SME
Nedeľa, 16. máj, 2021 | Meniny má SvetozárKrížovkyKrížovky

Cupra trikrát inak: Porovnali sme Formentor, Atecu aj Leon

Benzín, nafta, plug-in hybrid - vybrať si vie každý.

Všetkým trom modelom to na okruhu pristane, najlepší je však len jeden. Fotografia vznikla v spolupráci s magazínom RoadLife (Zdroj: Jakub Čajko)

Od predstavenia samostatnej značky Cupra ubehli tri roky. Na začiatku vládla istá skepsa, či je dobrý nápad takto odčleňovať Cupru od Seatu. Dnes už predaje ukazujú, že chyba to rozhodne nebola.

V ponuke sú aktuálne tri modely a najnovší z nich - SUV kupé Formentor - dokonca inak ako pod značkou Cupra, ani nekúpite. Keďže prvý člen rodiny Ateca nedávno prešiel faceliftom a na trh medzitým prišla aj elektrifikovaná verzia Cupry Leon, tak sme si všetky tri temperamentné Španielky mohli naraz porovnať.

Najuniverzálnejšia Cupra

Začnime tým najzaujímavejším modelom v ponuke. Je ním elegantne strihnutá Cupra Formentor Veloz.

Jej vznik si predstavujeme trochu ako skladačku, kde konštruktéri skúšali rôzne dieliky do seba zapasovať tak dlho, až kým všetko perfektne nesadlo.

Formentor je odvodený od nového Leonu, ale má vlastnú osobnosť, teda zvonka určite. Silueta s ladnými krivkami dáva športovému crossoveru tú správnu iskru.

Istý rešpekt v záplave SUV vzbudzuje najmä pohľad z profilu na dlhú kapotu a výrazné zadné blatníky.

Napriek klesajúcej streche sa pasažieri vzadu nebudú tlačiť. Deje sa tak najmä vďaka štedrému rázvoru 2 680 mm a veľkorysému priestoru na nohy.

Najvýnimočnejšia verzia Formentor VZ5 sa dočká len limitovanej edície a 2,5-litrového päťvalca Audi s výkonom 287 kW (390 koní).

Autu však bohato stačí aj dvojlitrový štvorvalec, ktorý má 228 kW (310 koní) a je výhradne so 7-stupňovým DSG a pohonom všetkých kolies 4Drive, čo bol aj náš prípad. Na prvý pohľad túto verziu prezrádzajú štyri koncovky výfuku a oceňujeme, že nie sú falošné.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Interiér je už známy z Leonu, no posed za volantom je iný. Na crossover sa sedí ako v športovom aute, no vyšší podvozok uľahčuje vystupovanie. Pridajme 420-litrový kufor a máme tu aj celkom zaujímavú alternatívu medzi Leonom a Atecou, hoci kufor je z trojice áut najmenší.

Oproti Atece je výhodou Formentora lepšia aerodynamika aj nižšie ťažisko. Zmeny pocítite najmä pri ostrejšom prejazde zákrut.

Preplňovaný dvojliter s krútiacim momentom 400 Nm auto pri použití launch controlu vystrelí z nuly na sto za 4,9 sekundy. Formentor je v tejto verzii zábavný, ale nie extrémny, čo príde vhod pri každodennom jazdení. S tuhšie nastaveným podvozkom treba rátať aj v komfortnom režime, no auto z vás dušu nevytrasie.

Z pohľadu fanúšikov hot hatchov sú v podstate jedinými mínusmi o chlp pomalšie reakcie automatickej DSG prevodovky a opäť reproduktormi prifarbený zvuk. Dvojliter pritom neznie zle, ale v režime Cupra ho prehluší neprirodzené dunenie. V budúcnosti sa našťastie aj tu objaví príplatkový výfuk Akrapovič.

V našom prípade sa cena testovaného Formentoru ešte v úvodnej verzii First Edition vošla tesne pod 46 000 eur. Je to výrazne menej ako si BMW pýta za porovnateľnú X2 M35i.

Rodinná Cupra Ateca dozrela

Lepšie auto ako Atecu na napravenie mínusu v podobe umelého zvuku Formentora, by ste hľadali iba ťažko. Po naštartovaní 300-koňového štvorvalca sa ozve z masívnych koncoviek titánového výfuku značky Akrapovič rámus, ktorý vyčarí úsmev na tvári každého milovníka benzínu.

Aj keď rodinné SUV je asi to posledné pri ktorom by ste to čakali, z trojice testovaných áut najviac ulahodí milovníkov starej školy.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pohon oboch náprav 4Drive sa stará o skvelý odpich z miesta, stovku zvládne Cupra Ateca pod päť sekúnd. Na kľukatejších cestách dáva vedieť o svojej váhe aj vyššom ťažisku, SUV to však vynahrádza po praktickej stránke.

Navyše práve v tak trochu absurdnej kombinácii spočíva aj veľká časť šarmu tohto auta. Rodinné SUV s obrovskými brzdami Brembo sprevádzané streľbou z výfuku sa nevidí každý deň.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Aj bez športového výfuku Cupra Ateca vodičovi celkom účinne pripomína, že nesedí v štandardnom koncernovom crossoveri. Na volante sa totiž okrem bronzových detailov usídlili dve nové tlačidlá.

Stará škola a rodinný typ

Jedným z nich sa menia jazdné režimy, na druhé sa presunul štartér. Aj takýto detail dokáže zmeniť pocit zo štartovania auta. Navyše nás pobavilo, že na miesto pôvodného štartéru na stredovej konzole sa presunul iný dôležitý ovládací prvok - vypínanie kontroly trakcie!

Hoci Ateca prešla faceliftom a viac sa ponáša na novšie modely ako Tarraco či Leon, v porovnaní s Formentorom pôsobí staromódne. Najviac to cítiť v kabíne, kde však mnohí ocenia klasické otočné ovládače klimatizácie.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Aj keď na prvý pohľad mohlo praktické SUV pôsobiť ako najrozumnejšia voľba z trojice, opak je pravdou. Ateca na steroidoch sa tak iba tvári, aj to nie príliš úspešne.

S cenou začínajúcou od 46 890 eur aj bez titánového výfuku ide o najdrahšie auto z testovanej trojice, cenu "civilnej" Atecy prevyšuje viac než dvojnásobne. V dnešnej dobe je však toto auto vítaným pripomenutím doby, kedy zážitok z jazdy znamenal viac ako emisie.

Výkon s nízkymi emisiami

Do tretice sa pozrime aj na Cupru Leon Sportstourer. So štvrtou generáciou Leonu sme sa zoznámili už vlani a to ako s hatchbackom, tak aj s kombi. Boli sme logicky zvedaví, ako sa tento podarený základ podarilo Cupre okoreniť.

Na prvý pohľad je všetko tak, ako má byť. Teda agresívnejší vzhľad vďaka športovým nárazníkom, veľké 19-palcové kolesá a vkusná kombinácia šedej s bronzovými detailmi. Jedným z nich je ozdoba pripomínajúca koncovky výfuku.

Že tu milovníkom hot hatchov niečo nehrá, prezrádzajú dvierka s nabíjacím otvorom v ľavom prednom blatníku.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na začiatok sa Cupra Leon začala ponúkať len ako plug-in hybrid. Z jej parametrov ostal trochu zaskočený aj jeden majiteľ predošlej generácie, ktorý nás zastavil na pumpe, aby si novinku pozrel. Žiaden dvojliter s výkonom 310 koní ani pohon všetkých kolies sa totiž v tomto prípade nekoná, hoci aj taká verzia je už od marca v ponuke.

Pod kapotou pracuje preplňovaný štvorvalec 1,4 TSI s priamym vstrekovaním a výkonom 110 kW (150 koní), ktorý dopĺňa elektromotor s výkonom 85 kW (115 koní).

Potiaľto je technológia zhodná so Škodou Superb iV . Softvérovo má však Cupra Leon vyšší systémový výkon 180 kW (245 koní), ktorý posiela na predné kolesá. Ide teda o španielsky ekvivalent pre Škodu Octavia RS iV.

Ekológia áno, zábava nie

Od tohto auta napriek sľubnému začiatku správanie klasického hot hatchu nečakajte. Má drsnejší vzhľad, lepšie naladený podvozok, presné riadenie a pri pravidelnom nabíjaní aj nízku spotrebu 2,2 litra a 17 kWh. Tu však výhody končia.

Prudšie zrýchlenie prevádza preklzovanie predných kolies, cítiť tiež väčšiu záťaž na zadnej náprave v podobe hybridného systému s 12,8 kWh batériou. Zrýchlením z nuly na sto za 7 sekúnd tiež veľmi neohúrite.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Prinajmenšom zvláštne znie umelý zvuk pri zapnutom režime Cupra. Imituje jemne bublajúci osemvalec, ale väčšinu času znie ako zlé vyvážené kolesá. V režime Individual sa dá našťastie vypnúť, ale je škoda, že na výber nie sú lepšie zvuky.

Výrobca hovorí o dojazde na jedno nabitie 67 kilometrov, v našom prípade vystačil na 51 kilometrov. Pomalé nabíjanie je pri plug-in hybridoch bežné, takže aj tu platí predpoklad, že záujemca má kde auto denne nabíjať.

Cupra Leon PHEV ako taká je dobrým autom, ale pridanú hodnotu tejto verzie vidíme v podstate len v pozmenenom dizajne, nastavení podvozku a že ľudia sa budú zvedavo pýtať, čo je to za značku auta. Pre výrobcu je zmysel jasný - znížiť flotilové emisie.

Pokiaľ sa vám Leon Sportstourer páči a chcete plug-in hybrid, zrejme vám postačí aj menej výkonná verzia od Seatu, ktorá má 150 kW (204 koní) a aj v decentne športovej výbave FR vychádza o takmer 5000 eur lacnejšie.

Kto naopak je pravým fanúšikom ostrého kombi od Cupry, dá prednosť 310-koňovej verzii bez plug-in hybridu a s pohonom všetkých kolies.

Benzín má prednosť

Cupra si za krátky čas samostatného pôsobenia našla svoju identitu aj štýl. Formentor stelesňuje všetko, po čom moderný fanúšik áut túži. Okrem toho, že ide o atraktívne SUV kupé vie širokou ponukou verzií vyhovieť prakticky každému. Chcete výkonnú štvorkolku, benzínový, naftový motor alebo plug-in hybrid? Nie je problém.

Kto je viac rodinne zmýšľajúci, konzervatívnejší, potrebuje väčší kufor a viac mu vyhovuje za volantom SUV posed, pre toho bude Ateca lepšou voľbou.

V každom prípade nás zatiaľ Cupra najviac presvedčila svojím benzínovým dvojlitrom s výkonom až 228 kW (310 koní). Tento agregát sa k charakteru značky totiž najviac hodí. Je nám však jasné, že bez elektrifikácie to v budúcnosti už nepôjde. Plug-in hybridu žiaľ chýba osobnosť. Uvidíme, čo značke prinesie plne elektrická Cupra el-Born.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelCupra FormentorCupra AtecaCupra Leon Sportstourer
VerziaVeloz 2,0 TSI 310 4Drive2,0 TSI 300 4Drive1,4 TSI 245 eHybrid
Cena modelu od / verzia od / testovaná verzia (eur)26 990 / 46 85046 89033 950 / 36 880 / 20 590
Motorpreplňovaný benzínový štvorvalec, 1984 cm3preplňovaný benzínový štvorvalec, 1984 cm3preplňovaný benzínový štvorvalec, 1395 cm3 + elektromotor 85 kW
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)228 (310) / 5450 - 6600221 (300) / 5300 - 6500180 (245)
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)400 / 2000 - 5450400 / 2000 - 5200400
Typ prevodovky / počet stupňovdvojspojková DSG / 7dvojspojková DSG / 7trojspojková DSG / 6
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)4,94,97,0
Spotreba priemer - výrobca/ test ( l / 100 km)8,5 - 9,0 / 8,88,7 - 8,9 / 9,11,3 - 1,5 / 2,3 - 7,4
Rozmer pneumatík245/40 R19245/40 R19235/35 R19
Prevádzková hmotnosť (kg)164416261717
Objem batožinového priestoru VDA (l)420485470
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2680; 4450; 1839; 15112631; 4376; 1841; 16012683; 4657; 1799; 1437

Tento článok pre vás odomkla spoločnosť Porsche Slovakia, spol s.r.o.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ján Vojtaššák (v biskupskej reverende) hajluje spoločne s veliteľom Hlinkovej gardy Alexandrom Machom (v popredí s gardistickým dvojkrížom na uniforme) a vojakmi, ktorí prepadli s nacistami Poľsko.

Proces blahorečenia v roku 2003 pozastavil Vatikán, nedávno ho cirkev obnovila.

14. máj
Naložiť auto alebo motorku pred cestou do chorvátskeho Splitu treba 1,5 hodiny pred odchodom vlaku.

Prehľad cien a stornopoplatkov.

13. máj
Michaela Žureková

Naše jadrové presvedčenia nás môžu celý život klamať.

12. máj
Veroniku Remišovú zaočkovali proti ochoreniu Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 387-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 224 obetí.

7 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj
Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

14. máj
Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj
Škoda Fabia v základnej výbave Ambition.

Oproti predošlej generácii zdražela približne o 2000 eur.

13. máj