SME
reklama

Škoda Enyaq iV je lepšia, než sme čakali, ale čo dojazd? (prvá jazda)

Špeciálny head-up displej sa osvedčil v hustom daždi.

Škoda Enyaq iV 80 (Zdroj: Marek Čepa)

Veľkolepé uvedenie nových elektromobilov viacerým výrobcom prekazila pandémia. Škoda nie je výnimkou, na nový Enyaq iV sme si museli počkať. Prvé zoznámenie s elektrickým SUV pôsobilo skoro až tajne - v garážach jedného z bratislavských obchodných centier. Bez fanfár či veľkých ceremónií.

Nie nadarmo sa hovorí, že všetko zlé, je aj na niečo dobré. Enyaq iV sme si mohli vyskúšať v domácom prostredí a na dlhší čas, aký býva bežne vyhradený pri prvých jazdách. Aké sú teda prvé dojmy z veľkého rodinného elektromobilu?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podarený interiér a nenápadný zovňajšok

Škoda sa nijak netají tým, že sa drží hesla "hodnota za peniaze". Vidieť to aj na dizajne Enyaqu. Môžete si ho síce vyšperkovať svietiacou maskou, obrovskými dvojfarebnými diskami kolies, ale častejšie ho zrejme budeme na cestách stretávať v obyčajne pôsobiacej verzii, aká sa ušla aj nám.

Aj v červenej Velvet s čiernou falošnou mriežkou a striebornými diskami pôsobí Enyaq impozantne, najmä spredu. Vzadu je už hmoty akosi viac, bolo potrebné zohľadniť praktický veľký kufor.

Súvisiaci článok Ako vyzerá Škoda Enyaq v základnej výbave a koľko stojí? Čítajte 

Prvé čo vás privíta po otvorení dverí, je vzdušný interiér s veľmi solídnym spracovaním. Koncepcia horizontálne členenej prístrojovej dosky už pre Škodu nie je takou novinkou, prvýkrát sme ju spoznali pri Scale a ďalšiu evolúciu videli v Octavii.

Lenže v Enyaqu jej moderné poňatie umocňuje obrovská 13-palcová obrazovka infotainmentu, naopak, len malý displej pred vodičom so základnými informáciami.

Ten je navyše vsadený hlboko do prístrojovej dosky, takže vodičovi umožňuje lepší výhľad. Napriek menším rozmerom obrazovky sa nedá sťažovať na zlú čitateľnosť, či nedostatok informácií. Najmä ak je auto vybavené projekčným head-up displejom s rozšírenou realitou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za jeho stvárnenie by sa nemuseli hanbiť ani v Mercedese. Okrem základných informácií sa vám totiž na čelné sklo premietajú aj užitočné doplnkové. Tie sme ocenili v hustom daždi na diaľnici.

V momentoch, keď toho pred sebou veľa nevidíte, vám rozšírená realita ukazuje krajnice cesty aj vzdialenosť od ostatných áut pred vami. Stačí mať zapnutý adaptívny tempomat a aktívne udržiavanie v jazdných pruhoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jediné, čo v interiéri Enyaqu pôsobí trochu archaicky, je páčka na ovládanie tempomatu pod volantom, ktorá je pri nových Volkswagenoch a Seatoch už minulosťou. Na druhej strane v Audi tiež prežila a výrobcovia jej prítomnosť obhajujú tým, že ľudia si už na toto riešenie zvykli. Nám ovládanie adaptívnych tempomatov dnes už viac sedí priamo na volante.

Keď už sme spomenuli Audi, zaujímavosťou je, že Enyaq má veľmi podobné ovládanie prevodovky ako nové Q4 e-tron. Napriek tomu, že je menšie, než samotný kľúč od auta, používa sa jednoducho a intuitívne, navyše pôsobí aj elegantne.

Trochu nezvyčajne sú riešené výplne dverí Enyaqu. Klasické madlo na ich zatváranie tu nahrádza plastový výčnelok rovno pred ovládaním okien a zrkadiel. Opretiu ruky nezavádza, ale intuitívnemu nahmataniu tlačidiel už áno, treba si na túto bariéru zvyknúť.

