrické autá sú z hľadiska produkcie skleníkových plynov náročnejšie na výrobu a približne rovnako náročné na recykláciu. Ich batérie sa dajú čiastočne recyklovať a môžu poslúžiť na výrobu nových batérií, dajú sa z nich izolovať vzácne zeminy a zbytky sa dajú primiešať do stavebných materiálov.

Na elektrinu nemusíte jazdiť celý čas

Ak si teda vyberáte nové auto, pokojne rozmýšľajte aj nad elektromobilom. Strach z malého dojazdu môže vyriešiť hybrid. Jeho výhodou je, že nevypúšťa emisie v čase, kedy má spaľovací motor bežného auta najnižšiu efektivitu (posúvanie sa v zápchach či manévrovanie v nízkej rýchlosti).

Uvedomuje si to aj Hyundai, ktorý svoj kompaktný eko-model IONIQ priniesol hneď v troch rôznych variantoch. Ako klasický hybrid, plug-in hybrid s možnosťou dobíjania zo siete a elektromobil. Podobne aj SUV Hyundai Kona bude čoskoro okrem elektrickej verzie dostupná aj ako hybrid.

Moderné elektromobily už ponúkajú takú výbavu, akú by im mohli závidieť aj luxusné limuzíny. Vďaka vyhrievaným sedadlám a volantu vám v nich nebude zima ani chvíľu.

Okrem toho automobilky zvyknú do elektromobilov montovať aj najmodernejšie bezpečnostné systémy a asistentov ako adaptívny tempomat či udržiavanie v jazdnom pruhu. Stačí si vybrať, Hyundai ponúka hneď niekoľko možností.

Tento článok vám prináša Hyundai.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  4. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Mimoriadny úspech na medzinárodnej súťaži v Číne
  2. Zaspomínajte si na detstvo s tradičnými pochúťkami
  3. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  4. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  5. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  6. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  7. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  8. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  9. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  10. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  1. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 12 709
  2. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich? 10 307
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 069
  4. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 9 469
  5. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 7 678
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 603
  7. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži 5 558
  8. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 660
  9. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 428
  10. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 4 416

Téma: Hyundai


Článok je zaradený aj do ďalších tém Elektromobily

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Samuel Marec - Fórum

Takto bude vyzerať koniec budúcnosti (píše Samo Marec)

Ako v boji proti klimatickej zmene neuspejeme práve preto, že sme ľudia.

Ilustračné foto.
Píše Marek Maďarič

Nadávať na Fica nie je výučný list (píše Marek Maďarič)

Výmena vlády je zrelá, ale nie istá.

Zľava: Líder strany Za ľudí a exprezident Andrej Kiska, predseda hnutia Progresívne Slovensko Michal Truban, predseda strany SPOLU – občianska demokracia Miroslav Beblavý a predseda KDH Alojz Hlina počas tlačovej besedy.

Tesco ustupuje. Na Kamennom námestí zostane už iba v suteréne

Koncom roka ho v bývalom Priore nahradia nové prevádzky.

Priestory bývalého My Bratislava na Kamennom námestí

Neprehliadnite tiež

Toyota Corolla v novej generácii spája krásu so spoľahlivosťou (test)

Štýlový hatchback má mnoho príjemných prekvapení.

Toyota Corolla Hatchback

Audi RS6 Avant je mimoriadne ostré kombi pre náročných

V množstve noviniek najviac vyniká mild hybridný systém.

Audi RS6 Avant

Radíme: Je dobré vypnúť klimatizáciu 5 - 10 minút pred dojazdom do cieľa

Najčastejším problémom je únik chladiacej kvapaliny.

Kedy je správny čas na klímu?
Volkswagen Golf