SME
reklama

Európa pripravuje poslednú emisnú normu pre spaľovacie motory

Do roku 2050 by malo mať každé nové auto nulové emisie.

Mercedes testuje škodlivosť naftového motora v bežnej premávkeMercedes testuje škodlivosť naftového motora v bežnej premávke (Zdroj: Mercedes-Benz)

Sprísňovanie európskych emisných noriem sa rokom 2020 nekončí a nekončí sa ani hrozba pokút, ktoré automobilky čakajú za prekročenie limitov.

Tento rok bol totiž zatiaľ iba prechodným obdobím, počas ktorého sa do flotilových emisií výrobcov zarátavalo iba 95 percent áut s najnižšími emisiami. Zvyšok produkcie mohol limity prekročiť aj bez pokuty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To však nebude platiť od budúceho roka, keďže do flotilových emisií sa už bude započítavať každé vyrobené auto. Všetky tieto normy sa však venujú prevažne emisiám oxidu uhličitého (CO2).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pravda je taká, že z výfukov automobilov sa do ovzdušia dostáva oveľa väčšie množstvo iných nebezpečných splodín, ktoré sú v súčasnosti regulované iba málo alebo vôbec.

Normy neodrážajú technologický pokrok

Spomeňme si napríklad na emisný škandál Volkswagenu, ktorý pred niekoľkými rokmi pritiahol pozornosť na nekalé praktiky, ktorými automobilky obchádzali normy. Ten sa napríklad týkal oxidov dusíka (NOx).

Súvisiaci článok Začali platiť prísnejšie emisné normy, ceny nových áut budú stúpať Čítajte 

Európa síce tieto emisie reguluje, no za inými krajinami začína zaostávať. Kým u nás je limit nastavený na 80mg/km pre naftové a 60mg/km pre benzínové autá, Čína ho znižuje až na 35mg/km pre oba druhy paliva.

Predpisy z roku 2007 totiž nebrali do úvahy obrovský pokrok, ktorý sa podarilo dosiahnuť v technológiách na redukciu škodlivých emisií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa Európa bude držať súčasného plánu, začne v roku 2023 zaostávať za prísnejšími limitmi v Číne, v roku 2025 dokonca aj za Spojenými štátmi, ktoré boli známe skôr veľkými motormi než ekológiou.

V súčasnosti sa už pracuje na nových štandardoch, ktoré nahradia súčasné normy Euro-6. Ak všetko pôjde podľa plánu, je pravdepodobné, že pôjde o posledné emisné normy pre Európu. Do roku 2050 by totiž každé predané auto malo mať nulové emisie skleníkových plynov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7G9F na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 107
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 925
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 658
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 782
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 723
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 041
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Slavomír Dzuričko: Vyskúšal som si Apple Vision Pro! Šialený headset za 4 tisíc dolárov
  2. Jozef Stasík: Ivana Korčoka podporujú len promedvedie strany. Môže nato doplatiť
  3. Ivan Mlynár: Ak Ficova čačka Peter Pelllegríni z billboardu sľubuje pokoj, tak sa naježia chlpy slepému analfabetovi.
  4. Lucia Nicholsonová: List prezidentskému kandidátovi Pellegrinimu
  5. Ivan Čáni: Nespĺňam kritériá na riaditeľa RTVS ...
  6. Julius Kravjar: Kandidáti
  7. Blanka Ulaherová: Iorana! (Prechádzky nielen po Patagónii – 4/4)
  8. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 69. /
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 170
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 685
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 637
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 762
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 136
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 10 300
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 8 024
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu