Čakáme na parkovisku pred bratislavským nákupným centrom. Narýchlo sa nám podarilo požičať si jeden z posledných modelov Renaultu Espace piatej generácie. Hoci vyzerá stále veľmi moderne, od jeho premiéry ubehlo osem rokov a nový už ani nekúpite. Nebude však hlavným aktérom, ten ešte len prichádza.
Zastaví na okraji parkoviska, vodičovi dávame znamenie, nech príde k nám. Jeho strieborný hranatý minivan je len ťažko prehliadnuteľný. Sotva vedľa nás zaparkuje a už sa za ním otáčajú okoloidúci. Ide o auto, ktoré stálo na začiatku ságy menom Espace.
Dôvod takéhoto stretnutia generácií je jasný. Nevšedné rodinné auto tento rok oslavuje 40. narodeniny a ako darček dostane novú šiestu generáciu. Zaujímalo nás, čím vie najdlhšie vyrábaný model tradičnej francúzskej značky osloviť.
Keď sa automobilka Renault v úvode 80. rokov pokúšala rozšíriť modelový rad o niečo nové a prevratné, dostala ponuku od francúzskeho výrobcu športových áut Matra. Okrem nich sa totiž pustil aj do úplne odlišného typu áut a navrhol prototyp rodinného MPV (multi-purpose vehicle = viacúčelové vozidlo) s označením P18.
Renault zariskoval a ponuku Matry prijal.
Všetko, len nie Renault
Rok 1984 bol prelomový vo viacerých oblastiach. Na trh sa dostal prvý osobný počítač Macintosh a v hudobnej sfére práve rezonoval singel Careless Whisper"od Georgea Michaela.
Okrem toho automobilka Renault uviedla na trh prvé európske MPV.

Prvým pokusom Matry o viacúčelový automobil bol prototyp P18, ktorý stál na podvozku sedanu Talbot Solara. Väčšina komponentov bola vtedy prevzatá z automobilov Peugeot, napríklad aj predné svetlá z modelu 604. Vedeniu Peugeotu sa však sériová výroba zdala príliš drahá a hranatému minivanu predpovedali neúspech.
To isté sa stalo, keď Matra ponúkla prototyp Citroënu.