SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Mazda 3 SkyActiv-X: Revolučný motor pracuje ako naftový, no spaľuje benzín (test)

Výrobca pri novom agregáte sľubuje vyšší výkon a nižšiu spotrebu.

Mazda 3 SkyActive-X (Zdroj: Daniel Balucha)
Mazda 3 SkyActiv-X 180 - Prehľad základných parametrov:
Cena od / verzia od (eur)21 340 / 24 540
Spotreba výrobca / test (l)4,4 - 4,5 (NEDC) / 7,5
Objem batožinového priestoru (l)358
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 725, 4 460, 2 028, 1 435

Pri testovaní nových áut sa občas stáva, že hlavnú úlohu vo výsledku nezohráva auto ako také. Niekedy totiž všetká naša pozornosť smeruje na konkrétny technologický prvok, nový motor alebo inú významnú zmenu, ktorú výrobca do svojich áut medzičasom zapracoval.

Mazdu 3 vám nemusíme bližšie predstavovať. Hoci stále ide o novinku v ponuke japonského výrobcu, v priebehu tohto roka sme sa jej už venovali vo viacerých článkoch. Najprv sme s ňou jazdili na portugalských cestách, neskôr aj na domácich a sedan sme dokonca porovnávali s Toyotou Corollou.

Teraz nám však do redakčnej garáže zaparkovala Mazda 3 s novým motorom, o ktorom Japonci hovoria ako o revolučnom. To preto, že dokáže využívať klasický zážihový cyklus, ale pri nízkom zaťažení aj zapálenie zmesi vznietením.

Súvisiaci článok Benzínový motor Mazdy jazdí bez sviečok a je ekologickejší ako elektromobil Čítajte 

Mazda sa jednoducho nezaprie a stále chce vytŕčať z davu. Kým doteraz "len" kašľala na downsizing, odteraz sa môže chváliť agregátom, ktorý nemá nikto iný. Viacerí sa totiž pri pokuse skonštruovať podobný "zázrak" škaredo popálili.

Teória na úvod

Nový motor v ponuke japonskej Mazdy má názov Skyactiv-X. Ide o netypický zážihový motor, ktorý má mať vysoký výkon a nízke emisie. Výrobca tiež sľubuje, že sa s ním bude jazdiť príjemnejšie a predovšetkým s menšou spotrebou paliva.

Skyactiv-X sa spolieha na patentovanú technológiu s názvom Spark Controlled Compression Ignition (iskrou riadené kompresné zapaľovanie) - SPCCI.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6CED na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6CED na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mazda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ženy po oslobodení koncentračného tábora Bergen-Belsen, 1945, ilustračná fotografia

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.