SME
Sobota, 8. máj, 2021 | Meniny má IngridaKrížovkyKrížovky

Volvo chce znížiť emisie pri výrobe áut, zrepasuje staré súčiastky

Od roku 2040 bude všetky diely áut recyklovať.

Vysokonapäťové akumulátory z modelov Volvo budú mať ďalšie využitie.Vysokonapäťové akumulátory z modelov Volvo budú mať ďalšie využitie. (Zdroj: Volvo)

ŠTOKHOLM. Znižovanie emisií bude pre automobilky ešte roky veľkou výzvou. Nejde už len o prechod na elektromobily, ale aj riešenie otázky, čo s nimi na konci ich životnosti.

Volvo predstavuje plán, ktorým zníži emisie pri výrobe súčiastok a zároveň ušetrí nemalé finančné prostriedky.

Cieľom spoločnosti je ročná úspora vo výške vyše 98 miliónov eur a zníženie uhlíkových emisií o 2,5 milióna tony od roku 2025. Riešením má byť využitie princípov obehového hospodárstva.

Ani diel nevyjde nazmar

Podľa plánov by do roku 2040 mali vzniknúť takzvané uzavreté materiálové slučky, keďže pri výrobe ocele a hliníka vznikajú vysoké emisie. Okrem kolobehu recyklácie týchto materiálov chce Volvo svoje existujúce diely repasovať a opätovne použiť.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Volvo C40 je prvým modelom novej éry švédskej značky Čítajte 

Prevodovky a motory vie Volvo repasovať už teraz, ale do roku 2040 chce, aby všetky vyrobené diely bolo možné opätovne zúžitkovať.

Pre švédskeho výrobcu a jeho dodávateľov by to nemal byť problém, keďže už teraz vedia zrecyklovať 95 percent vyrobených dielov.

Minulý rok sa podarilo zrepasovať 40-tisíc dielov, čo malo viesť k ušetreniu 3-tisíc ton oxidu uhličitého (CO2) vypusteného do ovzdušia. Recykláciou 176-tisíc ton ocele vlani automobilka ušetrila ďalších takmer 640-tisíc ton CO2.

Ďalší život pre akumulátory

O ekológii pri výrobe vysokonapäťových akumulátorov pre elektromobily Volvo zatiaľ mlčí, ale pre ich ďalšie využitie už našlo uplatnenie. Poslúžia ako úložisko solárnej energie v centrále spoločnosti Essity pri Göteborgu.

Energiu následne využijú na dobitie elektrifikovaných dopravných prostriedkov vrátane áut, bicyklov a kolobežiek.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalšie akumulátory z plug-in hybridných modelov Volvo poslúžia ako úložisko energie vodných elektrární spoločnosti Fortum.

Švédsku automobilku s predstavením podobného plánu už predbehol napríklad Renault, ktorý továreň vo francúzskom Flins zmení na veľké repasačné stredisko jazdených áut, čím predĺži ich životnosť alebo môže dodatočne elektrifikovať pôvodne naftové dodávky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 57 950
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 959
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 364
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 824
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 574
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 708
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 617
  8. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 407
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 7 156
  10. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 7 067
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pamätník osloboditeľom v Jelšave.

Nemusíme pripomínať, že nočný vlk a zajac je pôvodom kriminálny gang.

5. máj
Nezažili SME, ale nezabudli sme.

Dnes si pripomíname, prečo je dôležité, aby sa z našej pamäti nestratili príbehy z čias vojny.

35m
Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková.

S nápadom na odvolávanie Kolíkovej prišiel Fico.

4 h

Projekt Vystrihaj sa Slovensko funguje piaty rok.

18 h

Neprehliadnite tiež

Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

12 h
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj
Elektrický Citroën ë-C4 a Citroën C4 s naftovým motorom.

Cenový rozdiel oboch áut je čoraz menší.

5. máj
Škoda Fabia

Nechýba veľký kufor a bohatá výbava.

4. máj