TRNAVA. Nad budúcnosťou trnavskej automobilky Stellantis Slovakia viseli v uplynulom roku otázniky. Týkali sa súťaže o veľkú investíciu v podobe výroby nových modelov.
Čakanie sa však skončilo, predseda vlády Eduard Heger oficiálne oznámil investíciu za 180 miliónov eur.
Aj keď trnavská automobilka vyrába úspešné modely Peugeot 208 a Citroën C3, ktoré sa často objavujú v desiatke najpredávanejších európskych áut, pre slovenský závod to automaticky neznamenalo príchod ďalšej investície.
Rovnako, ani fakt, že Peugeot 208 bol Európskym autom roka 2020 a zo súčasného Citroënu C3 sa nedávno vyrobil už miliónty kus.
Predpokladom bola schopnosť ponúknuť kvalitu za čo najnižšie výrobné náklady. Konkurenčných tovární uchádzajúcich sa o investíciu bolo v skupine Stellantis hneď niekoľko - v Poľsku, v Srbsku, v Turecku aj v Španielsku.
Výroba áut sa už tak neoplatí
Ako šéf automobilky Stellantis Slovakia, Martin Dzama uviedol, konkurencieschopnosť slovenského závodu v uplynulých rokoch poklesla kvôli zvyšujúcej sa cene práce, ale aj energií. Preto je rád, že investícia nakoniec išla Trnave.
„Bez vízie by bola budúcnosť továrne ohrozená. Týka sa takmer 4000 zamestnancov priamo v továrni a takmer 20-tisíc ľudí medzi dodávateľmi.“
Na otázku, ako vláda podporí túto investíciu, je podľa štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva SR Jána Oravca ešte predčasné odpovedať. Zachovaná by mala ostať kapacita 400-tisíc áut ročne.
Malé autá s novou platformou
O aké modely zo stratégie od roku 2023 presne pôjde, ostáva otázne.
Čo zatiaľ šéf automobilky prezradil je, že to budú malé autá B-segmentu s úplne novou podvozkovou platformou, pričom veľká časť bude elektrifikovaná a umožní rôzne karosárske verzie. Nie je tak ani jasné, či to budú plne elektrické alebo hybridné pohony.
Podľa informácií Denníka N pôjde o tri modely, ktoré na konci životného cyklu nahradia súčasný Citroën C3. V hre sú tak aj špekulácie nielen o ďalšej generácii C3, ale aj návratu Fiatu Punto.
Či naozaj pôjde o tri modely, Dzama zatiaľ nepotvrdil, prvé autá, ako aj ich premiéra, by mali byť na jeseň 2022.
Po dohode s odbormi
Oficiálne oznámenie o investícii pre trnavskú automobilku prichádza po tom, čo sa začiatkom apríla podarilo vedeniu a odborom po dlhých mesiacoch vyjednať kolektívnu dohodu na najbližšie štyri roky.
Jej súčasťou je napríklad iba individuálne zvyšovanie prémií a zvyšovanie základných platov až od roku 2023.
Pripomeňme, že podobné napätie zažíval minulý rok aj Volkswagen Slovakia, nakoniec získal výrobu budúcej generácie Škody Superb a Volkswagenu Passat alebo žilinská Kia s piatou generáciou modelu Sportage.