GOODWOOD. Na festivale rýchlosti v Goodwoode sa dajú vidieť neuveriteľné veci. Počas niekoľkých dní sa na trati ukáže všetko, od prototypov a nových modelov až po pretekárske autá staré sto rokov.
Aby sa medzi úžasnými kúskami nestratili, vodiči často pri jazde spravia pre divákov poriadnu šou. V posledných rokoch sa o ňu starajú prevažne profesionálni drifteri.
Jazda bokom a dym zo spálených pneumatík sú skvelým divadlom pre návštevníkov. Čo však vymyslieť, keď dostanete auto s predným pohonom?
Zaujímavo sa vynašiel pilot Formule 1 Daniel Ricciardo, ktorý jazdí za tím Renault. Predviesť mal nový Renault Megane R.S. Trophy R, ktorý má poháňanú prednú nápravu.
Aby divákov zaujal, rozhodol sa využiť mokrý asfalt a mechanickú ručnú brzdu v odľahčenom hatchbacku. Výsledkom je netradičná jazda, ktorú môžete vidieť na videu nižšie.
K pneumatikám táto jazda šetrná skutočne nie je, ale musíme uznať, že niečo podobné sme ešte nevideli. Rýchlosťou určite žiadne rekordy neprekoná, no ani nemusí. Ľudí zaujala a musíme uznať, že Ricciardo náročnú jazdu zvládol úžasne.

Renault Megane R.S. Trophy R totiž už jeden rekord má, a to pravdepodobne ten najdôležitejší, ten, pre ktorý celé auto vzniklo. Rovnako ako všetci jeho predchodcovia sa stal najrýchlejším autom s predným pohonom na slávnom Nürburgringu.
Severnú slučku okruhu nedávno zvládol za sedem minút a štyridsať sekúnd. Tento čas môžeme vidieť aj hrdo vystavený na boku Ricciardovho auta. Z trónu tak po takmer dvoch rokoch zosadil Hondu Civic Type R.
Ušetriť treba každý gram
Rovnako ako Ricciardova jazda, aj samotný Megane R.S. Trophy R je mimoriadne zaujímavým autom. Prešlo si skutočne extrémnou odtučňovacou kúrou, ktorá z neho spravila pravdepodobne najostrejší hatchback na trhu.
Medzi najväčšie výhody športových hatchbackov patrí ich každodenná použiteľnosť napriek vysokému výkonu. Tú však limitovaná séria Trophy R obetovala v prospech rýchlosti.
Na tomto aute sa snažili ušetriť každý gram, o čom svedčí aj absencia zadných sedadiel alebo zadného stierača. Namiesto zadných sedadiel si však môžete objednať špeciálne popruhy, ktoré vám pomôžu na trať priviezť druhú sadu kolies.

Zmizol tiež systém natáčania zadných kolies 4Control, čím Renault ušetril takmer 38 kilogramov. Sklá v zadných dverách sú tenšie a nedajú sa stiahnuť, o poriadny zvuk sa postará titánový výfuk Akrapovič.
Nešetrilo sa ani karbónom, ktorý je veľmi obľubeným materiálom keď treba šetriť hmotnosť. Vyrobená je z neho kapota, difúzor, alebo dokonca disky kolies, za ktoré si však Renault vypýta mastný príplatok.
Podobne nevídanou vecou sú pri hot hatchoch karbón-keramické brzdové kotúče, ktoré chladí vzduch prúdiaci cez otvory, ktoré zostali v spodnej časti nárazníku namiesto svetiel. Týmito príplatkovými brzdami však Renault vybaví iba 30 z celkovej série 500 kusov.
Celkovo váha automobilu klesla asi o 150 kilogramov oproti obyčajnej verzii Trophy. Motor zostal bez zmien, stále dodáva 300 koní z 1,8 litra objemu. Tentokrát je však dostupný iba s manuálnou prevodovkou.