SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Predávate auto? Zanedbaný vzhľad vás môže vyjsť draho

Základom je pravidelná celoročná starostlivosť.

(Zdroj: OMV)

Sneh, štrk, kamienky, blato. A hlavne soľ. Všade. Zima okrem šoférov preverí aj každé auto. Zabrať dostane karoséria, podvozok i kolesá. Ani v lete toho nezvykne byť menej. Piesok, prach, mušky, komáre, vtáčí trus, kúsky asfaltu. A teplota, ktorá to všetko na auto doslova pripečie.

Murphyho zákon hovorí, že vždy, keď umyjete auto, začne pršať. Naozaj má význam starať sa o čistotu karosérie, umývať ju a ošetrovať lak? Stačí to urobiť raz za čas alebo je lepšie pravidelne? Čo je dôležité si všímať pri výbere autoumyvárne?

Na cenu vplýva vzhľad

O autách sa v posledných mesiacoch písalo veľa. Nedostatok čipov spôsobil nárast cien nielen nových, ale aj tých jazdených. Hodnotu nášho auta však okrem kolísavého trhu vieme významne ovplyvniť aj my tým, ako sa o auto staráme.

Každý motorista vie, že bez pravidelnej výmeny oleja, filtrov či brzdových doštičiek veľa kilometrov nenajazdí. Rovnako dôležitá je aj starostlivosť o to, ako auto vyzerá.

Vyblednutý lak, karoséria plná nečistôt a hrdza autu na cene rozhodne nepridajú. Či si auto umývame sami, alebo využijeme automatickú umyváreň, dôležitá je najmä pravidelná celoročná starostlivosť.

Najviac umývame autá počas zimy

Vedeli ste, že najviac práce majú autoumyvárne počas zimných mesiacov? Podľa štatistík až 32 percent majiteľov áut umýva svoje vozidlá práve počas zimy. Dôvodom je najmä posypová soľ. Jar a leto sú podľa štúdie spoločnosti DetailProPos vo využívaní automatických umyvární na spoločnom druhom mieste s 25 percentami.

Zanedbať údržbu v zime však môže vyjsť motoristov poriadne draho. V tomto období hrozí najväčšie riziko pre karosériu od posypovej soli. Povlak, ktorý zostane na povrchu auta a na podvozku, výrazne zvyšuje riziko vzniku hrdze.

„Zvlášť ohrozené sú miesta, ktoré bežne nevidíme, ako sú podbehy a samotný podvozok. Na ten sa v zime treba špeciálne zamerať. Ak sa totiž posypová soľ dostane do drobných narušení a trhliniek, ľahko môže dôjsť ku korózii. V extrémnych prípadoch a zvlášť na starších vozidlách dokonca k prederaveniu karosérie,“ upozorňuje Miroslav Ovečka, Car wash Expert z OMV.

Podobné vlastnosti má podľa neho aj vtáčí trus. Ten je mimoriadne agresívny a ak zostane na aute dlhšie, môže poškodiť lak. Na jeho odstránenie však treba použiť špeciálnu kozmetiku, pretože pri jednoduchom zotretí handrou hrozí poškriabanie karosérie.

Väčšina vodičov volí automatickú umyváreň

Existuje niekoľko spôsobov umývania áut. Štatistiky ukazujú, že až 51 percent vodičov uprednostňuje automatickú umyváreň. Ako benefit označujú rýchlosť umývania a pohodlnosť.

Čo je dôležité všímať si pri výbere autoumyvárne? Podľa Miroslava Ovečku sú to najmä kefy a materiál, z akého sú vyrobené.

Zmes soli, kamienkov a špiny v kombinácii s nekvalitnými kefami môže viesť k poškriabaniu laku.

Miroslav Ovečka, Car wash Expert z OMV

„Je lepšie používať autoumyvárne s penovými kefami, ktoré sú nielen šetrné ku karosérii, ale ich povrch je aj neporézny. Znamená to, že sa na nich nedrží špina a kamienky, majú akúsi samočistiacu schopnosť. Tiež odporúčam využívať programy obsahujúce vysokotlakové predumytie a špeciálne prostriedky na disky kolies využívajúce ekologickú a účinnú chémiu,“ radí expert Miroslav Ovečka.

Auto treba umyť aspoň raz mesačne

Čo môže podľa špecialistu výrazne uľahčiť očistu auta? „Určite pravidelné umývanie s použitím špeciálneho penového vosku. Na ošetrenom laku sa vytvorí ochranný film, ktorý zjednodušuje odstránenie akejkoľvek nečistoty z karosérie,“ tvrdí Ovečka z OMV.

Najviac o čistotu svojich áut dbajú obyvatelia USA. Až 43 percent z celkových výdavkov na umývanie áut vychádza z ich peňaženiek. Štatistiky tiež uvádzajú, že 66 percent Američanov si necháva umývať autá približne 13-krát za rok. Je dobré auto umývať priebežne alebo stačí raz za čas a poriadne?

„Určite je dobré, ak použijeme raz mesačne ten najvyšší umývací program. Zákazník dostane veľmi kvalitný vosk, ktorý vytvára na povrchu vozidla uniformný film a vypĺňa drobné defekty laku, čím je zabezpečená dlhodobá ochrana laku a vysoký lesk. Vďaka tomu bude aj pri ďalších umytiach s nižším programom výsledok kvalitnejší,“ hovorí Miroslav Ovečka z OMV.

Pri zvolení programu si treba tiež pozrieť, či obsahuje vysokotlakové predumytie. To zaručí, že kefa sa nedotkne špinavého vozidla. A nejde len o naše auto, ale aj o desiatky tých, ktoré automatickú autoumyvárku použili pred nami.

„Na začiatku umývacieho programu je na vozidlo dvakrát nanesená aktívna pena, ktorá zabezpečí oddelenie prachu a drobných nečistôt od karosérie a tiež pomôže rozpustiť soľ. Potom nasleduje predumytie vysokým tlakom, ktorý opláchne aktívnu penu spolu s uvoľnenými nečistotami, ale aj tými, ktoré sú pevne prichytené na karosérii. Keď sa auta prvýkrát dotknú kefy so šampónom, je už bez hrubej nečistoty, ktorá by mohla poškodiť lak,“ opisuje postup na umyvárke OMV TOP Wash Miroslav Ovečka. V ďalšom kroku je auto ošetrené tekutým a penovým voskom a na záver prebehne sušenie vozidla.

Vyskúšali sme: Čo bolo dobré a čo nie?

Slová Miroslava Ovečku sme si boli overiť na trenčianskej autoumyvárke. Auto predtým absolvovalo viac ako 200-kilometrovú cestu z Tatier a kvôli zimnému obdobiu na ňom boli evidentné nánosy soli a bolo v zaprášenejšom stave ako bežne. Zvolili sme si najvyšší program s názvom Top za 9,99 eura. Aký bol výsledok?

Základné veci zvládol TOP Wash bez problémov. Na aute nezostali žiadne viditeľné stopy po soli ani prachu a použitý vosk zanechal na karosérii väčší lesk. Rovnako zmizla aj hrubá nečistota z podvozku.

Pozitívne prekvapilo umytie skiel, keď si kefy poradili aj s prilepenými muškami. Medzi plusy automatickej umyvárky radíme rýchlosť umytia a v porovnaní so samoobslužným umývaním aj pohodlnosť.

Samozrejme, našli by sa drobnosti, ktoré by automobiloví puntičkári potrebovali dotiahnuť, automatická umyváreň ale neslúži ako ručné alebo detailingové centrum. TOP Wash umyje auto rýchlo, dostatočne a hlavne ho zbaví všetkých nebezpečných nečistôt a nánosov, ktoré by mohli časom poškodiť karosériu, a tým aj znížiť hodnotu vášho auta.

Tento článok vám prináša OMV.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  2. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  5. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Výlety na mieru pre celú rodinu
  2. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  3. WOOD & Company predstavuje po 30 rokoch novú vizuálnu identitu
  4. ŠKODA rozširuje infraštruktúru nabíjačiek
  5. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  6. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  7. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 579
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 299
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 384
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 6 355
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 4 448
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 786
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 172
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 152
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  2. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  3. Rastislav Puchala: Marx v nás
  4. Peter Slamenik: Aj majster tesár sa utne
  5. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  6. Greenpeace Slovensko: 4 dôvody, prečo si plyn nezaslúži zelenú nálepku
  7. Ján Valchár: Začínajú prázdniny, ruská deflácia a tak...
  8. Martin Turčan: Padni komu padni
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 516
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 435
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 5 530
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 129
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 749
  6. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 253
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 173
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 129
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu