SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Trnavská automobilka získala investíciu za 180 miliónov eur

Vyrábať bude nové elektrifikované modely B-segmentu.

Ilustračná fotkaIlustračná fotka (Zdroj: STELLANTIS.SK)

TRNAVA. Nad budúcnosťou trnavskej automobilky Stellantis Slovakia viseli v uplynulom roku otázniky. Týkali sa súťaže o veľkú investíciu v podobe výroby nových modelov.

Čakanie sa však skončilo, predseda vlády Eduard Heger oficiálne oznámil investíciu za 180 miliónov eur.

Aj keď trnavská automobilka vyrába úspešné modely Peugeot 208 a Citroën C3, ktoré sa často objavujú v desiatke najpredávanejších európskych áut, pre slovenský závod to automaticky neznamenalo príchod ďalšej investície.

Rovnako, ani fakt, že Peugeot 208 bol Európskym autom roka 2020 a zo súčasného Citroënu C3 sa nedávno vyrobil už miliónty kus.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Predpokladom bola schopnosť ponúknuť kvalitu za čo najnižšie výrobné náklady. Konkurenčných tovární uchádzajúcich sa o investíciu bolo v skupine Stellantis hneď niekoľko - v Poľsku, v Srbsku, v Turecku aj v Španielsku.

Výroba áut sa už tak neoplatí

Ako šéf automobilky Stellantis Slovakia, Martin Dzama uviedol, konkurencieschopnosť slovenského závodu v uplynulých rokoch poklesla kvôli zvyšujúcej sa cene práce, ale aj energií. Preto je rád, že investícia nakoniec išla Trnave.

„Bez vízie by bola budúcnosť továrne ohrozená. Týka sa takmer 4000 zamestnancov priamo v továrni a takmer 20-tisíc ľudí medzi dodávateľmi.“

Na otázku, ako vláda podporí túto investíciu, je podľa štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva SR Jána Oravca ešte predčasné odpovedať. Zachovaná by mala ostať kapacita 400-tisíc áut ročne.

Skryť Vypnúť reklamu

Malé autá s novou platformou

O aké modely zo stratégie od roku 2023 presne pôjde, ostáva otázne.

Čo zatiaľ šéf automobilky prezradil je, že to budú malé autá B-segmentu s úplne novou podvozkovou platformou, pričom veľká časť bude elektrifikovaná a umožní rôzne karosárske verzie. Nie je tak ani jasné, či to budú plne elektrické alebo hybridné pohony.

Podľa informácií Denníka N pôjde o tri modely, ktoré na konci životného cyklu nahradia súčasný Citroën C3. V hre sú tak aj špekulácie nielen o ďalšej generácii C3, ale aj návratu Fiatu Punto.

Či naozaj pôjde o tri modely, Dzama zatiaľ nepotvrdil, prvé autá, ako aj ich premiéra, by mali byť na jeseň 2022.

Po dohode s odbormi

Oficiálne oznámenie o investícii pre trnavskú automobilku prichádza po tom, čo sa začiatkom apríla podarilo vedeniu a odborom po dlhých mesiacoch vyjednať kolektívnu dohodu na najbližšie štyri roky.

Skryť Vypnúť reklamu

Jej súčasťou je napríklad iba individuálne zvyšovanie prémií a zvyšovanie základných platov až od roku 2023.

Pripomeňme, že podobné napätie zažíval minulý rok aj Volkswagen Slovakia, nakoniec získal výrobu budúcej generácie Škody Superb a Volkswagenu Passat alebo žilinská Kia s piatou generáciou modelu Sportage.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  6. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  7. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 929
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 855
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 614
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 000
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 856
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 559
  7. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 425
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 417
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 378
  10. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 2 988
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep
Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


20. sep

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  2. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  3. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť.
  4. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné.
  5. Ladislav Boršoš: Valloslava/nahlas…
  6. Denis Jánošík: Nevidiaci a slabozraký
  7. Anna Milanová: Strom a Klíma ťa potrebuje... 2021
  8. Katarína Tóthová: Objatie a jeho sila
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 746
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 11 753
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 173
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 558
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 536
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 034
  7. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 776
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 3 737
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu