SME
reklama

Citroen C4: Elektrický lepšie jazdí, naftový je voľbou rozumu (test)

Cenový rozdiel oboch áut je čoraz menší.

Načítavam video...
Prehľad základných parametrov:Citroën ë-C4Citroën C4
Cena od / verzia od (eur)28 990/ 31 990 / 33 44014 990 / 23 990 / 28 190
Spotreba výrobca / test (kWh a l/100 km)18 / 19,83,8 / 5,2
Objem batožinového priestoru (l)380
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)2 670; 4 360; 1 800; 1 525

Nový Citroën C4 sme mohli prvýkrát vidieť ešte minulý rok pred letom. V porovnaní s predchodcom sa zmenil na nepoznanie. Francúzi stavili na istotu a posunuli ho do kategórie crossoverov a zároveň mu dopriali nádych kupé.

S takýmto typom karosérie sa pri momentálnych trendoch prakticky nedá stupiť vedľa. Potvrdili nám to aj naše skúsenosti v rámci testu. Zrazu sa o francúzsky model zaujímalo citeľne viac ľudí, nevynímajúc mladšie generácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Športovejší vzhľad crossoveru privolával otázky o motorizácii a výkone. Nuž, Citroën C4 trochu klame telom a kombinuje v sebe rôzne svety. "Oblieka sa" výstredne, športovo, ale pritom nemá divokú povahu.

V prvej časti testu sme vyskúšali naftovú verziu a venujeme sa jej aj vo videu, v druhej časti nám ukázal Citroën aj svoju "elektrickú tvár".

Pozrite si aj ďalšie články webu AutoSUV

Sesterské značky Peugeot a Citroën prichádzajú s modelmi, ktoré sa veľkostne dopĺňajú. Citroën C4 tak zapadá niekde medzi Peugeot 2008 a 3008. Rázvorom náprav dokonca na model 3008 stráca iba minimálne, má však kratšie previsy a celkovou dĺžkou má bližšie k menšiemu Peugeotu.

K dizajnu sa Citroën postavil tradične po svojom a chce sa odlíšiť. Z praktickej stránky mu to potom uberá na priestore vzadu, nižšie postavy s tým však nebudú mať problém.

Súvisiaci článok Nenápadný Citroen C4 sa vracia ako imidžové kupé-SUV (test) Čítajte 

Interiér je v porovnaní so zovňajškom trochu fádnejší. Oživiť ho možno farebnejšími materiálmi, ako v prípade testovanej elektrickej verzie s modrými doplnkami. Digitálny prístrojový panel je menší a jednoduchší. Vo vnútri musíme oceniť množstvo odkladacích priestorov a samostatný panel s fyzickými tlačidlami pre ovládanie klimatizácie.

Ako sme už naznačili v úvode, Citroën sa na niečo iné tvári a niečo iné ponúka. Naftová motorizácia 1,5 l BlueHDi je primárne určená pre pokojnú jazdu. Výkon 96 kW postačuje na predbiehanie, ale športový zážitok tu netreba hľadať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Nový Citroen C4 je už na Slovensku. Koľko stojí a čo ponúka? Čítajte 

Hlavnou výhodou naftového štvorvalca je s výnimkou krátkych jázd spotreba. Na diaľnici sa uspokojí s 5,5 l, mimo nej štandardne so 4,7 l aj s predbiehaním. Pri troche snahy sme sa mimo mesta bez problémov dostali aj k o liter nižšej hodnote.

Podvozok posádku hýčka, asi takto si to predstavujeme v detskej kolíske. Na druhej strane sa nám mierne zavlnenie karosérie zdalo mnohokrát zbytočné, akoby nám podvozok chcel len oznámiť, že cesta nebola dokonale hladká.

O 150 kg ťažšia elektrická verzia nás na menej kvalitnú cestu hojdaním tak vehementne neupozorňovala. Podvozok je vyslovene mäkký iba v prvom momente, ak prídu napríklad výraznejšie vlny, tak ostáva auto stabilné, spolu s tým sa pomaly vytratí aj dojem komfortu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Elektrika mu pristane

Kto si počas týždňa sadol do elektrickej aj naftovej verzie (platilo to rovnako pre skúsenejších aj menej skúsených šoférov), konštatoval, že elektrický model sa šoféruje lepšie. Nehovoríme teraz o jazde niekde na limite schopností, ale o štandardnom režime pri rôznych situáciách, ktoré nás bežne na ceste postretnú.

Rozdiel sa zrejme skrýva za tradične silnou stránkou elektromobilov - reakcie vozidla na plynový pedál a presné dávkovanie akcelerácie. Prejaví sa to pri potrebe prudšieho výjazdu na hlavnú cestu, predbiehaní a ďalších manévroch.

Auto s väčšou precíznosťou a promptne poslúcha šoférovu pravú nohu. S výkonom 100 kW je elektromobil porovnateľný s naftovou verziou (96 kW), ale spoza volantu je tento rozdiel subjektívne väčší.

Jediným mínusom pri šoférovaní bol chod brzdového pedála. V prvej fáze pri rekuperácii dával o chlp vyšší odpor. V momente, keď sa do práce zapojili brzdy, tak sa pod tlakom nohy zrazu prepadol a brzdenie sa zintenzívnilo. Podvozok elektrickej verzie sa nám pozdával viac. Menej hojdal a pri nízkom ťažisku zvládal v zákrutách slušné tempo. Vykrajovanie zákrut bolo subjektívne o niečo presnejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dojazd a spotreba

Rovnakú motorizáciu sme si už skôr vyskúšali na elektrickom Peugeote e-208. Menšie a ľahšie auto obstálo vtedy v teste so spotrebou 22,3 kWh a s reálnym dojazdom na úrovni 200 km (mimo diaľnic). Väčší Citroën C4 bol na tom teraz lepšie, rozhodujúcim faktorom hrajúcim v jeho prospech, bola vyššia vonkajšia teplota.

V tomto prípade sme neboli výrazne vzdialení od papierovej spotreby (WLTP) 18,3 kWh. V teste sme sa dostali na úroveň 19,8 kWh, ale mimo mesta sme sa vedeli dostať aj na 16,3 kWh. Ako pri väčšine elektromobilov aj tu končí sranda na diaľnici. Nejde tak ani o spotrebu, ale o dojazd. Ak chcete prejsť 250 km len s jedným 20-minútovým dobíjaním, treba znížiť tempo na 110 km/h.

Pred jazdou si treba dobre premyslieť, či chcete rýchlejšie tempo s viacerými dobíjaniami, alebo pomalšie s menším počtom dobíjaní. Brať do úvahy treba aj stav nabitia batérie v momente príchodu na nabíjaciu stanicu.

Za 20 minút jej môžete podľa našej skúsenosti dodať 20 kWh energie, alebo len 4 kWh. Tradične je zlomovým bodom nabitie na 80 %, nad touto hranicou rýchlosť nabíjania prudko klesá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nafta alebo elektrika?

Pre väčšinu motoristov dnes nie je otázkou, či si kúpiť naftovú alebo elektrickú verziu. Dovolíme si tvrdiť, že by v tomto prípade jasne prevážila nafta. Otázkou je, za akých špecifických podmienok by sme si vybrali elektrickú verziu? Pri pohľade do cenníka sa k sebe jednotlivé motorizácie cenou najviac približujú vo vyšších stupňoch výbavy "Feel Pack" a "Shine". Rozdiel ceny testovaných verzií v tom prípade klesne na 8 000 eur.

Aby nám teda elektrika dávala zmysel, vyberáme si vyššiu výbavu, nutnou podmienkou je dotácia od štátu na kúpu elektromobilu, vítaným plusom je existujúce domáce nabíjanie z wallboxu a v neposlednom rade je dôležitý spôsob využitia auta. Ideálom je pravidelný denný nájazd 150 km pri vybavovaní firemných, či rodinných záležitostí a dostupná alternatíva na občasné zvládnutie dlhších vzdialeností.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelCitroën ë-C4Citroën C4
VerziaElectric 136 k (100 kW) Shine

1,5 BlueHDi 130 S&S EAT8 Shine Pack

Cena modelu od / verzia od / testovaná verzia od (eur)28 990/ 31 990 / 33 44014 990 / 23 990 / 28 190
Motorsynchrónny elektromotor s permanentným magnetomnaftový štvorvalec s turbom, 1499 cm3
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)100 (136) / 700 - 10 00096 (131) / 3 750
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)260 / 300 – 3 700300 / 1 750
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická s pevným prevod. stupňomautomatická / 8
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)9,49,5
Spotreba priemer - výrobca (WLTP) / test ( kWh a l / 100km)18 / 19,83,8 / 5,2
Objem palivovej nádrže (l)-50
Kapacita batérie (kWh) a dojazd/ v teste (km)50, dojazd 350 / 230-
Rozmer pneumatík195/60 R18
Prevádzková hmotnosť (kg)1 6551 446
Objem batožinového priestoru (l)380 / 1 250
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2 670; 4 360; 1 800; 1 525

Článok vznikol v spolupráci s AutoSUV.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu