SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Pozrite si autá Nežnej revolúcie. Predajom kraľoval Favorit

Začalo pribúdať viac áut zo západu.

Škoda FavoritŠkoda Favorit (Zdroj: archív Škoda)

BRATISLAVA. Na našich cestách ich stretávame čoraz zriedkavejšie, niektoré už prakticky vôbec. Autá, ktoré sa v roku 1989 dali v Československu kúpiť ako nové, sú dnes už vhodnými adeptmi na veterána. Ako vyzerala ponuka áut Mototechny a Tuzexu v čase Nežnej revolúcie?

Škoda Favorit

Zatiaľ čo v hudobných rebríčkoch viedla v roku 1989 skladba Lambada, medzi motoristami, ktorí sa rozhodli pre nové auto, to bola Škoda Favorit.

Kompaktný hatchback mal konečne motor vpredu, slušný vnútorný priestor a modernú karosériu z talianskeho štúdia Bertone. Verejnosť Favorita prvýkrát videla už na strojárskom veľtrhu v Brne v roku 1987. Predaje sa však naplno rozbehli až o rok neskôr.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Verzia 136 L mala pod kapotou 1,3-litrový štvorvalec s výkonom 46 kW, teda 63 koní. Cena bola 84 600 korún, čo bolo oproti Škode 105 o takmer 27-tisíc korún viac. Záujem o značne zastarané škodovky s koncepciou všetko vzadu napriek tomu už prudko klesal.

Aj keď bola priemerná mzda v Československu 3 142 korún, tak sa z Favoritu v roku 1989 predalo 46 283 kusov, čím sa zaradil na vrch rebríčka.

Oltcit Club 11 R

Dostal nelichotivú prezývku Ceausescova pomsta alebo OLdřich CITlivý. Oltcit dnes na cestách stretnete iba zázrakom. Za jeho vznikom bol pritom ambiciózny plán francúzskeho Citroenu spraviť moderné, ale cenovo nenáročné auto, ktoré by uspelo vo východnej Európe. Lenže licenčne a v Rumunsku.

Hatchback sa mohol pochváliť zaujímavými technickými riešeniami, futuristickým interiérom s jednoramenným volantom a veľkými "kelímkami" namiesto páčok pod volantom. Auto sa v Československu predávalo v lepšej výbave Club 11 R s 1,1-litrovým štvorvalcom s výkonom 41 kW (56 koní).

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C69HE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M69HE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 895
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 571
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 975
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 009
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 834
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 521
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 461
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 451
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 371
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 244
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História áut

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Nežná revolúcia (výročie 30 rokov) – november 1989
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Dacia Duster LPG: Keď sa jazda na plný plyn oplatí (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach
Subaru BRZ 2022
Opel Insignia mal z mainstreamových značiek v kategórii 3-ročných áut najmenej nedostatkov.