O modernizácii a vývoji vo svete osobných áut, počúvame a čítame z každej strany.
Autá sú čoraz častejšie poháňané elektrickou energiou, disponujú množstvom asistenčných systémov a vývojári postupne smerujú k tomu, aby sme si svoje autá už nemuseli šoférovať vôbec.
O sile pokroku medzi nákladnými autami, sa však až tak často nehovorí. No práve tam sa neraz rodia prevratné nápady a technológie, ktoré neskôr využívame v každodennom živote s osobným autom.
So zaujímavým konceptom teraz prichádza známy výrobca nákladných áut a kamiónov Scania.
Ich koncept autonómneho nákladného vozidla AXL, reaguje na snahu o efektívnejšie riešenie nákladnej dopravy, pričom s fyzickou prítomnosťou vodiča, sa už v tomto prípade vôbec neráta.

Namiesto kabíny, kde obvykle sedí šofér, je v Scanii AXL špeciálny modul, ktorý ukrýva mozog celého auta - riadiace centrum.
Práve riadiace centrum vyhodnocuje informácie získané z radarov, senzorov a kamier, aby sa Scania vedela samostatne pohybovať a vykonávať svoju prácu tak, akoby za volantom sedel človek.
V súčasnosti síce môže podobná technológia fungovať iba na uzavretých staveniskách, kde nie sú žiadne jazdné pruhy a ľahko snímateľné prekážky, no prezident a generálny manažér spoločnosti Scania, Henrik Henriksson hovorí:
„Koncept AXL je veľkým krokom k inteligentnej doprave budúcnosti, v ktorej budú vozidlá s autonómnym riadením hrať významnú rolu“.
Výrobca zatiaľ neuvádza žiadne technické podrobnosti, no vieme aspoň to, že koncept poháňa motor, spaľujúci biopalivo z obnoviteľných zdrojov.