Francúzsky Renault počas svojej histórie vypustil do sveta niekoľko naozaj neobvyklých automobilov. Väčšina z nich vznikla iba v pomerne malých počtoch a dnes sú z nich hodnotné zberateľské kúsky.
Spomeňme napríklad trojdverový Avantime, ktorý kombinoval prvky kupé a MPV. A kto by mohol zabudnúť na šialené Clio V6, malý hatchback so zadným náhonom a motorom namiesto zadných sedadiel?
Niekoľko rokov pred ním však v dielni Renault Sport vzniklo auto, ktoré sa okamžite zapísalo medzi najradikálnejšie počiny značky. Bol ním Renault Sport Spider, ktorý tento rok oslavuje 25. narodeniny.
Dnes je Renault Sport známa firma, ktorá si vybudovala meno najmä ako odborník na rýchle hatchbacky. Začiatkom deväťdesiatych rokov bola však situácia iná.
Renault zažíval úspešné obdobie, autá sa predávali a v seriáli formuly 1 ich motory zbierali jedno víťazstvo za druhým. Nechýbala preto odvaha skúsiť niečo iné.

A tak mohla verejnosť v roku 1995 na autosalóne v Ženeve po prvý raz uzrieť nový Renault Sport Spider. Novovzniknutá divízia mala vďaka svojmu prvému počinu o poriadnu reklamu postarané.
Produkcia začala o rok neskôr v továrni v Dieppe, kde sa predtým vyrábalo kupé Alpine A610. S príchodom novej A110 sa do sídla Renault Sport nedávno opäť vrátila výroba športiakov Alpine, to je však iný príbeh.
Len to najnutnejšie
Pod názvom Spider sa skrývalo skutočne extrémne auto, ktoré pripomína skôr Lotus než bežnú produkciu Renaultu. Filozofia je rovnaká, na prvom mieste je nízka hmotnosť.
Produkčná verzia vážila iba 930 kilogramov vďaka využitiu hliníka a ľahkých kompozitných materiálov. Aby ho nezaťažovala zbytočne luxusná výbava, žiadnu nedostal.
Možno to znie trocha prehnane, majiteľ Spideru sa však s výbavou musel skutočne uskromniť. Autu chýbali airbagy či akékoľvek asistenčné systémy, nemalo kúrenie a rádio bolo za príplatok. Priplatiť ste si museli dokonca aj za čelné sklo, ktoré prvý rok nebolo dostupné, strecha nebola v ponuke nikdy.

Poháňal ho dvojlitrový štvorvalec s výkonom 152 koní a krútiacim momentom 185 Nm, ktorý sa objavil napríklad aj v Cliu Williams. Tentokrát bol však netradične umiestnený tesne za vodičom a roztáčal zadnú nápravu.
Rýchlosti vodič volil prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky. Stovku zvládol za menej ako 7 sekúnd, no prioritou pri tejto motokáre bola zjavne ovládateľnosť, nie hrubá sila.
Renault pre novinku plánoval aj seriál pretekov jednej značky, podobné šampionáty organizoval už od 80. rokov pre modely 5 Turbo, 21 Turbo alebo Clio. Pre preteky bol vyvinutý špeciál Spider Trophy ktorého váha klesla na 850 kg, no výkon sa vyšplhal na 180 koní. Z tejto verzie sa vyrobilo iba 80 kusov.
Žiaľ, Spider sa nikdy nedočkal úspechu. Renault totiž načasoval jeho uvedenie na trh dosť nešťastne a iba chvíľu po ňom bol predstavený rýchlejší a lacnejší Lotus Elise.
Jeho krátka výroba sa skončila už v roku 1999 s menej ako 1800 vyrobenými kusmi. Prvé auto, ktoré nieslo známe označenie Renault Sport, je tak dnes skôr zberateľskou kuriozitou.
Ak chcete mať tento kúsok francúzskej automobilovej histórie v garáži, pripravte si aspoň 40 000 eur. Približne na tejto úrovni totiž začínajú jazdené kusy na nemeckom trhu, a to napriek tomu, že mnohé nemajú ani rádio či čelné sklo.