SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Vyskúšali sme tri hybridy od Renaultu. Ktorý je najlepší? (prvá jazda)

Predaj štartuje s troma modelmi.

Renault E-Tech (Zdroj: Renault)

Svet áut sa rýchlo mení, naftové motory sú v malých autách už raritou, do popredia sa neúprosne derie elektrický pohon a hybridy sa na našich cestách stávajú samozrejmosťou.

Hoci bol Renault medzi prvými, ktorí v Európe ponúkli masovo vyrábaný elektromobil Zoe už v roku 2012, s hybridmi prichádza francúzska automobilka až teraz.

Majú označenie E-Tech a v krátkosti sme si ich vyskúšali na zrejme poslednej novinárskej prezentácii tento rok, keďže situácia s koronou sa zhoršuje.

Zatiaľ sa elektrifikácia týka Renaultov Clio, Captur a Megane Grandtour, no postupne sa k nim pridajú ďalší, napríklad nedávno predstavené SUV-kupé Arkana. Za označením E-Tech je v prípade Clia full-hybridná technológia podobná Toyotám, Captur a Megane dostali drahší plug-in hybrid s nabíjaním zo zásuvky.

Dôvod už asi netreba veľmi pripomínať - deje sa tak kvôli stále prísnejším emisným limitom. Za ich prekročenie hrozia automobilkám mastné pokuty.

Počas krátkych jázd v okolí Senca sme si spravili predstavu, ktorý hybridný Renault sa nám z trojice najviac pozdáva. Začnime od tretieho miesta.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Prvý v segmente

Renault Captur E-Tech je prvým z malých SUV na trhu, ktoré dostalo plug-in hybrid. Jeho najväčší rival Peugeot 2008 sa popri klasických spaľovacích motoroch spolieha na čisto elektrickú verziu.

Zvonku Captur so šnúrou do zásuvky takmer nič neprezrádza. Takže okrem drobných plakiet z označením E-Tech okoloidúcich skôr zaujmú zelené evidenčné čísla - neklamný znak toho, že po Zoe ide o ďalší Renault, na ktorý sa vzťahujú dotácie. Stále sú však pre takéto autá k dispozícii aj klasické a menej nápadné biele tabuľky.

Pri všetkých hybridných Renaultoch je základom 1,6-litrový atmosférický štvorvalec s dvojitým nepriamym vstrekovaním. Okrem toho motoru veští dlhšiu životnosť aj rozvodová reťaz miesto remeňa.

Tento benzínový motor vyvinutý v spolupráci s Nissanom sa pred úpravami v minulosti objavoval v Meganoch aj Dusteroch. Teraz si však pomáha dvoma elekromotormi, pričom menší z nich plní viacero funkcií, vrátane vysokonapäťového štartér-generátora.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

So špeciálnou prevodovkou

Pri plug-in hybridoch systém napája 9,8 kWh batéria od LG ukrytá vzadu v kufri pod podlahou. Systémový výkon je 116 kW (160 koní) a poháňané sú vždy len predné kolesá.

Väčší elektromotor so spaľovacím motorom spolupracuje vďaka špeciálnej multimódovej prevodovke bez spojky, čo je najväčšia novinka Renaultu. Vývoj trval 10 rokov a obsahuje 150 patentov, takže jej vzniku sa ešte budeme venovať v samostatnom článku.

Keďže spojka chýba, jej úlohu supluje menší z dvojice elektromotorov, ktorý okrem funkcie štartér-generátora synchronizuje prevodové stupne. Tých je dokopy šesť, štyri má spaľovací motor, dva elektromotor.

Šikovný, ale neistý

Z užívateľského hľadiska sa Captur E-Tech správa ako klasický plug-in hybrid. Mal by mať v kombinovanom cykle elektrický dojazd 50 km (v meste 65 km) a bez použitia spaľovacieho motora môže ísť rýchlosťou do 135 km/h.

Auto sa rozbieha na elektrinu, plug-in hybridný systém vie fungovať až v 15 kombináciách, ktoré sa menia v závislosti od rýchlosti aj nastavení. Pri zapnutom režime E-save napríklad robí systém všetko preto, aby zachoval batériu nabitú aspoň na 40 percent.

Plug-in hybridný Captur sme dali na tretie miesto kvôli jazdným vlastnostiam. Vďaka elektrine je auto živšie, ale v kombinácii s príliš ľahkým riadením a vyšším ťažiskom, sme nejazdili s takou istotou, ako pri Megane a Cliu. Čiastočne ešte pomôže zapnutie režimu Sport, keď riadenie stuhne.

Dobrou správou je, že praktické využitie Capturu nijak neutrpelo, kufor má napriek batérii objem 557 litrov, zadné sedadlá ostali posuvné, nabíjacie káble sa dajú schovať pod podlahu. Zmenšil sa len objem palivovej nádrže zo 48 litrov na 39 litrov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Slušne jazdiace kombi

Megane napriek nedávnej modernizácii už v interiéri úplne nezakryje svoj vek, ale stále ide o solídne jazdiace kombi nižšej strednej triedy. Verzia E-Tech používa rovnakú plug-in hybridnú technológiu ako Captur, ale batériu sa nepodarilo skryť tak šikovne, takže kufor sa scvrkol na 447 litrov.

Pokiaľ jazdíte v hybridnom režime, dá sa spraviť pekná spotreba 3,3 l/100 km plus 7,5 kWh/100 km.

Captur ani Megane nedisponujú rýchlonabíjaním s jednosmerným prúdom, takže treba počítať, že aj pri 7,4 kW wallboxe strávi auto pripojené minimálne 3 hodiny, pri bežne domácej zásuvke aj 5 hodín. Nevyhnutné je tak spoliehať sa na nabíjanie doma alebo v práci.

Aj z tohto dôvodu sa nám najviac páčilo Clio E-Tech, ktoré netreba nabíjať, keďže ide o full-hybrid. Má nižší, ale postačujúci výkon 103 kW (140 koní) aj menšiu záťaž v 300-litrovom kufri, keďže si systém vystačí s 1,2 kWh batériou od Hitachi.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Clio E-Tech nás najviac presvedčilo

Napriek tomu, že nejde o plug-in hybrid, zvláda Clio E-Tech pomerne často jazdiť na elektrinu, o čom vodiča informuje digitálny prístrojový štít.

Záleží, na koľko sa systému podarí pri brzdení nabiť batériu, no vedeli sme ísť na elektrinu až do rýchlosti 60 km/h, potom sa prihlásil spaľovací motor. Ozve sa aspoň na chvíľu pomerne často, ale naskakuje plynulo a na jeho zvuk sa dá zvyknúť.

Najväčším tromfom hybridného Clia je práve špeciálna prevodovka. Oproti Honde Jazz a Toyote Yaris zrýchľovanie nesprevádza monotónne hučanie kvôli e-CVT prevodovke. Pri všetkých hybridných Renaultoch platí, že pri prudšom zrýchlení sa po elektrickom rozjazde prihlási spaľovací motor a hoci na chvíľu zareve, potom sa už utíši a otáčky prispôsobí radeniu prevodovky.

Renault udáva spotrebu 4,3 litra, nám sa pri svižnejšej jazde podarilo jazdiť za 4,8 litra. Pri teste 130-koňového Clia bez hybridu bola spotreba o dva litre vyššia. Pôsobenie tohoto motora spolu s naftovým Blue dCi sa však kvôli emisiám končí, čím Clio príde o konvenčné štvorvalce a najvýkonnejšou verziou bude práve hybridný E-Tech.

Jeho cena začína pri 18 100 eur, za najlacnejšiu hybridnú Toyotu Yaris zaplatíte 16 490 eur a za Hondu Jazz, ktorá tiež v novej generácii prešla na hybrid, dáte minimálne 19 590 eur.

Renault E-TechTypSyst. VýkonBatériaCena
Renault ClioHybrid103 kW/140 k1,2 kWhod 18 100 €
Renault CapturPlug-in Hybrid116 kW/160 k9,8 kWhod 28 000 €
Renault Megane GrandtourPlug-in Hybrid116 kW/160 k9,8 kWhod 27 290 €
Motor: atmosférický štvorvalec 1,6 SCe + hlavný elektromotor + štartér-generátor
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Elektromobily

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Renault, SUV
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L