Po priestorovej stránke Enyaqu nemáme čo vytknúť. Rázvor kolies 2770 mm z neho robí ideálne rodinné auto, na zadných sedadlách ostáva dosť miesta nad hlavou aj v prípade sklenenej strechy. Podlaha je v druhom rade takmer rovná, čo ocení piaty člen posádky sediaci v strede.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Škoda je známa veľkým batožinovým priestorom a inak tomu nie je ani pri Enyaqu. Vie zhltnúť až 585 litrov a nechýbajú praktické detaily, ako výklopné háčiky na nákupné tašky, zásuvka na nabíjanie či tiahla na sklopenie zadných operadiel. Podlaha je pomerne vysoko a zarovno s dverami, čo uľahčuje vykladanie ťažších predmetov.

Do rúk sa nám dostala verzia iV 80, čo znamená elektromotor na zadnej náprave s výkonom 150 kW (204 koní) a krútiacim momentom 310 Nm. Enyaq sa rozbehne z nuly na sto za 8,6 sekundy a dynamika mu rozhodne nechýba. Zároveň však robí všetko príjemne plynulo a preklz predných kolies tu nehrozí. Označenie verzie napovedá, že pod podlahou je umiestnená batéria s kapacitou 82 kWh, z čoho je využiteľných 77 kWh. Papierový dojazd Škoda udáva 537 km a maximálna rýchlosť je 160 km/h.

Hladká a tichá jazda je návyková

Dosť bolo čísel, najviac sme boli zvedaví, ako sa s Enyaqom jazdí. Nová podvozková platforma pre elektromobily MEB, ktorá sa pri Škode objavuje prvýkrát, znamená trochu inú koncepciu.

Nejde len o dobré rozloženie hmotnosti a nízke ťažisko, ale aj o pohon zadných kolies či nezvyklo krátky predný previs a to aj napriek celkovej dĺžke auta 4649 mm.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najmenšie kolesá pri Enyaqu majú 18, najväčšie až 21 palcov. V našom prípade auto jazdilo na 20-palcových. Napriek tomu, že auto na váhe ukázalo 2170 kilogramov, je jazda v meste s týmto obutím komfortná bez príplatkového adaptívneho podvozku.

Hmotnosť a veľké kolesá sa prejavujú až pri väčších priečnych nerovnostiach, vtedy sa občas ozve tlmená rana od kolies.

Pochvalu má utlmenie kabíny, čo je pri tichých elektromobiloch dosť dôležité. Dokonca ani pri diaľničnej 130-ke sa neprejavuje aerodynamický hluk. Dobre zvládnutá je aj akustika veľkej kabíny, mierne dunenie počuť len od kolies pri horšom povrchu cesty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Realita s nižším dojazdom

Viac nás pri hmotnosti auta prekvapilo použitie bubnových zadných bŕzd. Škoda ich vysvetľuje prítomnosťou účinného systému rekuperácie brzdnej energie.

Ten v mestskej premávke funguje výborne a viete jazdiť so spotrebou 17 kWh, čo je na tak veľký elektromobil ozaj slušné. My sme však Enyaq prevetrali aj na diaľnici a spotreba tak stúpla, presiahla dlhodobú 21,8 kWh a zastavila sa pri 24,8 kWh. Svoje zohralo aj chladné počasie a skúšanie plnej akcelerácie v rôznych jazdných režimoch.

Aj tak nás dojazd 340 kilometrov zaskočil, od udávaných 537 má teda dosť ďaleko a skôr ide o údaj pri jazdení na spotrebu v meste s neustálym rekuperovaním a za teplejšieho počasia.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelŠkoda Enyaq iV
Verzia80 Loft
Cena modelu od / verzie od (eur) / testovací model34 590 / 47 490 / 60 757
Výkon - kW(k)150 (204)
Krút. moment - (Nm)310
Zrýchlenie z 0-100 km / h - výrobca (s)8,6
Spotreba (kWh / 100km)16,6 - 18,0
Kapacita batérie (kWh)82
Rozmer pneumatík235/50 R20 vpredu a 255/45 R20 vzadu
Pohotovostná hmotnosť (kg)2 170
Objem batožinového priestoru (l)585 / 1 710
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)2 765; 4 649; 1 879; 1616

Tento článok ste mohli bezplatne čítať vďaka ŠKODA Auto Slovensko. Pre viac informácií o financovaní ŠKODA ENYAQ kliknite.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu