Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s krátkym dojazdom elektroáut

(Zdroj: D.Minárik/ŠKODA AUTO Slovensko)

Elektromobil stačí takmer 90 percentám šoférov.

Vďaka spaľovacím motorom sme si zvykli, že po jednom zastavení na benzínke sme schopní prekonať niekoľko stoviek ďalších kilometrov. Práve táto skutočnosť zaistila benzínu a nafte ich úspešnú kariéru, ktorá trvá už vyše storočia.

Ešte pred pár rokmi sa zdalo, že možnosť načerpať energiu počas niekoľkých minút a pokračovať v 500 a viac kilometrovej jazde zostane rezervovaná výhradne pre autá na fosílne palivá.

Na mieste je však niekoľko otázok. Skutočne je rýchle nabitie elektromobilu len fantastickou predstavou? A predovšetkým, aký veľký dojazd potrebuje priemerný šofér so svojím vozidlom?

Máte úzkosť z dojazdu?

Elektromobilita priniesla do automobilového sveta nielen nové štandardy, problémy a riešenia, ale aj nové pojmy. Fenoménom sa v poslednom desaťročí stal jeden: Range Anxiety, čo sa dá voľne preložiť ako úzkosť z nedostatočného dojazdu. Po prvý raz sa tento pojem objavil v magazíne San Diego Business Journal
v článku Richarda Acella, ktorý popisuje najväčšie starosti používateľov priekopníckeho elektromobilu GM EV1.

Olovené batérie tohto elektromobilu ponúkali v roku 1997 dojazd 89 kilometrov, čo pri každodennom používaní mohlo vodičom (predovšetkým v USA, kde je hustota osídlenia nižšia ako v Európe) spôsobovať stres. Presne o tom Range Anxiety hovorí – je to kombinácia strachu z toho, že dojazd elektromobilu nebude stačiť na dosiahnutie cieľovej destinácie so strachom z nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry.

Koncern General Motors si dokonca pri obnovení svojho elektrického programu v roku 2010 nechal zaregistrovať pojem Range Anxiety ako ochrannú známku, pomocou ktorej chcel vyvracať mýty o elektromobilite. Že ide skutočne o fenomén, potvrdzuje aj nórska anketa Words of the Year 2013, podľa ktorej sa ich ekvivalent pojmu, rekkeviddeangst, umiestnil na druhej priečke.

Bolo to ešte v čase, keď reálny dojazd najobľúbenejšieho elektromobilu predávaného v Európe Renaultu Zoe Z.E. predstavoval podľa dobových testov asi 160 kilometrov v ideálnych podmienkach, pričom na to potreboval plne nabitú batériu. Dnes dokáže druhá generácia toho istého auta prejsť 160 kilometrov po 30-minútovom nabíjaní na rýchlonabíjačke a celkový dojazd vozidla sa zväčšil na 395 kilometrov. Stále ide o vozidlo s 51 kWh batériou, ktorá aktuálne na trhu patrí k tým menším.

Bolo to zároveň v čase, keď sa na Slovensku nenachádzali takmer žiadne verejné nabíjacie stanice, zatiaľ čo teraz sú ich stovky a ďalšie pribúdajú.

Žijeme v bublinách

Zmenilo sa to v poslednom desaťročí s príchodom veľkého rozmachu batériových elektromobilov. Napríklad štúdia z roku 2018 skúma jazdné návyky vodičov osobných a úžitkových vozidiel v niekoľkých európskych metropolách, v ktorých podľa Eurostatu žije 70 percent európskeho obyvateľstva. Prišla so zistením, že drvivá väčšina denných jázd s automobilom neprekročí 100 kilometrov, pričom viac ako polovica týchto jázd nepresiahne ani hranicu 50 kilometrov.

Ďalšia štúdia, tentoraz z roku 2016, publikovaná v magazíne New Energy Monday od výskumníkov z amerických MIT a Santa Fe Institute, odhaľuje, že až v 87 percentách prípadov by mohlo byť auto na fosílne palivá v plnej miere nahradené súčasným elektromobilom, bez nutnosti jeho nabíjania cez deň. Súčasný elektromobil v štúdii predstavuje Nissan Leaf modelového roku 2013 s oficiálnym dojazdom 99 míľ, respektíve 159 kilometrov.

Dnes ide už o dávno prekonané hodnoty, ktoré sa blížia skôr k čisto elektrickému dojazdu súčasných plug-in hybridných vozidiel. Napríklad plug-in hybridná Škoda Octavia iV, respektíve aj jej väčší súrodenec Superb iV sú vybavení batériou s kapacitou 13 kWh, ktorá stačí na dojazd 60, respektíve 62 kilometrov. Je možné nabíjať ich pomocou internej nabíjačky s výkonom 3,7 kilowattu, respektíve na 22 kW nabíjačke. Buď striedavým prúdom 230 V, alebo 400 V priamo zo zásuvky striedavého prúdu či prostredníctvom nabíjačky s výkonom 3,6 kW.

Priemerný Európan veľa nenajazdí

Svetlo do uvedených čísel môže priniesť štúdia Európskej únie o denných jazdných návykoch obyvateľstva, ktorá naznačuje, že priemerný motorizovaný Európan počas pracovného dňa väčšinou neprejazdí viac ako 35 kilometrov, pričom dve tretiny z denného času strávi auto parkovaním. Plug-in hybridy sú prispôsobené presne týmto hodnotám. Na každodenný pohyb im stačí nabíjanie v noci či v práci a dlhšie výlety obsiahnu pomocou spaľovacieho motora.

Dojazd súčasných elektromobilov spravidla tento denný priemer presahuje niekoľkonásobne. V prípade nového elektromobilu poslednej generácie automobilky Škoda, Enyaq iV s 82 kWh batériou, je dojazd na jedno nabitie v kombinovanom cykle až 537 kilometrov, čo je približne desaťnásobok priemerného denného nájazdu. Dôstojné hodnoty ponúka aj verzia s menším 60 kWh akumulátorom, teda 393 až 414 kilometrov.

To už sú hodnoty, ktoré sa nebezpečne približujú automobilom so spaľovacím motorom. Pre elektromobily hovorí aj čoraz rýchlejšie nabíjanie, ktoré v Enyaqu dosahuje až 125-kilowattový výkon. V praxi to znamená, že ak potrebujete rýchlo nabiť svoj Enyaq z nuly na 400 kilometrov, nebude to trvať dlhšie ako 35 minút.

Pohľad do blízkej budúcnosti elektromobility však odhalí ešte ambicióznejšie plány. Príkladom sú nabíjacie stanice IONITY s výkonom až 350 kilowattov, ktoré vytvárajú základný predpoklad k ďalšiemu zrýchľovaniu rýchlonabíjania.

„S dojazdom elektromobilov bol problém, keď mali autá krátke dojazdy a nabíjačiek bolo málo. Teraz už sú takmer všade a dá sa medzi nimi vyberať. Pri dlhších trasách je dobíjanie samozrejmé, ale ako pri benzínkach, aj v tomto prípade si stačí vybrať vhodné miesto. Pri 150 kW nabíjačke nie je nabíjanie žiadnou brzdou. Reálne si za ten čas akurát stihnem dať kávu alebo sa najesť,” opisuje Tomáš Ondrejka, majiteľ elektromobilu Tesla Model 3.

Jeho slová potvrdzuje aj štúdia, ktorá sa zameriava na súvislosť obmedzeného dojazdu elektromobilov a jeho vplyvu na kúpyschopnosť elektroáut. Štúdia celkom prekvapivo poukázala na jav, vďaka ktorému môže diskusia o nízkom dojazde elektromobilov vyznieť ako vyfabulovaný argument proti. Rapídne vzrastajúci záujem o elektrické vozidlá môžeme pozorovať aj na Slovensku a ukazuje sa, že s rozširujúcou sa sieťou a výrazne kratšou dobou nabíjania to prestáva byť pre Slovákov strašiak.

Ako totiž ukázal prieskum na majiteľoch elektromobilov, aj keď sa strach z dojazdu často uvádza ako jeden z najväčších argumentov proti elektromobilite, vďaka rozvíjajúcej sa infraštruktúre to pre majiteľov elektromobilov zdanlivo nie je faktor. Čo však v obľúbenosti elektromobility hrá významnú rolu, sú zvýhodnenia elektromobility zo strany vlád. V tomto smere má Slovensko ešte čo zlepšovať.

Kto nabíja doma, ten sa nebojí

Prečo sa však majitelia elektromobilov neboja nízkeho dojazdu? Štúdia predkladá dve možnosti. Rozvoj ranej elektromobility prevažne v mestách, kde dojazd elektromobilu stačí, či jednoduchý fakt, že elektromobilmi jazdia šoféri s možnosťou nabíjať svoj elektromobil doma. Na rozdiel od benzínového čerpadla, ktoré doma pravdepodobne nemáte, elektrickou zástrčkou disponuje každá garáž.

Ako svoju elektrickú prípojku v garáži motorista využije, je len na ňom. Pri kúpe akéhokoľvek modelu Škoda iV však má k dispozícii až tri druhy nabíjačiek montovaných na stenu (takzvaný wallbox), ktoré vyhovujú individuálnemu aj skupinovému nabíjaniu.

Wallbox Škoda iV ako základný model nabíjačky síce nedisponuje prepojením so smartfónom či inteligentnými funkciami, no poskytuje robustné riešenie pre rýchle, bezpečné a pohodlné domáce nabíjanie.

Vyššou verziou je wallbox Škoda iV Connect, ktorý disponuje modulom pre autorizáciu čipovou kartou RFID a môže slúžiť viacerým používateľom. Súčasným vrcholom ponuky domácich nabíjacích staníc je wallbox Škoda iV Connect Plus, ktorý ponúka aj prehľad údajov o nabíjaniach, LTE modul či certifikovaný elektromer.

„Takýto wallbox môže zdieľať viacero používateľov, dáta o nabíjaní sa odosielajú do aplikácie a používatelia aj prevádzkovateľ presne vidia, kto spotreboval koľko elektriny,” vysvetľuje Robert Barta, koordinátor projektu eMobility, ŠKODA AUTO Slovensko.

Toto riešenie je vhodné napríklad pre firmy, kde zamestnanec využíva služobné auto, ktoré nabíja doma. Údaje z certifikovaného wallboxu, ktorý mu firma nechá nainštalovať, môže využiť na následnú kompenzáciu za energiu spotrebovanú služobným autom.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Čítajte ďalej

Tesla Model 3

Druhým najpredávanejším autom Európy je Tesla Model 3

Dacia Sandero dobieha Volkswagen Golf.


16 h
Honda Motocompo

Honda s kufríkovou motorkou v 80. rokoch predbehla dobu

Predajný úspech nemala, no jej cena je teraz o to vyššia.


1. aug
Dacia Duster

Omladená Dacia Duster ide do predaja. Koľko stojí a čo ponúka?

Novinkou je automat pri najsilnejšej verzii.


30. júl
Volkswagen Taigo

Volkswagen predstavuje ďalšie SUV, Taigo má brazílske korene

Osloviť chce športovejšími líniami aj veľkým kufrom.


29. júl
Hyundai Kona

Briti vybrali nové autá, ktorých kúpa sa najviac oplatí

Na prvých miestach sú kórejské značky.


28. júl
Renault Arkana E-Tech

Renault Arkana E-Tech vie potešiť nízkou spotrebou aj priestorom (test)

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


27. júl
SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop