SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Aké typy hybridov poznáme a ako vlastne fungujú?

Najlacnejší mild-hybrid stojí pod 10-tisíc eur.

Logo Toyoty Yaris HybridLogo Toyoty Yaris Hybrid (Zdroj: Toyota)

BRATISLAVA. Časy, keď hybridy boli na cestách len ojedinelým zjavom, sú už dávno preč. Nenápadne sa rozšírili a v dobe prísneho znižovania emisií oxidu uhličitého ich automobilky zaraďujú do ponuky čoraz častejšie.

Kde sa však hybridy vzali, ako fungujú a aké typy hybridných pohonov vlastne poznáme? Pomôžeme vám sa v nich trochu lepšie zorientovať.

Prvé hybridy sa začali objavovať v čase, keď bol automobil ešte v plienkach. Experimentovalo sa s rôznymi druhmi pohonu a benzín nebol zďaleka hlavným palivom. Jedným z jeho súperov bola práve elektrina.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Spaľovací motor a elektrina prvýkrát spojili sily už pred 120 rokmi. Prvým vozidlom s hybridným pohonom sa stal už v roku 1900 Lohner-Porsche Semper Vivus.

Ten však nefungoval ako väčšina moderných hybridných áut, bol to takzvaný sériový hybrid. Spaľovací motor nebol fyzicky pripojený ku kolesám, slúžil iba na výrobu energie pre elektromotor. Podobný systém často využívajú lode či lokomotívy, v autách sme ho mohli vidieť napríklad v BMW i3 alebo v Chevrolete Volt.

Moderné hybridy začali v Japonsku

Automobilky hybridné pohony na dlhú dobu opustili a dominovať začali spaľovacie motory na benzín a neskôr aj naftu. Hybridy sa opäť vrátili až koncom dvadsiateho storočia, keď v roku 1997 Toyota na trh uviedla model Prius.

Hoci zo začiatku zostala iba na domácom japonskom trhu, stala sa prvým sériovo vyrábaným hybridným vozidlom. V tesnom závese ju nasledovala Honda Insight, ktorá sa do mnohých častí sveta dostala skôr, než Prius.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Alternatívne palivá nie sú novinkou, sú tu vyše 200 rokov Čítajte 

Pri týchto moderných hybridoch už spaľovací motor neslúži iba na výrobu elektriny, na pohone sa môže podieľať spaľovací motor rovnako ako elektromotor. Takémuto systému sa hovorí paralelný hybrid.

Dnes sa často využívajú pokročilé sériovo-paralelné systémy, napríklad vo vozidlách Lexus alebo Toyota. Takéto systémy umožňujú jazdiť výlučne s použitím elektromotra, spaľovacieho motora, alebo tieto dva pohony ľubovoľne kombinovať pre čo najvyššiu efektivitu.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C74YN na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M74YN na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 034
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 616
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 400
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 544
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 816
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 718
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 615
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 374
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 177
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 163
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Elektromobily

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept