SME
Streda, 14. apríl, 2021 | Meniny má JustínaKrížovkyKrížovky

Najčistejšia doprava je tá, ktorú nevyrobíme

Emisie z dopravy každoročne stúpajú

Súčasťou snahy o znižovanie emisií je aj rozvoj ekologicky udržateľných foriem dopravy.Súčasťou snahy o znižovanie emisií je aj rozvoj ekologicky udržateľných foriem dopravy. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME - JÁN KROŠLÁK)

Rozvíjať aktivity najmä vo svojom regióne, aby nebolo potrebné často cestovať a preferovať čistejšie formy dopravy. Tieto opatrenia by mali pomôcť znížiť emisie CO2 v doprave, ktorej sa dlhodobo v boji s emisiami nedarí uspieť. Na Slovensku ešte viac ako v iných krajinách.

"Zatiaľ čo emisie skleníkových plynov z iných zdrojov rastú pomalšie alebo klesajú, emisie z dopravy v Európskej únii naďalej rastú zrýchleným tempom," hovorí Pavol Fábry, koordinátor klimatickej kampane Greenpeace CEE Slovakia.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Objem emisií z dopravy vzrástol v Európskej únii v roku 2017 o 28 percent v porovnaní s úrovňami z roku 1990. Najrýchlejšie rástli emisie v medzinárodnej leteckej, lodnej a cestnej doprave. Odvetvie dopravy sa na celkovej emisii skleníkových plynov v roku 2017 podieľalo 27 percentami.

"Slovensko je na tom ešte horšie a medzi rokmi 1995 a 2017 vzrástli emisie CO2 v doprave až o 55 percent," dodáva Fábry.

Najväčší znečisťovatelia

Z celkového množstva emisií v doprave v Európskej únii pochádza až 70 percent z cestnej dopravy. Vlaky sú, naopak, zodpovedné len za 0,6 percenta emisií v doprave.

V nákladnej doprave sa pritom až 70 percent tovarov presúva po cestách a len 15 percent prepravia železnice. Európska agentúra pre životné prostredie vypočítala, že emisie CO2 sú pri preprave jednej tony tovaru vlakom až osemkrát nižšie ako pri cestnej preprave.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvenstvo v percentuálnom náraste emisií patrí leteckej doprave, ktorú dočasne pribrzdila pandémia koronavírusu. V porovnaní s cestnou dopravou vyprodukovali lietadlá v rámci európskej dopravy síce len 14 percent emisií CO2, avšak napríklad iba jeden spiatočný let z Bruselu do Madridu vyrobí približne 220 kilogramov CO2. Pre porovnanie, v 17 krajinách EÚ vyprodukuje priemerný človek menej CO2 za celý rok. Z klimatického hľadiska majú v leteckej doprave výrazne negatívny vplyv aj kondenzačné stopy a emisie NO2.

Ako pomôcť klíme

Krajiny Európskej únie by preto mali zakázať lety na krátke vzdialenosti, ak je k dispozícii ekologickejšia alternatíva, a prestať oslobodzovať lety od daní, ktoré sa uplatňujú pri ostatných druhoch dopravy, uvádza Greenpeace.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozvíjať by sa mali siete nových cenovo dostupných a prístupných denných a nočných vlakov. V Európskej únii by sa mali zlepšiť cezhraničné vlakové spojenia odstránením úzkych miest, tzv. bottlenecks, a harmonizovať železničné systémy, cestovné lístky a cestovné poriadky. Pri rozvoji vlakovej dopravy je dôležité, aby sa trate elektrifikovali a v trakčnom vedení používali energiu z obnoviteľných zdrojov.

"Ak máme riešiť klimatickú krízu, tak musíme ukončiť predaj nových vozidiel s dieselovým a benzínovým pohonom vrátane hybridných vozidiel najneskôr do roku 2028 a postupne vyradiť z prevádzky všetky vozidlá so spaľovacím motorom v celej Európe," hovorí Fábry.

Zároveň by sa mali začať autá využívať oveľa efektívnejšie, teda zvýšiť ich obsadenosť a postupne uprednostňovať zdieľané vozidlá. Len vymeniť autá so spaľovacím motorom za elektromobily totiž nerieši obrovskú materiálovú záťaž na planétu, ktorú predstavuje produkcia áut. Tá bude rásť so zvyšujúcim sa dopytom po materiáloch potrebných na výrobu batérií a autoelektroniky.

Skryť Vypnúť reklamu

Cestujme menej

"V doprave platí podobný princíp ako pri transformácii energetiky – najčistejšia je tá doprava, ktorú nevyrobíme," dodáva Fábry. "Mobilita je jednou zo základných ľudských potrieb, ale tie musíme citlivo prispôsobiť tak, aby sme dosiahli klimaticky a sociálne spravodlivú spoločnosť."

Zníženie potreby cestovania neznamená, že sa ľudia nebudú môcť presúvať, len by sa mali vytvoriť také podmienky, aby bolo potrebné cestovať menej ako v súčasnosti.

To bude možné dosiahnuť zlepšením územného plánovania, zvyšovaním kombinácie lokálnych služieb a dostupného bývania, znižovaním potreby dochádzania, lepšou flexibilitou práce či rozvojom lokálneho cestovného ruchu. Súčasťou by mal byť rozvoj ekologicky udržateľnejších foriem dopravy ako bicyklovanie, chôdza, verejná doprava, vlaky a zdieľané vozidlá.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  4. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  5. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  6. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  7. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  8. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  10. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  1. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  2. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  3. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  4. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  5. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  6. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  7. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  8. Poznáme finalistov Office roka 2020
  9. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  10. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 50 374
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 20 287
  3. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 18 821
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 14 796
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 13 065
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 958
  7. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 733
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 448
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 792
  10. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať 6 851
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vodík

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Klíma
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister Marek Krajčí.

Odpovedať nechce ani šéf OĽaNO Matovič.

50m
V Nemecku môžu počas korony fungovať aj kaderníctva. Na Slovensku to možné nie je.

Odpovedajú Roman Kóňa, Michal Meško či Katarína Hutyrová.

4 h