SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Nie je hybrid ako hybrid, ako sa v nich vyznať?

Najlacnejší mild-hybrid stojí pod 10-tisíc eur.

Logo Toyoty Yaris HybridLogo Toyoty Yaris Hybrid (Zdroj: Toyota)

BRATISLAVA. Časy, keď hybridy boli na cestách len ojedinelým zjavom, sú už dávno preč. Nenápadne sa rozšírili a v dobe prísneho znižovania emisií oxidu uhličitého ich automobilky zaraďujú do ponuky čoraz častejšie.

Kde sa však hybridy vzali, ako fungujú a aké typy hybridných pohonov vlastne poznáme? Pomôžeme vám sa v nich trochu lepšie zorientovať.

Prvé hybridy sa začali objavovať v čase, keď bol automobil ešte v plienkach. Experimentovalo sa s rôznymi druhmi pohonu a benzín nebol zďaleka hlavným palivom. Jedným z jeho súperov bola práve elektrina.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Spaľovací motor a elektrina prvýkrát spojili sily už pred 120 rokmi. Prvým vozidlom s hybridným pohonom sa stal už v roku 1900 Lohner-Porsche Semper Vivus.

Ten však nefungoval ako väčšina moderných hybridných áut, bol to takzvaný sériový hybrid. Spaľovací motor nebol fyzicky pripojený ku kolesám, slúžil iba na výrobu energie pre elektromotor. Podobný systém často využívajú lode či lokomotívy, v autách sme ho mohli vidieť napríklad v BMW i3 alebo v Chevrolete Volt.

Moderné hybridy začali v Japonsku

Automobilky hybridné pohony na dlhú dobu opustili a dominovať začali spaľovacie motory na benzín a neskôr aj naftu. Hybridy sa opäť vrátili až koncom dvadsiateho storočia, keď v roku 1997 Toyota na trh uviedla model Prius.

Hoci zo začiatku zostala iba na domácom japonskom trhu, stala sa prvým sériovo vyrábaným hybridným vozidlom. V tesnom závese ju nasledovala Honda Insight, ktorá sa do mnohých častí sveta dostala skôr, než Prius.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Alternatívne palivá nie sú novinkou, sú tu vyše 200 rokov Čítajte 

Pri týchto moderných hybridoch už spaľovací motor neslúži iba na výrobu elektriny, na pohone sa môže podieľať spaľovací motor rovnako ako elektromotor. Takémuto systému sa hovorí paralelný hybrid.

Dnes sa často využívajú pokročilé sériovo-paralelné systémy, napríklad vo vozidlách Lexus alebo Toyota. Takéto systémy umožňujú jazdiť výlučne s použitím elektromotra, spaľovacieho motora, alebo tieto dva pohony ľubovoľne kombinovať pre čo najvyššiu efektivitu.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  3. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  4. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 880
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 841
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 10 698
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 427
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 383
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 890
  7. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 2 581
  8. Na obed mu nestačilo ani 50 miliárd dolárov 2 197
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl
Hyundai Ioniq 6

Koeficient odporu vzduchu má iba 0,21.


30. jún

Blogy SME

  1. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  2. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  3. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  4. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  5. Štefan Vidlár: EKO NATO HOMO?
  6. Lenka Šafranová: Občan verzus USA
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: Kto prežije? Minister vnútra alebo mafiánsky boss?!
  8. INESS: Dr. Henry Ford z Indie
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 22 843
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 942
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 124
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 965
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 635
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 069
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 918
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 909
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu