SME
Piatok, 30. júl, 2021 | Meniny má LibušaKrížovkyKrížovky

Posledný Trabant má 30 rokov, vrátiť sa môže ako moderný elektromobil

Na výrobnej linke ho vystriedal Volkswagen Polo.

Posledný vyrobený Trabant zišiel z výrobnej linky 30. apríla 1991.Posledný vyrobený Trabant zišiel z výrobnej linky 30. apríla 1991. (Zdroj: AP)

ZWICKAU. Trabant ostane navždy neodmysliteľným symbolom Nemeckej demokratickej republiky. Bol častým terčom posmechov a patril k najdostupnejším autám východného bloku.

Aj keď jeho výroba skončila pred 30 rokmi a ku koncu ho už nikto nechcel, dnes sa za ním ľudia s radosťou otáčajú. Dokonca nechýbalo veľa a moderný Trabant nT by dnes dobre zapadol medzi elektromobily.

Výroba najznámejšieho Trabantu 601 začala v roku 1963. Ako to už za železnou oponou chodilo, v produkcii ostal príliš dlho. Výraznejšie zmeny prišli neskoro, až v roku 1990, teda v posledný rok produkcie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Posledný Trabant 1,1 bol zaujímavý tým, že modernizácia mu priniesla náhradu za 0,6-litrový dvojtaktný dvojvalec s výkonom 19,1 kW (26 koní). Nádrž už nebola vpredu pod kapotou, premiestnila sa dozadu, aby urobila miesto 1,1-litrovému štvorvalcu.

Súvisiaci článok Zabudnutý Wartburg-Mercedes ožíva ako zmenšený model Čítajte 

Ten pochádzal z licencie Volkswagenu, ktorý ho dával do modelu Polo druhej generácie. Zrazu mal duroplastový zázrak 30 kW (41 koní), zmizol charakteristický zvuk dvojtaktu aj oblaky modrastého dymu z výfuku.

Snaha o modernejší vzhľad priniesla Trabantu 1,1 novú mriežku chladiča, plastové nárazníky aj väčšie zadné svetlá. Pribudli kotúčové predné brzdy, zadné listové perá nahradili vinuté pružiny. Páka štvorstupňovej prevodovky sa premiestnila na podlahu, nechýbal už otáčkomer či vyhrievané zadné sklo.

SkryťVypnúť reklamu

Od Trabantu k Volkswagenu

Šance uspieť s takýmto autom boli na pozadí politických zmien nulové, po znovuzjednotení Nemecka už chceli ľudia autá západných značiek.

Fabrika VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau prešla privatizáciou a skončila v rukách Volkswagenu.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C82PS na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M82PS na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  2. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  3. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  4. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  5. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  8. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 11 370
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 4 947
  3. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 385
  4. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 351
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 3 328
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 195
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 179
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 412
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 383
  10. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 1 981
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár počas tlačovej konferencie Sme rodina.

Bratislava sa ako jediná priblíži k 70-percentnej zaočkovanosti.


15 h
Plavkyňa Tatjana Schoenmakerová dosiahla na OH v Tokiu 2020 svetový rekord.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet a 1 ďalší 8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Najmä hrude odhaľujú muži politici na celom svete.


a 1 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Taigo

Osloviť chce športovejšími líniami aj veľkým kufrom.


18 h
Hyundai Kona

Na prvých miestach sú kórejské značky.


28. júl
Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


27. júl
Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


26. júl