SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Fiat 500e je zaujímavý spôsob, ako sa dostať k lacnému elektromobilu

Jazdené kusy putujú z USA na Slovensko.

Fiat 500e (Zdroj: Peter Kálmán)

Fiat 500 je bez debaty najúspešnejšie retro v automobilových dejinách. S drobnými úpravami sa vyrába už 12 rokov a stále je pre svoj milý dizajn aj cenovú dostupnosť veľmi žiadaný.

V júni továreň Fiatu v poľskom Tychy ohlásila, že z výrobnej linky zišiel trojmiliónty kus päťstovky. Potom sa objavila informácia, že ďalšia generácia populárnej fiatky príde už budúci rok a bude sa vyrábať doma v Taliansku. Čo však najviac prekvapilo, že počíta sa už iba s čisto elektrickou verziou.

Ak ste si mysleli, že Fiat je medzi elektromobilmi úplný nováčik, omyl. Jeden elektrický Fiat 500e sme si vyskúšali už teraz. Ako je to možné?

Fiat predával, aj ďalej predáva päťstovku v Európe v rôznych verziách, napríklad s plátenou strechou 500c alebo ako výkonné Abarthy. Jedna sa však u nás oficiálne nikdy nepredávala a je ňou plne elektrický Fiat 500e.

Súvisiaci článok Vyskúšali sme najlacnejší elektromobil, ktorý sa môže vyrábať na Slovensku (prvá jazda) Čítajte 

Za vznikom elektrickej päťstovky bol tlak USA na výrobu elektromobilov. Tento scenár je nám teraz už aj v Európe dobre známy, no za veľkou mlákou sa udial už v roku 2012, keď Fiat začal v Mexiku vyrábať 500e.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Malý elektromobil talianskej značky pre americký trh sa spája aj s vyjadrením dnes už nebohého šéfa Fiatu Sergia Marchionneho, ktorý vyzýval, aby si ľudia elektrickú päťstovku nekupovali, lebo automobilka na každom predanom kuse prerobila 14-tisíc dolárov.

Z Kalifornie na Slovensko

Takéto autá sa nazývajú v angličtine "compliance car" a označujú vozidlo, ktoré nevzniklo kvôli dopytu zákazníkov ale skôr z dôvodu plnenia flotilových emisných požiadaviek.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C64M5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M64M5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Elektromobily

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Malé autá
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.