Autom do Chorvátska - nové cesty ale aj poplatky

Chorvátsko má pred letnou dovolenkovou sezónou 2005 veľké predpoklady stať sa najvyhľadávanejšou prímorskou destináciou v Európe. Rýchla obnova hotelov a extrémne vysoké tempo výstavby diaľnic robia z Chorvátska atraktívnu krajinu pre široké vrstvy dov

Upozornenie autora: Vzhľadok k tomu, že článok sa stále objavuje v čítanosti, upozorňujeme na skutočnosť, že bol publikovaný pred tromi rokmi a nie všetky informácie v ňom sa zhodujú so súčasnosťou!

Chorvátsko má pred letnou dovolenkovou sezónou 2005 veľké predpoklady stať sa najvyhľadávanejšou prímorskou destináciou v Európe. Rýchla obnova hotelov a extrémne vysoké tempo výstavby diaľnic robia z Chorvátska atraktívnu krajinu pre široké vrstvy dovolenkárov a všetky druhy dopravy. Odzrkadlilo sa to aj v minulom roku, keď sem zavítalo takmer 8,9 milióna turistov (takmer 180 000 Slovákov). V porovnaní s rokom 2003 to bol nárast o šesť percent a príjmy štátnej pokladnice dosiahli vyše šesť milárd eur. Vďaka novým kilometrom diaľnic je cesta autom príjemnejšia, bezpečnejšia a v porovnaní so zastaralou, donedávna používanou cestou aj rýchlejšia. Rok 2005 znamená vo výstavbe diaľnic prelom, pretože Chorváti plánujú dať do užívania kompletnú diaľnicu od Záhrebu až po Split. Podľa plánu budú všetky stavby dokončené 1. júla, hoci niektoré staveniská pri našej návšteve na to nevyzerali. Slováci, ktorí pôjdu k Jadranskému moru autom, môžu rátať s kvalitnými cestami ale i s poplatkami za prejazd diaľnic.

Tri hlavné cesty zo Slovenska do Chorvátska

1. Šahy – Vác – Budapešť –Siofók – Nagykanizsa – Zahreb (475 km)
(diaľnice v Maďarsku – desaťdňová 369 Sk)


2 . Bratislava - Csorna – Szombathely – Lendava – Zahreb (348 km)
(Maďarsko bez diaľnic)


3. Bratislava - Viedeň - Graz - Maribor - Zahreb (431 km)
(diaľnice v Rakúsku – desaťdňová 304 Sk)

K moru cez Maďarsko alebo Rakúsko
Veľká časť Slovákov cestuje na dovolenku do Chorvátska cez Bratislavu a následne Maďarsko alebo Rakúsko. Obyvatelia stredného a východného Slovenska však často využívajú cestu cez Šahy, Budapešť, Nagykaniszu a hraničný prechod Leteneye, ktorú sme v polovici mája absolvovali aj my. Maďarsko v porovnaní s Chorvátskom buduje svoju diaľničnú sieť veľmi pomaly a ešte stále nie je dokončený severný obchvat Budapešti ani diaľnica M7 od Balatonu po hranice s Chorvátskom. Naďalej je nevyhnutné prejsť preplneným ale dobre značeným centrom Budapešti. Na smerových tabuliach a návestiach stačí sledovať smer na diaľnicu M7 alebo južný obchvat M0, na ktorý je diaľnica napojená. Diaľničné známky na hraničnom prechode Šahy nepredávajú, ale stihnete si ju kúpiť ešte pred vjazdom na diaľnicu M7 prípadne na prvej čerpacej stanici maďarskej diaľnice. Štvordňová maďarská diaľničná známka stojí 1460 HUF (235 Sk), desaťdňová 2300 HUF (369 Sk) a mesačná 3900 HUF (624 Sk) . Diaľnica M7 je v súčasnosti dokončená iba po Zamárdi pri Balatone a odtiaľ vedú cesty prvej triedy s občasným rozšírením na dva pruhy v jednom smere až na hraničný priechod Leteneye. Cesta zo Šiah na chorvátske hranice dlhá 355 km nám trvala s dvomi krátkymi zastávkami cca 5 hodín. Maďarské čerpacie stanice i odpočívadlá spĺňajú bežný štandard. Nie všetky odpočívadlá sú vybavené toaletami a platiť eurom za služby sa zatiaľ nevypláca. Veľká časť našich dovolenkárov jazdí do Chorvátska cez Rakúsko, ktoré má kompletnú sieť diaľnic s výnimkou prepojenia Bratislavy a Viedne. Cesta cez preplnený obchvat Viedne smerom na Graz môže byť neplánovane dlhá. Nám sa však celkom pozdáva ešte trasa z Bratislavy (hraničný prechod Rajka) cez mestá Mosonmagyarorvar - Csorna – Szombathely až na hraničný prechod Redics. Transfer cez Slovinsko meria 20 km a už 27 km od slovinsko - chorvátskych hraníc , pri Čakovci, začína sieť chorvátskych diaľnic. Na výber sú teda tri hlavné smery so svojimi plusmi a mínusmi.

Ceny vybraných druhov nápojov a jedál na čerpacích staniciach Maďarska

Coca cola, Pepsi, Fanta Sprite (2 l) 459 HUF (74 Sk)
Pivo (plechov. 0,33 l) 219 -319 HUF ( 35 - 51Sk)
Pivo fľaškové (0,5 l) 279 – 349 HUF ( 45 – 56 Sk)
Ovocné džúsy 100% (1 l) 350 – 499 HUF ( 56 – 80 Sk)
Minerálne vody (2 l) 185 - 219 HUF ( 29 – 35 Sk)
Káva - presso 189 HUF ( 30 Sk)
Čaj 135 HUF ( 21 Sk)
Hot-dog 239 HUF ( 38 Sk)
Bageta so šunkou 475 HUF ( 76 Sk)

Na maďarsko – chorvátskom hraničnom priechode Leteneye sa colníci zaujímali o obsah batožinového priestoru a hlavne ich zaujímalo, či nevezieme mäso. Do Chorvátska je totiž povolené dovážať iba mäso určené na spotrebu po ceste. Hneď za hranicami začína nová, spoplatnená sieť chorvátskych diaľnic, kto si nepripravil na platenie za diaľnice (mýto) chorvátske kuny, má poslednú možnosť výmeny na hraniciach. Za diaľnice môžete platiť aj eurom, ale ďaleko výhodnejšie sú chorvátske kuny.

Doklady potrebné na cestu autom
Na vstup do Chorvátska autom potrebuje vodič technický preukaz, zelenú kartu a samozrejme platný vodičský preukaz. V prípade, že vodič nie je majiteľom vozidla, polícia môže požiadať o overené vyhlásenie majiteľa, že dotyčnému auto požičal. Podľa predpisov musí byť takéto vyhlásenie úradne preložené do chorvátskeho alebo anglického jazyka. Pri našich reportážnych i dovolenkových cestách, kedy jazdíme na zapožičaných automobiloch, takéto potvrdenie Chorvátska polícia zatiaľ nepožadovala.

Aj na občiansky preukaz
Do Chorvátska môžu občania SR , podobne ako občania všetkých ostatných štátov Európskej únie, cestovať aj na občiansky preukaz. Pred dovolenkou v Chorvátsku netreba zabudnúť na zdravotné a úrazové poistenie a to v akejkoľvek poisťovni v SR, nakoľko všetky zdravotnícke služby sa platia priamo v nemocnici.

Chorvátske diaľnice rastú najrýchlejšie v Európe !

Príjmy z chorvátskych diaľnic sú očakávané vo výške 2.367.800.000 kuna a výdavky na budovanie a investície do rekonštrukcie predstavujú 4.967.800.000, tento rok je plánovaný deficit 2.600.000.000 kuna.

Poplatky za diaľnice sú rozdelené do štyroch kategórií podľa veľkosti a druhu vozidiel:

Kategória I. – Vozidlá s dvomi nápravami, výška vozidla maximálne 1,30 m od osi kolies prednej nápravy, neplatí pre vany.

Kategória II. – Vozidlá s tromi a viac nápravami (osobné automobily s prívesmi), výška vozidla maximálne 1,30 m od osi kolies prednej nápravy, vany.

Kategória III. - Vozidlá s tromi a viac nápravami, výška vozidla viac ako 1,30 m od osi kolies prednej nápravy, platí pre vany s prívesmi.

Kategória IV. – Vozidlá so štyrmi a viac nápravami, výška vozidla viac ako 1,3 m od osi prednej nápravy

Vybrané diaľničné poplatky za osobný automobil kategórie I.
Záhreb - Goričan (H) 36 HRK
Záhreb - Čakovec (SLO) 29 HRK
Záhreb - Bosilijevo II (smer Split) 39 HRK
Bosiljevo II – Brinje známe až 1.7.2005
Brinje – Pirovac 80 HRK
Pirovac – Vrpolje známe až 1.7.2005
Vrpolje – Dugopolje (Split) 17 HRK

Podrobný cenník s poplatkami medzi jednotlivými výjazdmi z diaľnice je na www.hac.hr

Takto vyzeral južný portál tunela Mala Kapela v polovici mája. Podľa plánu by mali prejsť jednou rúrou tunela prvé autmobily už 1. júla 2005. Potvrdili nám to aj pracovníci na stavbe. Najdlhší tunel Chorvátska meria 5780 m a až do otvorenia sa obchádza cez horský prechod pohoria Malá Kapela. V čase našej návštevy finišovali práce s asfaltovaním vnútra tunela, a tak je veľmi pravdepodobné, že pri rýchlom pracovnom tempe bude tunel sprejazdnený na začiatku letných prázdnin.


Okrem dostavby polovičného profilu diaľničného tunela malá Kapela musia chorvátski stavbári stihnúť do 1. júla dokončiť nieľkoľko mostných stavieb v okolí Šibenika vrátane mostov Krka a Dabar (obr.). Na moste Krka (391 m) sú dva pruhy v každom smere a najvyššia povolená rýchlosť 100 km/h. Na Dabare dlhom 354 m zase dva pruhy plus jeden bezpečnostný pruh v každom smere a maximálna povolená rýchlosť 130 km/h.

Pri výjazde Dugopolje zatiaľ končí diaľnica Zagreb – Split (357 km) a začína diaľničný privádzač do Splitu a na pobrežnú magistrálu, ktorá vedie na Makarskú riviéru, do Dubrovníka a Čiernej Hory. Poplatky za nedokončené úseky diaľnic budú známe v deň sprejazdnenia diaľnic a to 1.7. 2005. My sme na trase od hraníc s Maďarskom (Goričan) až po Split zaplatili 193 KN, čo je v prepočte 1100 Sk. Cesta od maďarských alebo slovinských hraníc až do Splitu trvá 5 až 6 h. Detailný popis chorvátskych diaľnic i súpis poplatkov nájdete na internetovej stránke www.hac.hr.

Pri Splite nový systém diaľnic Chorvátska zatiaľ končí. Do roku 2008 bude pokračovať diaľnica zo Splitu až do Dubrovníka a motoristi tak nebudú musieť absolvovať 200 km dlhý a časovo náročný úsek pobrežnej magistrály medzi týmito dvomi mestami. Profil krajiny si však vyžiada vybudovanie veľkého počtu tunelov i mostov. Na trase Zagreb - Split je postavených dvanásť tunelov v celkovej dĺžke 21,1 km. V dvoch najdlhších, Sveti Rok (5,6 km) a Mala Kapela (5,78 km) je premávka nasmerovaná do jednej rúry tunela.

S diaľnicami prišiel do Chorvátska nový štandard a kultúra cestovania. Približne každých 35 km sú na chorvátskych diaľniciach odpočívadlá spojené s čerpacou stanicou, toaletami, detským ihriskom, obchodom alebo espresom. Každé parkovisko a odpočívadlo s dostatkom parkovacích miest i odpadkových košov je osvetlené. Otázkou však zostáva, aký vzťah k poriadku a čistote budú mať dovolenkári.


Väčšina čerpacích staníc pri diaľnici vrátane poskytovaných služieb je v prevádzke 24 hodín denne. Na niektorých dokonca fungujú zmenárne. Cesta na dovolenku k Jadranskému moru má teraz úplne inú podobu, než pred pár rokmi. Preplnené cesty nahradili diaľnice s vysokou kapacitou a malé odpočívadlá bez toalety zase moderné čerpacie stanice s kompletným servisom. Deti unavené z cestovania majú možnosť zrelaxovať a to isté sa týka vodičov. Šálka kávy k raňajkám stojí od 7 do 9 HRK, čaj 6 HRK, horúca čokoláda 12 HRK.


Ceny benzínov a motorovej nafty v rámci Chorvátska kolíšu iba mierne a rozdiely sú pri plnej nádrži minimálne. Liter euronafty v súčasnosti stojí 6,88 HRK (38,50 Sk) a liter 95 oktánového bezolovnatého benzínu 7,30 HRK (40,80 Sk). Kolísanie cien ropy však môže spôsobiť rast alebo pokles cien, nezmení sa však skutočnosť, že palivo je o niečo drahšie ako na Slovensku. Na čerpacích staniciach nadnárodných koncernov môžete bez problémov platiť medzinárodnou platobnou alebo kreditnou kartou. Podrobné informácie o cenách pohonných hmôt kdekoľvek v Európe i ďalšie potrebné informácie nájdu motoristi na stránke Národného automotoklubu SR, www.namk.sk .


Stále lepšie a spoľahlivejšie automobily a servis na čerpacích staniciach uľahčuje rodičom cestu s malými deťmi. Malý toaletný defekt možno odstrániť v „baby room“ na elegantnom prebaľovacom pulte.

Diaľnica do Dubrovníka bude dokončená o tri roky. Vďaka už existujúcej diaľnici Zagreb – Split je cesta do Dubrovníka kratšia a pohodlnejšia. Z hraničného priechodu Šahy sme prišli do Dubrovníka za 16 hodín, avšak v noci a pred dovolenkovou sezónou. Najhorší je posledný úsek cesty Split – Dubrovník (cca 200 km), ktorý nám trval 4 hodiny. Vidieť toto starobylé mesto stojí za to.

Chorvátske reštaurácie sú už v máji otvorené, aby pohostili prvých turistov a delegátov cestovných kancelárií. Ceny jedál sú v porovnaní so slovenskými vyššie, ale dary mora v akejkoľvek podobe stoja za to. Na reportážnej ceste sme sa zastavili aj v Čiernej Hore a tamojšie reštaurácie sa nám nezdali extrémne lacné v porovnaní s Chorvátskom. V samotnom Chorvátsku závisí cena jedál od polohy a kategórie reštaurácie. Kým vo vychýrenej reštaurácii dediny Ston na polostrove Pelješac stáli kalamáre 95 HRK, v inej reštaurácii pri Zadare to bolo 75 HRK.

Orientačné ceny špecialít vo známej reštaurácii:
Polievka z rýb 15 HRK ( 84 Sk)
Polievka z mušlí 21 HRK (118 Sk)
Čierne rizoto z darov mora 75 HRK ( 420 Sk)
Rizoto s chobotnicami 74 HRK ( 414 Sk)
Rizoto s mušľami 49 HRK ( 274 Sk)
Špagety a dary mora 76 HRK ( 426 Sk)
Rybie filety na grile 95 HRK ( 532 Sk)
Smažené kalamáre 95 HRK ( 532 Sk)
Teľací steak 65 HRK ( 354 Sk)
Šopský šalát 15 HRK ( 84 Sk)

Pozor na radary
Chorvátska polícia je povestná častým meraním rýchlosti a sledovaním predbiehania na plnú čiaru. O miestach a čase merania sa môže verejnosť informovať na stránke www.hak.hr/ už tri dni vopred. Vodičom smerujúcim do Chorvátska odporúčame navštíviť stránku a vytlačiť si zoznam miest s radarovou kontrolou rýchlosti. Pred začiatkom sezóny sme sa stretli s meraním rýchlosti na úsekoch pred stanicami diaľničného mýta, kde sú rýchlosti obmedzené na 80 prípadne 40 km/h.


Pomoc v núdzi
Ambasáda SR v Záhrebe: Veleposlanstvo Slovačke Republike Prilaz Gjure Deželi†a br. 10 10000 Zagreb Republika Hrvatska Tel.: 003851/ 4848941 - ústredňa Fax: 003851/ 4848942 Mobil: 0038 761 900 737 Mimoriadny a splnomocnený veľvyslanec SR v Chorvátskej republike: Ing. Ján Petrík

Dôležité telefónne čísla
Lekárska pomoc 94
Hasiči 93, 985
Polícia 92
Pomoc motoristom 987
Predvoľba krajiny + 385

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 526
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 107
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 948
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 10 576
  5. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 10 427
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 569
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 327
  8. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 5 788
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 609
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 418

Téma: Dovolenka v Chorvátsku


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Biskupov prípad údajného obťažovania už rieši prokuratúra

Polícia tvrdí, že skutok sexuálneho zneužívania sa nestal.

Podcast Za Volantom

Za volantom: Aké sú najväčšie chyby slovenských vodičov?

Spúšťame nový týždenný podcast o autách.

ŠPORT

Hrdina Trnavy: Hrám v tretej lige a o pár dní rozhodnem proti Bruselu

Anderlecht zaskočil najmladší Trnavčan.

DOMOV

Odchod Matoviča už Danko nerieši, poslanci o ňom nehlasovali

Parlamentný výbor navrhol pokutu pre šéfa OĽaNO ešte vlani v marci.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za Volantom

Za volantom: Aké sú najväčšie chyby slovenských vodičov?

Spúšťame nový týždenný podcast o autách.

Centrum Paríža bude raz za mesiac bez áut

Opatrenia sa budú opakovať každú prvú nedeľu v mesiaci.

Peugeot zabalil budúcnosť do minulosti a predstavuje koncept e-Legend

Elektromobil zrýchli z nuly na sto pod štyri sekundy.

Doručovateľské dodávky chce Renault zmeniť na inteligentný vlak

Najnovší koncept EZ-PRO je jednou z vízií o preprave tovaru v budúcnosti.

Už si len tak nezatiahnete. Z áut sa vytráca ručná brzda

Mechanickú brzdu majú len malé lacné autá.