TOGLIATTI. Lada Niva už celé desaťročia čakala na novú generáciu. Teraz sa jej dočkala, hoci nie v takej podobe, ako by si mnohí priali.
Sovietsky off-road mal premiéru v roku 1977 a išlo o prvé terénne auto v Európe so samonosnou karosériou. Je až neuveriteľné, že sa doteraz vyrába prakticky s pôvodnou konštrukciou, len časom prišla o pôvodný názov.
Nástupcu pritom mal zastaraný kompaktný tereniak dostať už dávno, na projekte sa začalo pracovať ešte na začiatku 80. rokov.
Vzniklo mnoho návrhov, ktoré ostali len na papieri. Zaujímavosťou je, že jeden z nich si osvojila Honda a po vypršaní patentových práv ho v roku 1998 dotiahla do sériovej výroby ako Hondu HR-V.
Nová Niva, ale už nie Lada
V rovnaký rok po vyše 15-ročnom vývoji prišiel terajší AvtoVAZ s úplne novou Nivou, ale malo to jeden háčik. Ruská automobilka nemala dostatok financií dotiahnuť projekt do konca. Stalo sa tak až za pomoci Chevroletu. Ten s podielom v AvtoVAZ-e odkúpil aj práva na používanie názvu Niva.