SME
reklama

Našli sme raritný kúsok, ktorý zmenil život na cestách. Espace oslavuje 40 rokov

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.

Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020. (Zdroj: Marek Čepa)

Čakáme na parkovisku pred bratislavským nákupným centrom. Narýchlo sa nám podarilo požičať si jeden z posledných modelov Renaultu Espace piatej generácie. Hoci vyzerá stále veľmi moderne, od jeho premiéry ubehlo osem rokov a nový už ani nekúpite. Nebude však hlavným aktérom, ten ešte len prichádza.

Zastaví na okraji parkoviska, vodičovi dávame znamenie, nech príde k nám. Jeho strieborný hranatý minivan je len ťažko prehliadnuteľný. Sotva vedľa nás zaparkuje a už sa za ním otáčajú okoloidúci. Ide o auto, ktoré stálo na začiatku ságy menom Espace.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dôvod takéhoto stretnutia generácií je jasný. Nevšedné rodinné auto tento rok oslavuje 40. narodeniny a ako darček dostane novú šiestu generáciu. Zaujímalo nás, čím vie najdlhšie vyrábaný model tradičnej francúzskej značky osloviť.

Keď sa automobilka Renault v úvode 80. rokov pokúšala rozšíriť modelový rad o niečo nové a prevratné, dostala ponuku od francúzskeho výrobcu športových áut Matra. Okrem nich sa totiž pustil aj do úplne odlišného typu áut a navrhol prototyp rodinného MPV (multi-purpose vehicle = viacúčelové vozidlo) s označením P18.

Renault zariskoval a ponuku Matry prijal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetko, len nie Renault

Rok 1984 bol prelomový vo viacerých oblastiach. Na trh sa dostal prvý osobný počítač Macintosh a v hudobnej sfére práve rezonoval singel Careless Whisper"od Georgea Michaela.

Okrem toho automobilka Renault uviedla na trh prvé európske MPV.

Súvisiaci článok Škoda Favorit má 35 rokov: Našli sme kus, ktorý vyzerá ako nový Čítajte 

Prvým pokusom Matry o viacúčelový automobil bol prototyp P18, ktorý stál na podvozku sedanu Talbot Solara. Väčšina komponentov bola vtedy prevzatá z automobilov Peugeot, napríklad aj predné svetlá z modelu 604. Vedeniu Peugeotu sa však sériová výroba zdala príliš drahá a hranatému minivanu predpovedali neúspech.

To isté sa stalo, keď Matra ponúkla prototyp Citroënu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9KYP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu