BRATISLAVA. Ľudia sa za elektromobilmi zvyknú otáčať, ale iba ak si ich najprv všimnú. Nerobia tak ani kvôli ich vzhľadu, ale skôr tichej jazde. Stále totiž podvedome očakávajú zvuk motora, ktorý neprichádza.
Ešte donedávna sa tichý chod elektromobilov považoval za výhodu, pretože nerušil okolie. Teraz sa ale situácia zmenila.
S rastúcim počtom tichých áut v premávke, rastie aj počet dopravných nehôd s chodcami. Tí si často blížiaci sa elektromobil jednoducho nevšimnú. Podľa štatistík v USA sa v uplynulom roku o 37 percent viac nehôd medzi chodcom a elektromobilom, než medzi autom so spaľovacím motorom.
Od júla tohto roka preto prichádza nariadenie Európskej únie ozvučiť všetky nové elektrické autá. Ide o systém, ktorý dostal skratku AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) a aktivuje sa, keď elektromobil ide rýchlosťou pod 20 km/h.
Hluk, ktorý by mali elektromobily vydávať, nebude nijak výrazný, keďže nemá prekročiť 56 decibelov, čo je podobné chodu bytovej klimatizácie.

Automobilky sa môžu rozhodnúť, aký zvuk bude ich elektromobil vydávať, odporúča sa však podobnosť so spaľovacím motorom. J
aguar už napríklad predstavil zvuk pre elektrický model I-Pace. Nemá prejav bežného auta, má skôr pripomínať elektrickú formulu. Aj druhá generácia Nissanu Leaf je už ozvučená, elektromobil v tomto prípade znie futuristicky.
O dva roky sa bude nariadenie týkať už všetkých elektromobilov, čo znamená aj dodatočné ozvučenie starších vozidiel.
Úrady, ale aj výrobcovia elektromobilov sa zhodujú, že eliminovať počet nehôd musia pomôcť aj samotní chodci. K ich stretu s elektromobilom totiž dochádza aj z dôvodu používania smartfónu či počúvania hudby cez sluchátka.