Zaskočilo vás v uplynulých dňoch sneženie? Horské priechody hlásili neprejazdnosť a autá sa borili s nečakanou snehovou nádielkou. Možno aj preto, že niektorí vodiči už uverili jarným slnečným lúčom a vymenili už zimné pneumatiky za letné.
A urobili zle. Ponúkame niekoľko odpovedí, prečo.
Auto s cestou spája styčná plocha, ktorá má rozmer len štyroch dlaní. Kontakt s vozovkou zabezpečujú pneumatiky a ich stav neradno podceňovať. Zisťovali sme nielen to, kedy je ideálne dať sezónne prezuť auto, ale aj aký vek by pneumatika nemala prekročiť, a pre koho sú vhodné celoročné pneumatiky.
"Najväčší nápor v pneuservisoch zažívame na jar od 1. apríla do 15. mája, a potom opäť na jeseň od 15. októbra do konca novembra," hovorí Stanislav Ďurta, spolumajiteľ siete pneuservisov Mikona.
„Dlhodobo motoristom radíme, aby sa riadili pravidlom o siedmich stupňoch Celzia, teda, aby prezúvali až vo chvíli, keď sa teploty ani v nočných hodinách dlhodobo nedostávajú pod sedem stupňov,“ dodáva Aleš Langer z technického zákazníckeho servisu Barum Continental.
Prečo?
„Letné a zimné pneumatiky sú totiž vyrobené z rozdielnych zmesí, líšia sa aj konštrukciou a reagujú rozdielne pri rôznych teplotách. Pozorujeme, že túto prax dodržiava čoraz väčšie percento vodičov, čo s radosťou kvitujeme,“ konštatuje Langer.