SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Predaje SUV v Európe sa zmenili. Kto je víťaz a kto porazený?

Kupujúci dávajú prednosť skôr menším autám.

Volkswagen T-RocVolkswagen T-Roc (Zdroj: Volkswagen)

BRATISLAVA. O malé SUV tretím rokom rastie záujem, pri väčších už naopak rastúce predaje kulminujú. Ako sa za prvý kvartál roka 2019 darilo automobilkám v európskych predajoch?

Bez započítania ruského trhu si zákazníci mohli vyberať zo 119 rôznych typov obľúbeného segmentu, ktorý za prvé tri mesiace predal vyše 900-tisíc áut. Pozrite si prehľad zmien v hitparáde predajov všetkých veľkostí európskych SUV.

Malé SUV

Víťaz: Volkswagen T-Roc
Porazený: Opel Mokka X

Kategória, ktorej roky kraľoval Renault Captur, dostala za prvé tri mesiace roka nového lídra. Medziročne celkové predaje v tejto triede stúpli o 11 percent, čo znamená vyše 569-tisíc nových áut.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Francúzske SUV z trónu zosadil Volkswagen T-Roc, ktorého predaje sa rozbehli začiatkom minulého roka. Od začiatku roka do konca mája sa z neho predalo 57 319 kusov.

Sťažovať si však nemôže ani Renault Captur, ktorého predaje na konci kariéry ešte stále rastú. Francúzskej automobilka robí radosť aj tretie najpredávanejšie malé SUV, ktorým je Dacia Duster. Jej predaje minulý rok výrazne poskočili, čo spôsobilo uvedenie druhej generácie úspešného SUV z Rumunska.

Z rastu predajných čísel sa môže tešiť aj Hyundai Kona, ktorej to však v rebríčku stačilo len na 10. miesto s počtom 25 351 predaných áut v prvom kvartáli 2019. Jej elektrická verzia zažíva veľký úspech v severských krajinách, vďaka čomu sa Kona EV stala piatym najpredávanejším elektromobilom na európskom trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Darilo sa tiež Seatu Arona, crossoveru Kia Niro, Fordu EcoSport či Citroenu C3 Aircross.

Prečítajte si tiež: Výber malých SUV je čoraz väčší. Aká je aktuálna ponuka? Čítajte 

Okrem víťazov sú tu však aj porazení. Najväčší medziročný prepad v predajoch zažíva Opel Mokka X. Po kontinuálnom raste do roku 2017 dochádza k výraznému poklesu. Ide o súrodenca niekdajšieho Chevroletu Trax a na trhu je od konca roka 2012.

Model, ktorý vznikal ešte za bývalého majiteľa Opelu General Motors, sa už podobne ako Renault Captur čoskoro dočká nástupcu. Nová Mokka X by už technicky mala vychádzať z nedávno predstaveného Peugeotu 2008, takže sa očakávajú väčšie rozmery a aj elektrický pohon.

Prepad v predajoch o vyše polovicu zažila aj Kia Soul, ktorá však v Európe so spaľovacími motormi končí a nová generácia sa začala predávať už len ako elektromobil.

SkryťVypnúť reklamu

S číslami sa nemôže pochváliť ani Honda HR-V, ktorá minulý rok dostala nenápadný facelift. Po tom, čo z ponuky vypadol dieselový motor sa HR-V predávalo iba s 1,5-litrovou benzínovou atmosférou. Teraz prichádza na pomoc aj preplňované 1,5-litrové turbo, ktoré by ešte mohlo pomôcť lepším predajom.

Kompaktné SUV

Víťaz: Škoda Karoq
Porazený: Ford Kuga

Triede kompaktných SUV, ktoré sa stali alternatívou k tradičným hatchbackom ako Volkswagen Golf, už roky kraľuje Nissan Qashqai, ktorý je zároveň priekopníkom tejto triedy.

Prečítajte si tiež: Prehľad kompaktných SUV: Predaje sa spomaľujú Čítajte 

Hoci sme boli roky svedkami rastu predajov kompaktných SUV, ich predaje sa začínajú spomaľovať, o čom svedčí medziročný nárast iba o jedno percento, čo znamená mierne cez 476-tisíc nových áut za prvý kvartál.

Nissan Qashqai ako dlhoročná jednotka na trhu zažíva pokles, no s počtom 61 440 kusov sa stále drží na vrchole. Dohnať sa ho stále snaží Volkswagen Tiguan, ktorému však dochádza dych a taktiež zažíva mierny prepad. Stabilne bez medziročného prilepšenia či straty je na treťom mieste Peugeot 3008.

SkryťVypnúť reklamu

Za víťaza však tentokrát možno označiť Škodu Karoq, ktorá je síce v rebríčku na 9. mieste, ale medziročne predaje poskočili o 60 percent na 25 431 predaných áut za prvý kvartál 2019.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5ZGS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5ZGS na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  2. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  6. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  7. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  8. Bezbariérové vozidlo
  9. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 676
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 652
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 426
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 371
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 12 409
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 583
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 558
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 467
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 342
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 111
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
CYNICKÁ OBLUDA

V bubline pritakávačov

Začína byť celkom jasné, koho presne Matovič myslí, keď hovorí o múdrosráčoch.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Prokuratúru treba založiť nanovo

Dajte Kolíkovej mandát a ona to urobí.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric