SME
Pondelok, 17. máj, 2021 | Meniny má GizelaKrížovkyKrížovky

Seat Ateca je v strednej výbave ideálny spoločník pre rodinu

Poteší odporcov dotykového ovládania aj elektrifikácie.

Seat Ateca (Zdroj: Peter Ivkovič)

V automobilovom svete zúri elektrifikácia, výrobcovia hľadajú každú nevyužitú medzeru, ktorú ešte nevyplnili nejakým SUV kupé.

Našťastie tu ostávajú aj nejaké novinky pre tých, čo jednoducho chcú kompaktné SUV ešte zo starej školy, ktoré ponúka rozumný pomer priestoru, výbavy aj ceny. Jedným z nich je Seat Ateca, ktorý minulý rok prešiel faceliftom.

Ešte predtým, než jednotlivé značky začali ponúkať aj štyri veľkosti SUV, bola tu jedna univerzálna veľkosť a zároveň s najväčším predajným úspechom. Práve Seat Ateca bol prvým z rodiny španielskych SUV a pomohol značke sa vymaniť z červených čísel.

Zaujímalo nás, ako vie držať krok s dobou, lebo ani Ateca sa počas svojej kariéry nevyhla zmenám v ponuke motorov, výbavy, ale aj zdražovaniu. Na test k nám zavítala vo verzii, ktorá nám pri tomto aute dáva asi najväčší zmysel.

Auto starej školy s modernou výbavou

Začnime povrchovými zmenami, ktoré sa nesú v duchu typického faceliftu. Nová je predná maska, takže Ateca teraz spredu viac pripomína väčšie Tarraco a aj pri novom Leone vyzerá aktuálne. Po novom sú štandardom full-LED svetlá vpredu aj vzadu a do ponuky pribudla ešte trochu drsnejšie sa tváriaca verzia Xperience.

Vo vnútri sú už zmeny ťažšie rozpoznateľné, nový je predovšetkým volant, infotainment a čalúnenie sedadiel.

Samotná prístrojová doska v porovnaní s novým Leonom už pôsobí trochu staromódne. Potešia sa jej najmä odporcovia vytŕčajúcich obrazoviek, navyše ostal zachovaný aj panel klimatizácie, žiadna z dôležitých funkcií sa teda neovláda dotykovo.

Nás potešilo komfortnejšie ovládanie adaptívneho tempomatu už na volante, prehľadnejšie je aj nové menu infotainmentu. Materiály prístrojovej dosky síce nepôsobia nijak honosne, ale majú aspoň kvalitné spracovanie.

Súvisiaci článok Cupra trikrát inak: Porovnali sme Formentor, Atecu aj Leon Čítajte 
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Štýlovo a hlavne rodinne

Atecu sme dostali v strednej výbave Style s kombináciou akčnej série Family a hneď tu máme rodinné SUV za 25 710 eur bez potreby dlhého zoznamu príplatkov. Jedinými položkami navyše bola len strieborná metalíza Brilliant a väčšie 18-palcové disky.

Balík Family v hodnote 1630 eur je už zahrnutý v cene a výbavu Style dopĺňa napríklad o zadnú parkovaciu kameru, adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtvych uhlov aj kontrolu pri cúvaní na cestu.

K tomu pridajme ešte podporu Apple Car Play či Android Auto, vyhrievanie sedadiel aj volantu a máme tu priestranné a slušne vybavené SUV.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Žiadna elektrina, len osvedčený motor

Seatu Ateca sa elektrifikácia nedotkla, dokonca aj modernizácii sa ešte zaobíde bez mild-hybridov. Auto stojí na podvozkovej platforme MQB A1. Využíva ju tiež Škoda Karoq, s ktorou sa Ateca vyrába v Mladej Boleslavi a rovnaký základ nájdeme aj pri Volkswagene T-Roc.

Technicky tak ide o citeľne vyspelejšie autá ako o triedu menšie trio Seat Arona, Škoda Kamiq a Volkswagen T-Cross. Najväčším rozdielom užívateľského hľadiska je možnosť pohonu všetkých kolies, s ktorým súvisí aj použitie viacprvkovej zadnej nápravy, ale napríklad aj elektronická ručná brzda s funkciou auto hold a samozrejme pestrejšia ponuka motorov.

Na rozdiel od spomínaného tria malých SUV kúpite Atecu aj naďalej s naftovými motormi, ale už s novšou generáciou 2,0 TDI, ktoré poslali do histórie 1,6 TDI. Ponúkajú sa s výkonom 85 kW (115 koní) alebo 110 kW (150 koní).

Silnejší diesel môže byť s pohonom všetkých kolies, rovnako ako najsilnejšia benzínová verzia s výkonom 140 kW (190 koní). Základom je naopak trojvalec 1,0 TSI, ktorý dáva 81 kW (110 koní) a nájdeme pri ňom aj základnú cenu od 19 190 eur.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na test s najlepším motorom

Medzi týmito dvoma benzínovými motormi je jeden z najpodarenejších motorov koncernu Volkswagen - štvorvalec 1,5 TSI Evo, ktorý sme mali aj my v Atece. Presnejšie, v kombinácii s dvojspojkovým 7-stupňovým automatom DSG, predným pohonom a teda len polotuhou zadnou nápravou.

Auto sme dostali s nájazdom len 11 kilometrov a snažili sa motor správne zabehnúť. Priemerná spotreba sa pohybovala tesne pod 8 litrov, Seat udáva 6,4 až 7,1 litrov.

Keďže nejde o verziu motora 1,5 TSI s mild-hybridom, auto sa snaží šetriť spotrebu dvoma spôsobmi - vypínaním dvoch valcov pri nižšej záťaži motora o čom vás informuje palubný počítač a v meste hlavne štart-stop systémom.

Pri rozjazdoch cítiť, že chýba remeňový štartér-generátor a prídavná batéria. Pohnutie sa z miesta by mohlo byť plynulejšie a zrýchlenie z nuly na sto za 9,1 sekundy nijak neoslní, ale zároveň nebudete mať z auta pocit, že je lenivé.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Za väčšie 18-palcové kolesá by sme si pri jazdení v meste nepriplácali, tuhší podvozok si bude lepšie rozumieť s menšími 17-palcovými, inak je však na nástrahy ciest dobre pripravený. Vyššiu stavbu v zákrutách veľmi necítiť a zadná náprava na nerovnostiach neodskakuje.

Pomaly zrejúce SUV

Seat Ateca aj po rokoch na trhu patrí v rámci segmentu kompaktných SUV k našim najobľúbenejším autám. Dobre vyzerá, je z neho fajn výhľad, ponúka dostatok priestoru pre rodinu a príjemne sa šoféruje.

Nie je to tak dávno, čo sme testovali menšiu Škodu Kamiq s litrovým trojvalcom, ktorá vychádzala drahšie ako dobre vybavená Ateca.

Pokiaľ by ste si ju tiež vyšperkovali, nie je problém sa dostať cez 33-tisíc eur, ale vtedy nám už taký zmysel nedáva. Vo výbave Style a s balíkom Family však ide o veľmi rozumnú voľbu.

Z testovacieho zápisníka
Značka a modelSeat Ateca
VerziaStyle Family 1,5 TSI 150 7-DSG
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur)19 190 / 25 710 / 27 873
Motorbenzínový štvorvalec s turbom, 1498 cm3
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.)110 (150) 5 000 - 6 000
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)250 / 1 500 - 3 500
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická dvojspojková DSG / 7
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)9,1
Spotreba - výrobca / test (l/100km)6,4-7,1 / 7,8
Objem palivovej nádrže (l)50
Rozmer pneumatík225/50 R18 95W
Pohotovostná hmotnosť (kg)1 408
Objem batožinového priestoru (l)510
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2 638; 4 381; 1 841; 1 615
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ešte stále ide o pandémiu, hovorí matematik.

3 h
Peter Sagan.

Peter Sagan dnes šiel 10. etapu na Giro d'Italia 2021. Pozrite si, aký výsledok dosiahol.

28m

Neprehliadnite tiež

Peugeot 2008 a pred ním jeho elektrická verzia e-2008.

Rozdiel v nákladoch na prevádzku je obrovský.

6 h
Toyota GR Yaris

Perfektné šoférske auto kazí iba chabý zvuk trojvalca.

15. máj
Hyundai i20 N

Ponúka najlepší pomer ceny a výkonu.

14. máj
Ilustračné foto

V minulosti sa minuli za necelé štyri minúty.

7. máj