SME
Piatok, 7. máj, 2021 | Meniny má MonikaKrížovkyKrížovky

Mercedes triedy S nám ukázal, čo nás čaká v blízkej budúcnosti

Jeho technológie sa postupne dostanú aj do menších áut.

Načítavam video...
Mercedes-Benz V223 Long 4Matic
Cena od / verzia od (eur)104 400 / 116 748
Spotreba WLTP výrobca / test (l)8,0 / 8,7
Objem batožinového priestoru (l)550
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)3 216; 5 289; 1 954; 1 530

Najpredávanejší luxusný sedan na svete sa počas jesene minulého roka dočkal generačnej obmeny. Mercedes Triedy S je tradične nositeľom toho najlepšieho, čo vie nemecký výrobca v oblasti komfortu a technológií ponúknuť.

Zároveň nám ukazuje novinky, ktoré sa môžu o niekoľko rokov postupne dostať do dostupnejších áut, a práve preto je "eSko" pre nás zaujímavý model.

O komforte a bohatom priestore netreba pochybovať a nepovažujeme za potrebné to viac rozoberať, zvlášť v prípade dlhšej verzie, ktorú sme mali na test. Navyše Trieda S nie je len luxusné auto na dlhé trasy, ako by sa mohlo zdať.

Obratný ako o dve triedy menšie auto

Už minulá generácia nás presvedčila, že sa rozhodne nejedná o jednoúčelové auto. Zdvíhateľný podvozok a pohon všetkých kolies z neho spravil auto do každej (nie extrémnej) situácie.

Ľahko ovládateľné a dokonca zvládajúce ľahký terén pri jazde na chatu. Teraz k tomu Mercedes pridal natáčanie zadných kolies, a aj keď sme ho už spomínali vo videu, musíme to zdôrazniť v článku.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Týždňový test, nasledujúci po natočení videa, nám totiž ukázal, že dlhý sedan je mimoriadne obratný. Nejde teraz len o priestor, na ktorom sa dokáže otočiť.

Natočenie zadných kolies výrazne potláča nutnosť "nadísť si" pri obchádzaní prekážky. Ukázalo sa to na parkovisku pred supermarketom. Úzke uličky mnohokrát neumožnia obísť sa dvom autám v križovatke parkoviska, pretože autu na vnútornej strane zákruty nezostane dosť priestoru na nadídenie okolo obrubníka. S dlhým Mercedesom to nebol problém.

Pozrite si aj ďalšie články webu AutoSUV

Vytočenie zadných kolies až o 10° mimoriadne zvýšilo jeho obratnosť. Riadenie zadnej nápravy je príplatkovým prvkom, a keby sme boli v alternatívnom vesmíre v situácii, že si kupujeme luxusný Mercedes, tak si určite priplatíme.

Nové technológie

Veľký head-up displej s rozšírenou realitou aj vylepšené hlasové ovládanie sme vyskúšali už vo videu. Rozšírená realita, ktorá je využívaná napríklad na zobrazenie navigačných príkazov na head-up displeji je presne tou technológiou, ktorú v budúcnosti radi uvidíme aj v lacnejších autách.

Ešte väčší prínos má rozšírená realita v spojení s funkciami autonómnej jazdy. Dôvera v správne fungovanie systému je oveľa väčšia, keď šofér na head-up displeji vidí, že vozidlo rozoznáva ostatných členov premávky, jazdné pruhy a tiež mu ukáže animáciu pri automatickej zmene jazdného pruhu.

Menšie nadšenie v nás vyvolal 3D prístrojový panel. Trojrozmenré zobrazenie síce na chvíľu upútalo pozornosť, ale nejaký väčší zmysel v ňom nevidíme.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na diaľnici sa nám páčil spôsob fungovania adaptívneho tempomatu. Nastavenie rýchlosti môže automaticky prispôsobovať predpisom. V mnohých autách vie byť práve táto funkcia veľmi otravná.

Systém totiž pomerne často robí chyby a šofér musí následne ručne meniť nastavenie rýchlosti. V Mercedese stačí na moment po neželanej zmene nastavenia tempomatu pridržať plyn a tempomat sa vráti k pôvodnému údaju rýchlosti.

Komfort sa ukáže pri vyššom tempe

Pri pohľade na tradičnejšie "disciplíny" pri skúšaní áut musíme vyzdvihnúť najmä podvozok so vzduchovým pružením. Pri pomalšom tempe nás Trieda S zvlášť neohúrila komfortom, lebo za takýchto podmienok sú dnes komfortné mnohé autá. Svoju silnú zbraň ukáže Mercedes až pri vysokej rýchlosti.

Čím vyššie tempo, tým viac sa Trieda S odlíši od väčšiny. Náklony karosérie sú len veľmi jemné a vieme si predstaviť situáciu, keď šofér uháňa po "okreskách" aj 160 km/h a pán riaditeľ vzadu pokojne pracuje na najnovšom obchodnom návrhu bez toho, aby vnímal skutočnú rýchlosť jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Druhé plus si uvedomí najmä šofér. Od momentu, keď mu "v hlave prvýkrát blikne výstražná kontrolka" až po chvíľu, keď vozidlo reálne narazí na svoje limity kvôli rýchlej jazde, vedie dlhá cesta. Inými slovami podvozok vám dá s veľkým predstihom vedieť, že sa blížite k jeho limitom.

Naftový šesťvalec ponúka slušný pomer výkonu a spotreby. Celková spotreba v teste bola 8,7 l. Zvyšovala ju jazda v meste, častá akcelerácia a predbiehanie.

Naopak, na diaľnici pri vyrovnanom tempe klesla na 7,7 l a v pomalšom úseku medzi Bratislavou a Trnavou bola ešte o ďalší liter nižšia. Výkon 243 KW je pre túto kategóriu auta dobrým štandardom. Potvrdzuje to aj zrýchlenie na 100 km/h v priebehu 5,4 s.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Zhrnutie

Trieda S je výkladnou skriňou Mercedesu a ukazuje najnovšie technológie, z ktorých nás najviac upútala rozšírená realita. Jej prínos vidíme hlavne pre zrozumiteľnejší spôsob zobrazovania informácií pre šoféra.

V spojení s head-up displejom minimalizuje odpútavanie pozornosti šoféra od dianí na ceste. Zároveň ho aj lepšie prepája s novými technológiami vozidla ako autonómne riadenie.

Medzi silné zbrane patrí podvozok, jeho komfort pri vysokých rýchlostiach a obratnosť dlhého sedanu v meste.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelMercedes-Benz V223
VerziaS 400 d Long 4Matic
Cena modelu od / verzie od / testovací model (eur)104 400 / 116 748 / 176 154
Motorpreplňovaný naftový radový šesťvalec, 2925 cm3
Výkon spaľovacieho motora - kW (k)243 (330)
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min.)700 / 1 200 – 3 200
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 9
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)5,4
Spotreba - výrobca / test (l/100km)6,7 - 8,0 / 8,7
Pohotovostná hmotnosť (kg)2 090
Typ a rozmer pneumatík255/40 R20
Objem batožinového priestoru (l)550
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)3 216; 5 289; 1 954; 1 530

Článok vznikol v spolupráci s AutoSUV.sk

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pamätník osloboditeľom v Jelšave.

Nemusíme pripomínať, že nočný vlk a zajac je pôvodom kriminálny gang.

5. máj
Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

4m
Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.

S nápadom na odvolávanie Kolíkovej prišiel Fico.

3 h

Projekt Vystrihaj sa Slovensko funguje piaty rok.

17 h

Neprehliadnite tiež

Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

12 h
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj
Elektrický Citroën ë-C4 a Citroën C4 s naftovým motorom.

Cenový rozdiel oboch áut je čoraz menší.

5. máj
Škoda Fabia

Nechýba veľký kufor a bohatá výbava.

4. máj