SME
reklama

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG (Zdroj: Peter Kálmán)
Dacia Duster Techroad - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)9 990 / 14 790
Spotreba - test (l)6,5 (benzín), 7,8 (LPG)
Objem batožinového priestoru (l)445
Rozmery - dĺžka; šírka; výška; rázvor (mm)4 341, 1 804, 1 682, 2 676

Keď Duster prišiel o atmosférický štvorvalec 1,6 SCe s výkonom 84 kW (114 koní), fanúšikovia Dacie to ťažko niesli. Rumunský výrobca ho totiž nahradil preplňovaným trojvalcom 1,0 TCe, ktorý má 74 kW (100 koní).

Aby si Dacia svojich priaznivcov udobrila, do Dusteru vrátila hybridnú verziu jazdiacu buď na benzín alebo skvapalnený ropný plyn (LPG). Dôvodom nie je ani tak ekológia, ako snaha ponúknuť cenovo dostupné SUV s nízkymi nákladmi na prevádzku.

Ako si obľúbený Duster rozumie s motorom 1,0 TCe a s LPG, sme si vyskúšali v krátkom redakčnom teste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Samotný Duster druhej generácie si už nebudeme veľmi predstavovať, za tri roky sme vyskúšali štyri verzie. Za ten čas si ponuka motorov prešla veľkou rošádou, a popri litrovom trojvalci, sú v ponuke aj štvorvalce 1,3 TCe s výkonom 96 kW (130 koní) alebo 110 kW (150 koní).

Štvorvalce vrátane naftových 1,5 Blue dCi s výkonom 75 kW (95 koní) alebo silnejším 85 kW (115 koní), môžu byť aj s pohonom všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Premyslená technológia

Pri LPG verzii pohon všetkých kolies nie je k dispozícii kvôli umiestneniu 34-litrovej plynovej nádrže odspodu pod kufrom. Ide o úpravu priamo z továrne s LPG systémom od talianskej firmy Landi Renzo.

Zadná náprava Dusteru tak nie je viacprvková, ako pri štvorkolke, ale jednoduchá s torznou priečkou. Miesto na rezervné koleso už neostalo, v prípade defektu si treba vystačiť s lepiacou sadou. Dobrou správou je, že takéto riešenie neubralo zo 445-litrového kufra, ani z 50-litrovej benzínovej nádrže.

Možno ste už stihli ohrnúť nos nad trojvalcovým motorom, ale konštrukčne má predpoklady na dlhé a bezproblémové fungovanie. Má totiž viacbodové nepriame vstrekovanie, takže ani pri používaní auta na krátke jazdy nehrozí karbonizácia motora.

Pri testovanom aute tiež odpadá neskoršia starosť s čistením či výmenou filtra pevných častíc. Ten však čoskoro dostane aj trojvalcový Duster, emisie jednoducho nepustia. Dlhšiu životnosť katalyzátora by zas mali zabezpečiť chladené výfukové zvody.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7H3F na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu